Wat is voor jou de ultieme synth?

fuse

Gepokt en gemazeld
Ha,

Lijkt me wel een leuk idee om eens te brainstormen over dit onderwerp. En dan niet om een analoog vs digitaal discussie uit te lokken. Maar gewoon wat jij vind dat voor jouw de ultieme synth is.

Heb zelf wel een idee van wat ik wel heel interessant zou vinden. Hopelijk is dit makkelijk uit te leggen. Volgens mij zou het een combo moeten worden tussen en modulaire stukken die en/of met elkaar geschakeld kunnen worden. Lichtjes gebaseerd op bestaande modellen.

Ik begin dan met de klankbron. Dit zouden modulles moeten zijn waaruit je kunt kiezen. Echte analoge VCO zoals een 2 osc analoge synth of samples of wavetable of fourier synthese.
Die kun je dan bewerken met modules zoals FM synthese (met de voorgaande modules als brongeluid), zoiets als wavesequecing als bij de wavestation of zelfs absynth, gewone ordinair (echte) analoge of digitale filters.
Natuurlijk midi gesyncte LFO's die bijna elke parameter kunnen aansturen van alle voorgaande modules. Tussen elke van deze modules zou je dan of een send effect of een insert effect moeten kunnen zetten. Die zijn dan wel digitaal of je moet er van buitenaf iets voor kunnen gebruiken.
Al deze modules zou je dan als plugin bordjes in die synth kunnen zetten en worden dan verbonden door een of andere handig busstructuur.

Lijkt mij wel vet nl als je rauwe FM synthese over een analoge brongeluid wilt hebben en dan een vet oscilerend analoog filter eroverheen. Eventueel als wavesequence gemixed met andere geluiden. Dat soort geluid bestaat gewoon nog niet en dan is zoiets wel innovatief voor de synthwereld lijkt me. Helemaal als je echte analoge componenten gaat mixen met digitaal spul.

Lijkt me trouwens een hele uitdaging om dat alles bij elkaar te bouwen in een goedkope vorm. Maar het is ook maar een ideetje. :) Je zou het ook in Reaktor kunnen bouwen maar dan ben ik bang dat ook al hebbie een vette Ghz bak je toch maar monofoon blijft.

Who's next. :)

Ik denk dat de ultime synth voor iedereen persoonlijk is, en dus niet bestaat.

Hangt er natuurlijk ook van of wat voor muziek je er mee wilt gaan maken.

maar op zich een goed idee, maar ik denk dat het niet lukt om de super synth aller tijden in elkaar te knutselen.....

Bambam heeft gelijk

maar ... ;)
Ik wil graag de achtergrond begeleiding van yamaha PSR9000, de phrases van Korg Karma, de piano's en strings van de Roland XV/JV serie, geen expansiekaarten maar instead 1GB Sample RAM (of meer), de VA van Access Virus B, 14" touchscreen, ingebouwde mixer, recycle/variphrase optie
oh en als ze dan toch bezig zijn ... voer 'm even uit met dubbel klavier (zoals een orgel), 1 van de XV88/A90 een andere 'gewoon' synth klavier.
Het mooiste zou zijn als die ook nog modulair is, dat ik ik gewoon ander klavier erin kan leggen als ik dat zou willen, Plug & Play :)

maw er bestaat niet zoiets als de Ultieme synth, er mankeerd altijd wel weer wat aan of een concurrend merk heeft wel wat leukers, daarom koop je modules en technologien van verschillende merken om je eigen creativiteit meer ruimte te geven

Stel je moet kiezen tussen 1 synth met een miljoen mogelijkheden en klanken of 4 synths met 10 mogelijkheden en 1 klank per synth.

Wat zouden jullie dan kiezen. Ik zeeeeeeker die 4 synths.

p.s. Zegt iemand die veel monofone bakken en een modular heeft. 8)

Tsjemig jullie begrijpen me dus even helemaal verkeerd. Ik dacht dat ik duidelijk genoeg was als ik zei wat jij vind wat voor jouw de ultieme synth is, en fantaseren mag.

