Back light D550

Achelousje

ober(heim) sturm strummer
Heeft iemand ervaring met het repareren van het mooi blauwe backlight van een D550?

Ik heb geen ervaring met het beeldscherm van een d550. Wat ik wel weet is dat achter een LCD schermpje een soort van sticker zit waar stroom door heen gaat (als ik het goed heb heet dit ccfl of zo). Deze kan je gewoon bij een electra zaak halen dat is 3 a 4 cm hoog en 30 cm lang je moet het gewoon op maat knippen en achter je LCD scherpje plakken en natuuurlijk ff rekening houden met de voltages maar bij de goede electra zaak kennu ze je dat wel uitleggen

Hee dat klinkt interessant, ik heb nog een SY77 waar de backlight naar de klote is.. Maar kan je die bij een gewone elektra zaak kopen dan? Toch is op pad dan.

Mocht je trouwens wat handiger zijn, dan zou ik gaan voor zo'n ccfl folietje van de electra zaak die zijn 4 euro ipv 40. Maar als je het sloopt dan is het weer wat duurder...:D

Nog even voor de duidelijkheid: EL en CCFL zijn twee verschillende dingen.

EL wordt gebruikt in lichtgevende folie als achtergrondverlichting van kleine LCD schermen. Het werkt met een wisselspanning van zo'n 100 Volt en een frequentie van zo'n 1 kHz (deze 'piep' kun je in de buurt van de inverter, het ding waar de de folie z'n spanning vandaan haalt, horen). EL folie en inverters zijn vrij goedkoop, maar vooral de folie gaat helaas niet zo lang mee.

CCFL wordt veel gebruikt in kleine dunne buisjes als achtergrondverlichting van grotere displays, zoals bijvoorbeeld een TFT monitor. Dit werkt met een wisselspanning van 500 Volt of hoger en een frequentie van tegen de 40 kHz (hier heb je dus geen last van een irritante piep). CCFL buisjes en inverters zijn duurder dan EL folie, maar gaan wel veel langer mee.

Back