Wat is een leuke synth/module voor beginners?

mp3meizter

Nieuwkomer
Wat is een leuke set of combi van synth/module/drummodule (of groovebox) voor de beginner??

- prijs: 500-750 eur
- mogelijkheid om eigen geluiden te maken of vrij ver te bewerken
- intuitieve bediening
- heb verder geen aanvullende apparatuur (behalve PC + software sequencer)

zat zelf te denken aan de AN-200 (of DX) of de electribe EM-1 (of combi ER en EA)

een nord micro modular is ook leuk als je verder alleen je pc hebt :)

maar het hangt er ook vanaf wat je wil, en wat je smaak is, wat je lekker vindt werken... in dat opzicht is die nord wel even heel wat anders dan de groovebox-klasse... maar tis een suggestie...

denk dat dat nord modular wat te complex is om mee te beginnen. Ik ben zelf begonnen met een goede VA synth met veel polyphony en dan het liefst een synth met eenvoudig bediening (zoals jp8080 of novation). Je drums kun je dan uit de pc halen en de rest uit je synth. Maar met 1 synth ben je dan nog lang niet klaar.....het is een goed begin. Maar als je van plan bent om maar 1 hardware module aan te schaffen en voorlopig verder niets, dan zou ik een groovebox aanraden. de rs-7000 zou dan het meest compleet zijn, maar dan zit je ver over je budget heen.....ik denk dat je dan ongeveer bij een 2de hands mc-505 voor dat geld uitkomt. Maar ik kan je beter aanraden de drumsamples uit je pc te halen en te beginnnen met een VA synth met simpele interface en zo meer over synthese te leren. Dan kom je er gaanderweg wel achter wat je wel en wat je niet wilt en zo kun je je setup beetje bij beetje uitbreiden. Ik was begonnen met een micro q, geweldige synth, maar al die menu's was net even te complex. Een novation nova desktop module is echt heeeeel eenvoudig te bedienen en zijn best voor 550 euro 2de hands te vinden. Verder zou ik zo gauw even geen VA synth weten die nog vrij veel polyphony heeft binnen dat budget. Ik ben zelf niet zo bekend met die an-200. De combinatie er-1 en ea-1 van korg is op zich ook best leuk ja. IK zou eerst eens bepalen HOE GROOT de hobby gaat worden, want voor je het weet raak je verstrikt in het synthforum web en blijf je iedere keer kopen ;)

Die Electribe EM-1 is idd prima om mee te beginnen; makkelijke interface, vrij compleet, geluiden zijn goed te bewerken en bovendien niet zo duur (450 euro). Duurder alternatief zou de Roland MC-505 zijn. Die zijn tweedehands goed te krijgen en zou mijn voorkeur hebben boven de AN-200.

Drums uit de PC halen heb ik ook overwogen. Ik heb wat dat betreft alleen ervaring met soundfonts. Persoonlijk vind ik die soundfonts van drumgeluiden wat slap en vrij standaard (altijd de 808 en 909, weinig goeie hiphop of D&B). Of heb je het over drum emulators zoals rebirth?

wat voor geluidskaart heb je? en ik bedoel geen soundfonts, maar echt losse drum samples .wav als je het net (of dit forum) even afspeurt, vind je genoeg goede samples hoor. Maar ga anders eens naar een muziekwinkel, probeer je daar een paar keer uit te leven en kom dan nog eens met je bevindingen....misschien dat je dan iets meer weet wat je precies wilt?

Omdat je al een pc met sequencer software hebt, is inderdaad een tweedehands VA-module een prima idee. Als je pc het aankan en je sequencer VST-compatibel is zou je voor je drums (of andere synths) ook nog eens kunnen kijken naar (gratis) plugins. Een programma als rebirth gebruiken om te slaven aan je sequencer is ook een goed idee. Ook kun je met rebirth ook makkelijk interessante loops maken. Succes en veel plezier!

