Monitors piepen na opstarten van Reaper

Geoffrey

Ingeburgerd
Hallo allemaal,

ik heb een nogal vervelend probleem. Ik heb een Behringer Xenyx 1204 mengpaneel gekocht en 2 nieuwe KRK RP-6 monitors, die het overigens prima doen, alleen heb ik één probleem. Wanneer ik Reaper opstart dan is er een duidelijk gepiep hoorbaar in de monitors. Ik heb de kabels gecontroleerd of er daar nergens geen storing werd veroorzaakt, maar het lijkt me sowieso vreemd dat ze het enkel hebben bij het opstarten van Reaper. Muziek afspelen vanaf PC bv. via het mengpaneel op de monitors is geen enkel probleem.

Ik maak wel gebruik van de USB/Audio interface die bij het mengpaneel zit.

Iemand enig idee?

Is het alleen bij het opstarten van de Reaper of is het constant?

Hallo,

sorry ik zie dat ik het inderdaad niet duidelijk heb vermeld. Vanaf Reaper is opgestart is het gepiep hoorbaar, dus tot ik hem afsluit. Als ik Reaper afsluit dan is het gepiep meteen weg.

Bedankt voor de reactie!

ik vermoed dat je dan last heb van feedback
er zit dan een lus tussen je in en output

ik vermoed dat je dan last heb van feedback
er zit dan een lus tussen je in en output

Lijkt me weinig waarschijnlijk als ik gewoon muziek van m'n pc wel via het mengpaneel op de monitors kan afspelen zonder dat gepiep?

Je zou eens bij opties moeten kijken.
Waarschijnlijk laad het een standaard preset wat de microfoon of andere hardware start of op een hogere geluidsniveau instelt.

Anders zou je het eens moeten proberen met andere boxjes, dat het programma niet deugt kan ook wel eens voorkomen.

Maar ik houd het bij de instellingen.

Lijkt me weinig waarschijnlijk als ik gewoon muziek van m'n pc wel via het mengpaneel op de monitors kan afspelen zonder dat gepiep?
In theorie zou dat best kunnen hoor. Ik ben niet zo goed bekend met Reaper, maar het zou best kunnen zijn dat er iets "rondzingt". Met een normale mediaplayer heb je daar uiteraard geen last van, omdat deze progjes vaak geen input hebben. Btw. Heb je uberhaupt wel een iets in de input van geluidskaart gestopt. Zo niet, dan kun je dit gelijk uitsluiten.

Anyway, ik zou het in dit geval eerst zoeken in de settings van je audiodriver. Heb je deze al gecontroleerd in Reaper?

Probeer eens een andere sampling rate instelling op je geluidskaart! Ik weet dat mijn Terratec op 96kHz hetzelfde doet (ook al is het dan heel zacht) en alleen wanneer ik Cubase aan heb en de ASIO driver gebruikt wordt.

Ik weet het niet zo goed meer. Laatst een Imac gekocht met Logic Express 8. Alles opnieuw aangesloten, speel muziek af met Itunes en geen probleem, monitors doen wat ze moeten doen. Ik start Logic Express op en hop daar is het gepiep weer!

Ik heb de 8 kanalen ook even gemute om te kijken wat het dan zou doen, maar het gepiep blijft. Voor de goede gang van zaken, ik heb mijn computer aangesloten op de "usb geluidsmodule" die geleverd wordt bij de Behringer Xenyx 1204.

Ik ben benieuwd of jullie me verder kunnen helpen.

Bedankt alvast!

Ik weet het niet zo goed meer. Laatst een Imac gekocht met Logic Express 8. Alles opnieuw aangesloten, speel muziek af met Itunes en geen probleem, monitors doen wat ze moeten doen. Ik start Logic Express op en hop daar is het gepiep weer!

Ik heb de 8 kanalen ook even gemute om te kijken wat het dan zou doen, maar het gepiep blijft. Voor de goede gang van zaken, ik heb mijn computer aangesloten op de "usb geluidsmodule" die geleverd wordt bij de Behringer Xenyx 1204.

Ik ben benieuwd of jullie me verder kunnen helpen.

Bedankt alvast!

weet je zeker dat er geen feedback / lus ontstaat?

Ik ken die behringer mixer en Reaper niet goed maar ik kan me idd voorstellen dat er ergens in de instellingen van de mixer (ik weet niet of daar nog een software mixer / routing panel bij zit) een loop is ontstaan. Aangezien je het ook met logic hebt is dit mogeljik.

De reden dat het niet met Itunes is kan dan liggen in het feit dat Itunes geen audio input heeft. Logic en Reaper hebben zowel een input als een output. Als die ergens in een loop staan onstaat er feedback.

Of ontstaat er misschien een onbedoelde loop door cross-talk? Als je zowel je input channels als je output channels via je Behringer laat lopen en deze een heel klein beetje overspraak heeft tussen die kanalen kan dat al genoeg zijn.

Rutger

Of ontstaat er misschien een onbedoelde loop door cross-talk? Als je zowel je input channels als je output channels via je Behringer laat lopen en deze een heel klein beetje overspraak heeft tussen die kanalen kan dat al genoeg zijn.

lijkt me stug

Opnieuw een volledige ochtend bezig geweest met het probleem te zoeken, maar niet gevonden. Er zat geen software bij de Xenyx, dus op dat vlak kan ik niet veel aanpassen. Ik heb alles weer op de standaard waarden gezet en nu eens alle kanalen (mono) gemute en zelfs dan blijft het gepiep aanhouden, ook bij Garageband overigens.

Het klopt dat het probleem alleen voorkomt bij programma's die zowel een input als een output opvragen. Toch blijft het zeer vaag, ik heb de volledige bekabeling nu misschien wel 30 keer doorlopen en alles is correct aangesloten.

De input en output loopt inderdaad via dezelfde module, maar dat kan het probleem toch niet zijn?

jawel, dat is juist die piep
als je geluid continue van OUT naar IN gaat ontstaat een lus en deze piep
:stupid

en nee er zit bij de Xenyx geen software, maar dat hoort zo :)

jawel, dat is juist die piep
als je geluid continue van OUT naar IN gaat ontstaat een lus en deze piep
:stupid

en nee er zit bij de Xenyx geen software, maar dat hoort zo :)

Ow, dan had ik het begrip feedback helemaal verkeerd vergeten. Maar (vergeef me ik ben nog een beginner :$ ), zowel de input als de output moet toch via de bijgeleverde usb module gaan en loopt toch via hetzelfde mengpaneel naar die module?

Of snap ik het niet helemaal?

Bedankt! :halleluja

Ow, dan had ik het begrip feedback helemaal verkeerd vergeten. Maar (vergeef me ik ben nog een beginner :$ ), zowel de input als de output moet toch via de bijgeleverde usb module gaan en loopt toch via hetzelfde mengpaneel naar die module?

Of snap ik het niet helemaal?
het liefst wel ja
heb je de USB aansluitingen op je tape in/out gezet?

het liefst wel ja
heb je de USB aansluitingen op je tape in/out gezet?

Dat heb ik inderdaad gedaan? Zit daar het probleem?

Bedankt!

Back