SOS Synth Secrets HS 13 (Fm Synthesis) vraag

gremlin23

Compleet gestoord!
De Synthsecrets van Sound on Sound zijn echt fantastisch!!

Een vraagje m.b.t hoofdstuk 13:
http://www.soundonsound.com/sos/may00/articles/synth.htm

Ik heb het idee dat hier een fout is gemaakt in het "FM SYNTHESIS ON ANALOGUE SYNTHESIZERS" deel, paragraaf vier.

Deze luidt: "Having done this, you can now play with the gain of VCA1 and apply contours from EG1 to create radical timbral changes that often sound like nothing so much as sci-fi sound effects. If you now repeat this exercise with OSC2 set to twice the frequency of OSC1, your basic waveform will now sound more 'hollow', and much like a square wave."
Verwijzend naar dit plaatje: http://www.soundonsound.com/sos/may00/images/synth.fig9.l.gif

Heeft de schrijver niet OSC 1 & OSC 2 met elkaar verwisselt? Volgens mij moet OSC1 (modulator) twee keer de frequentie zijn van OSC2 (carrier) om het "Square-achtig" geluid te creëren.

Heeft hij een fout gemaakt of redeneer ik verkeerd?

Rest begrijp ik allemaal.

Alvast bedankt :biertje::P

Idd. Als de modulator 2 maal de frequentie van de carrier is, krijg je een "square" golf. Ze hebben de benaming van de oscillators omgewisseld.

Iets wat ik zeer merkwaardig vind aan FM is het verschil tussen feedback en gewone modulatie. Ik heb onlangs nog een volledige PhaseMod synth met reaktor gemaakt, maar dat heeft mijn vraag niet opgelost. Als je een operator zichzelf laat moduleren (dus een sinus, gemoduleerd door eenzelfde sinus) krijg je een mooie zaagtandgolf. Als je een operator laat moduleren door een andere operator met dezelfde frequentie, amplitude en phase (dus ook een sinus, gemoduleerd door eenzelfde sinus), krijg je geen pure zaagtandgolf.

@jugjug: Volgens mij komt dat doordat bij feedback de modulatie wordt "gestapeld". Het werkt als een hele gestapelde rij operators die elkaar moduleren. Dus het effect van de modulatie wordt zelf ook weer als modulatie aangewend, want wordt door de feedback weer doorgegeven. De stapel is dan ook nog eens (theoretisch) oneindig groot, praktisch zal er vast wel een beperkend effect inzitten, maar dat maakt dat je de zaagtand of iets wat daarop lijkt eruit krijgt

Bij het moduleren van een operator met een andere operator heb je dat stapel-effect niet, dan vind er maar één keer modulatie plaats.

Helpt dit antwoord ?

Iets wat ik zeer merkwaardig vind aan FM is het verschil tussen feedback en gewone modulatie. Ik heb onlangs nog een volledige PhaseMod synth met reaktor gemaakt, maar dat heeft mijn vraag niet opgelost. Als je een operator zichzelf laat moduleren (dus een sinus, gemoduleerd door eenzelfde sinus) krijg je een mooie zaagtandgolf. Als je een operator laat moduleren door een andere operator met dezelfde frequentie, amplitude en phase (dus ook een sinus, gemoduleerd door eenzelfde sinus), krijg je geen pure zaagtandgolf.

Erg vreemd verschijnsel. Ik heb met logfm geen verschil tussen feedback en modulatie met een andere oscillator. Met linfm gaat feedback bijna niet en gaat de frequentie omlaag. Met pm krijg ik meer harmonische met feedback.
???

Kassen we hebben je nodig!

Back