Cubase & Midi channels

Antiderivative

Nieuwkomer
Hallo allemaal,

Wist niet zeker waar ik het beste dit kon plaatsen, maar ik probeer het hier maar.

Ik heb een probleempje met Cubase SX en een Hardware synth (Waldorf MQ). Het gaat om het gebruik van de verschillende midi-kanalen.

Alles werkt in principe goed, midi en audio, alleen het volgende:

Als ik een 1e midi-track aanmaak en dat is dan channel 1, dan is alles goed.

Als ik echter een 2e midi-track aanmaak op channel 2, dan krijg ik geen audio-signaal binnen op dat kanaal. Ik zie wel het midi out-metertje omhoog springen, bijv als ik wat noten inteken in de key-editor.

Ik heb het vermoeden dat ik iets over het hoofd zie.

In de Waldorf bestaat zoiets als een global channel (omni of 1-16). Omni is bedoelt voor testing zegt men. Naar mijn idee bestaat er in midi-terminologie niet zoals global channel, is dit dus hetzelfde als channel? Handleiding biedt niet echt veel uitkomst. Als ik het probeer om te zetten naar bijv. 2 dan hebben alle aangemaakte kanalen in cubase hetzelfde geluid, dus als ik een andere preset selecteer dan gaan alle kanalen in cubase gewoon mee.

Dus bijv. op kanaal 1 wil ik dan een pad, op 2 een lead, op 3 een bass etc.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :maffia:

Gegroet!

Volgens mij hoort dit bij hardware.....(maar dat weet ik niet zeker).

- Controleer of midi-kanaal 2 naar dezelfde poort stuurt als 1 (links in je arrange window).(ik weet niet hoeveel midi uitpoorten je hebt als maar 1 skip dit dan maar)
- Die Waldorf heeft 3x stereo toch? Stuurt ie de audio van midi-kanaal 2 op dezelfde uitgang uit als 1, of je heb je ze allemaal aangesloten?

"Global Channel" slaat meestal op alle niet "part-specifieke" parameters.
(d.w.z. alles wat niet op 1 stem slaat, maar op het hele apparaat)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Zo niet, plaats dan even een wat meer gedetailleerde beschrijving van je setup, dan kan ik misschien meer bedenken.

Of misschien weet iemand anders het zo al...

Succes!
Grtz!

Hallo eenhoofdvol,

Bedankt voor je antwoord.

Ik zag net dat er een vergelijkbaar onderwerp loopt in synths:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=97082

Dit is ongeveer hetzelfde probleem.

Mijn setup:

Waldorf MQ Rack -> M-audio Oxygen controller -> PC

Die controller werkt via USB op de pc omdat er midisport technologie inzit (dacht ik).

Alles werkt goed in principe, behalve de kanaaltoewijzing. In die controller zit trouwens ook een aantal opties over kanaal:

Global channel, die heb ik op 1 staan, omdat de waldorf op 1 staat.
vervolgens is er nog chan. assign. Maar dat werkt ook niet...

staat je microQ wel op multimode
en dan de sequencer preset?

Lol, volgens mij heb ik het. Ik stond wel in multimode enzo.

Maar ik heb zo'n patchscript voor in Cubase, elke keer als ik dus een nieuwe midi aanmaak dan wijzig ik op de waldorf een preset bijv., terwijl het veel makkelijker en beter gaat als ik een preset neem vanuit het patchscript.

Ik denk dat ik het heb nu, in ieder geval bedankt!

Back