Als je echt alles uit 1 apparaat wilt halen zijn va's ook niet zo aan te raden vind ik, dan zou ik idd eerder aan een rm1x denken. En heb je al een sampler overwogen? komt gewoon precies uit wat je erin stopt. Ja als ik jou was zou ik een 2e hands sampler op de kop tikken

tja....is op zich best leuk, maar vraag is gewoon of je alles in 1 hardware module wilt of dat je echt puur een synthesizer wilt. die grooveboxen zijn best leuk om mee te beginnen, maar als je verder wilt, stap je gauw van een groovebox af, omdat die qua soundediting vrij beperkt zijn en er net zo goed samples inzitten. Ik vind persoonlijk zo'n rm1x een beetje speels klinken qua klank. Ga gewoon kijken in de winkel laat je daar informeren, houdt alle opties open en als je dan een aantal keuzes overhoudt, kunnen we je misschien iets meer helpen. Er zijn zoveel leuke dingen te koop.........

ik denk dat ik in jouw situatie voor een JP8000 zou kiezen. Op die manier heb je een hele goede synth en een klavier. 2de hands zijn die dingen te krijgen voor 750,- en met veel mazzel zelfs voor 725,-.

Voordeel van dat apparaat is dat'ie 2 parts multitimtraal is, een hele goede intuitieve interface heeft zodat ie goed bruikbaar is voor een beginner en gewoon erg goed klinkt.

Ik zou dan daarnaast gewoon blijven werken met je geluidskaart, dus daar drumsamples in stoppen enzo. Die moet je natuurlijk wel zelf maken, want zoals je zelf al zegt, die normale soundfonts klinken nergens naar. Maar dat samplen is niet zo moeilijk verder.

Als je verder niets hebt zou je ook kunnen kijken naar een tweedehands Roland sp808 i.p.v.mc 505 en om omleren gaan met een VA synth is een AN 200 best oke.

En een korg MS2000 dan?
Hij wordt hier niet meer zo vaak genoemt maar hij is erg leuk om mee te spelen.

Of anders die microkorg.

Volgens mij vroeg-ie om een drum/synth/module combi voor beginners. We dwalen af. Nog ff en iemand raad hem een system 100 aan ;) Die jongen wil gewoon met 1 of twee kastjes makkelijke muziek maken. Trouwens, nu ik er over nadenk... is een Roland EM-20 niet iets? ;)

Tja, de vraag is hoe graag werk je met de computer en nog belangrijker, hoe is je computer? Snel genoeg voor software? En is de geluidskaart goed genoeg?

Als je hoofdzakelijk met hardware aan de gang wilt, kun je kijken naar een tweedehands Yamaha RM1X of een Roland MC505 waarbij ik denk dat de RM1X wat overzichterlijker is vanwege z'n display. Heb hem nooit gekocht, maar even mee gestoeid. Desondanks denk ik dat de RM1X z'n geld wel waard is. Koop hem tweedehands, en je verkoopt hem voor hetzelfde geld door als hij je niet bevalt. Of je kunt hem later wanneer je wat meer gear hebt gebruiken als schetsbox. Rustig compositie uitwerken en dan ipv de interne geluidsbron externe bronnen aan te spreken.

). Of heb je het over drum emulators zoals rebirth?

REbirth is geen drum emulator, voor drums gebruikt ie enkel samples. de 303 is wel 'generated' - een echte synth dus.
Er is zelf een rebirth MOD prog waar je de drumsamples kan vervangen door je eigen samples.

Nou ik heb eens met wat grooveboxes/modules gespeeld.

De AN-200 en de RM1x heb ik af laten vallen. De AN-200 is qua VA synth leuk, maar de rest klinkt erg dun (vooral de drums). Ook de RM1x vind ik qua geluid dun daarnaast viel de bediening tegen, niet echt intuitief. Voordeel: 16 kanaal seq.

Serieuze kandidaten blijven:
Electribe EM
MC 505
Bij beiden vond ik de drums veel steviger + meer keuze qua drumsounds (niet alleen 808/909)

Voordelen van de 505 boven de EM:
-meer polyfonie (+ 8x multitimbraal)
-breder geluid

Voordelen vd EM boven de 505
- de "analoge" geluiden klinken net iets expressiever
- stuk goedkoper

Hebben jullie misschien nog tips of adviezen? Heb ik misschien nog apparaten over het hoofd gezien?

Jouw ervaringen zijn ook mijn ervaringen. Ik wil er nog dit aan toevoegen; Roland MC-505 (rond de 500/600 euro) is goed tweedehands verkrijgbaar. De EM-1 nagenoeg niet. Ik heb um tenminste nog nooit gezien.

Kijk eens naar die emu XK. Volgens mij is dat een synth met behoorlijk goede presets en veel bewerkingsmogelijkheden en nog eens makkelijk te bedienen ook . Ik geloof dat ie iets van bijna 800 euro kost.

Back