Dus niet zo droog hollands nuchter van dat kan toch niet. ;)

Qua innovatie is het gewoon heel rustig op de synthmarkt nl. Bijvoorbeeld is de variphrase van Roland best wel OK en de FDSP synthese van Yamaha ook wel. Die analoge Andromeda bak is dan weer helemaal retro en veels te duur. Snap trouwens uberhaupt niet waarom al die analoge bakken die nu uit komen zo teringduur moeten zijn. Kijk bijv maar naar de nieuwe Moog die is erg duur en niet zo veelzijdig als een hedendaagse rompler (klinkt wel anders dus).

Eigenlijk is het gewoon een beetje dom wat de synthfabrikanten doen. Die zien dat softwaresynths veel populairderder beginnen te worden. En gaan ze apparaten maken die daar dan op gaan lijken. Laat ze dan zo slim zijn om ook een afdeling te maken waar ze softsynths gaan maken. Ze hebben wat dat betreft veel meer knowhow dan de gemiddelde softsynth programmeur (op een paar na die vroeger voor bekende bedrijven hebben gewerkt) En dan kunnen ze daarmee ook veel meer experimenteren dan dat gebruiken om nieuwe hardware mee te ontwikkelen. Misschien is het wel zo dat die markt nog steeds verneukt wordt door al die illegale versies en er maar met moeite droog brood te verdienen is.

Nou ja loop weer eens te blaten. Maar het lijkt me wel leuk als er een hardwareversie van granular synthesis komt, of ander exotisch synthspul waar je lekker mee kunt freaken.

Innovatie zit in een andere hoek

Innovatie zit in een andere hoek

Innovatie op synthgebied is er zeker wél. Kijk bijvoorbeeld eens naar 'Absynth' (Mac only for the moment).

Deze softsynth gebruikt technieken die je niet of nauwelijks kunt nabouwen met analoge electronica. Zeer complexe modulatie, cross-modulatie, LFO slicing (kan de SID Station trouwens ook).. ik ga niet op de details in (want die ken ik niet)... maar innovatie is er wel degelijk.

Vraag me toch even af of jullie deze draad uberhaupt wel goed lezen want kom al 2x een onderwerp tegen wat ik al eerder genoemt heb.

Maar als dit niet interessant genoeg is dan vraag ik me toch af wat ik hier eigenlijk doe op een synth forum? *zucht*

Interessant...

Interessant...

Natuurlijk is een thread als deze interessant. Maar het is niet heel makkelijk om dicht bij het onderwerp te blijven.

Ik ben zelf bijvoorbeeld erg gefascineerd door Modulaire Synthesizers. En ik blijf tegen grenzen aanlopen.

Als ik een LFO heb.. wil ik natuurlijk dat deze sync-baar is (bijvoorbeeld aan Midi.. of aan mijn gate-signaal). Maar.... ik wil ook een input hebben om de LFO snelheid.. en de LFO diepte te regelen (met een andere LFO bijvoorbeeld).

En zo kun je lang.. heel lang doorgaan. Vandaar dat je vaak foto's tegenkomt van hele muren bekleed met modular. Het nadeel is echter dat je in de praktijk niet zo heel veel kunt/zult doen met een dergelijk monster. Ook al kun je de boel samplen.. en zo in je nummers verwerken.

Een synth moet ook bedienbaar zijn.. en snel het geluid opleveren dat je zoekt. Anders is het puur toeval... en dat is niet altijd (bijna nooit zelfs) de bedoeling.

PPG heeft ooit de ultieme synth willen bouwen.. de Realizer noemden ze dat ding. Buiten het afschuwelijke prijskaartje (tig-duizen gulden.. ik meen in Nederlandse Guldens ongeveer 120.000) is dit een hele interessante bak. Je zou er iedere andere synth mee na kunnen maken.. en in realtime bedienen met een aantal 'soft' keys en dials.

Onlangs kwam ik van CreamWare de 'StageFrame' tegen.. die volgens hetzelfde principe werkt.. maar dan met de technologie van 15 jaar na de PPG.

Om het verhaal rond te maken.. ik denk niet dat de ultieme synth bestaat.. IK zou 'm in ieder geval niet kunnen bouwen of ontwerpen.. ik zou niet eens een spec-lijst kunnen opstellen. Ik kan me heel goed vinden in Johnny's opmerking over losse bakjes met simpele, duidelijke functies... en dat is waarschijnlijk precies de reden dat bijvoorbeeld de TB-303 en TR-909 de tand des tijds glansrijk hebben doorstaan.

Ik denk dat iedere setup met je eigen
synths en modules wel een ultieme synth is.
Omdat geen enkele setup het zelfde is klink
iedere ultieme synth weer anders.
Dat er mensen zijn die als maar de zelfde
sampels gebruiken is weer een andere zaak.

Wil je een makkelijke
synthesizer die modulair, midi, synthese, audio
of wat voor techniek dan ook in een bak hebben,
dan wil je nog niet eens te veel er voor betalen,
kan ik maar een ding zeggen:
Welterusten…

Last edited by a moderator:
De ideale synth is voor mij de machine waarbij ik in 2 seconden het geluid wat ik in mn hoofd heb hoorbaar kan maken maar die af en toe net niet doet wat ik wil zodat er nog een veeeeel gaver geluid ontstaat.......

Als iemand die nou es zou bouwen :)

Kortom: een hersengolfvorm sampler met een effectenbak erachter met randomizer :)

Speedy J had al eens voor een dergelijk apparaat gepleit

Orgineel geplaatst door fuse
Snap trouwens uberhaupt niet waarom al die analoge bakken die nu uit komen zo teringduur moeten zijn. Kijk bijv maar naar de nieuwe Moog die is erg duur en niet zo veelzijdig als een hedendaagse rompler (klinkt wel anders dus).

[/B]

Hout, knopjes, letjes, toeters en bellen; Die zijn duur!

voor mij zou een ideaal apparaat een soort hardware Reason zijn....een alles in 1 apparaat.......ik zit dan te denken aan zoiets als de yamaha RS7000 met een ingebakken nord modular en een harddisk-recorder naast de sampler...

Olaf

Hmmm...tsja, Ik heb de ideale synths al gevonden (voor mij dan)
Ik ben helemaal hooked aan waldorf. waarom?

drie woorden VET,DIK en BRUUT

Ik heb zelf een Waldorf Q en een Microwave XT en haal hier bijna alles uit wat ik nodig heb, t is wel ff dokteren maar t resultaat mag er dan ook zeker zijn.
Zijn er mensen hier die dit ook zo ervaren?

Orgineel geplaatst door Synic
Kortom: een hersengolfvorm sampler met een effectenbak erachter met randomizer :)

Speedy J had al eens voor een dergelijk apparaat gepleit
Had ie een Chaosbank moeten kopen van Sherman..... Als iemand die ooit eentje heeft, dan moeten we eens gaan praten. Daar heb ik veeeeeel voor over.

Analoog, en de comeback ervan wijst erop dat er maar barweinig echt NIEUWE synthese vormen uitgevonden zijn.

Ik denk dat de toekomst in digitale techniek ligt...maar wel met een zo "analoog" mogelijke interface. Ik bedoel niet alleen draaiknoppen, maar vooral de "randomness" die in electronica te vinden is, maar niet in het bitjes-land.
Wat dacht je van:

De QUANTUM synth:

Additieve synthese van >40.000 sinus golven per oscilator
Kan quatumphysica vertalen naar geluid...

"The spectrum of iron (Fe) for example has an alchemistic link with the planet mars, the day tuesday and the masculine, contrary to copper (Cu) which stands for the feminine, venus and friday.
With a sound astrological-numerological basis one could even consider developing a new sound-therapy or virtual chemotherapy with this software. Imagine that iron-atoms in our bodies start to
resonate while we carefully listen to the iron-spectrum, transposed exactly 40 (or 39) octaves downwards..."

Dit met een weirde interface, die totale controle mogelijk maakt. Ideeen zoals de air-fx, of theramin en de "laser-harp" vallen me zo te binnen..

Orgineel idee??
Dacht ut nie...

Kijk es:
http://www.hku.nl/~pieter/SOFT/ST/html/index.html

Vreemde samples...echt kicken...

Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...

dat zou voor mij een bak zijn met om te beginnen 2 klavieren (waarvan onderste gewogen en 88 toetsen...), er moet sampler optie in zitten, sequencer, FM stuk (soort geluidsmodule met FM synthese), normaal sample play gedeelte of digitaal synthese, Standaard GM/GS en XG (kan je kiezen), moet diverse effecten on board hebben, goede midi en uitbreidbaar met diverse kaarten.

Last edited by a moderator:
Back