Wat is een leuke synth/module voor beginners?

Emu XL-7 is dan misschien ook een optie

Emu XL-7 is dan misschien ook een optie

Heel leuke bak met lekkere geluiden, als je er een vind tweedehands voor een leuke prijs zou je dat nog kunnen over wegen

Elke synth is goed om mee te beginnen, let wel een klavierversie is zeker goed als beginneling, omdat je dan toch meer expressie kan geven dan anders met alleen zo'n module. (al begin je met èèn vingertje te spelen zoals zovelen hier onder ons)

De vraag is enkel welke soort muziek wil je maken?

Moeten er echte piano's en strijkers in? neem dan iets PCM / ROM based (dat zijn gesampelde sounds) .

Mag het wat specialer met ook emulatie van alle akoustische toestanden? neem dan VA . Maar elk merk is goed en heeft zijn sterke en zwakke punten immers.

Qua sound zoek ik het vooral in de dance: (UK)garage, D&B, triphop. Daarom zoek ik vooral qua drums een breed geluid, dus niet alleen de bekende 808/909. Qua synth klanten: Hak- en zaag analoge klanken zijn leuk, maar het moet vooral ook warm en funky zijn.

Origineel geplaatst door mp3meizter
Qua sound zoek ik het vooral in de dance: (UK)garage, D&B, triphop. Daarom zoek ik vooral qua drums een breed geluid, dus niet alleen de bekende 808/909. Qua synth klanten: Hak- en zaag analoge klanken zijn leuk, maar het moet vooral ook warm en funky zijn.
voor d&b/triphop heb je vooral veel aan samples (wat drums betreft), maar ik neem aan dat je dat allemaal aardig uit je computer kan putten?
als je een synth wil met drumbanken erin zit je denk ik wel aardig vast aan het pcm/rom based wereldje. inderdaad is een groovebox dan wel een goed idee (tenzij je toetsen wil). vind een groovebox die goed voelt en waar je makkelijk en intuitief op werkt, en je bent er! :D

Origineel geplaatst door mp3meizter
Nou ik heb eens met wat grooveboxes/modules gespeeld.

Ook de RM1x vind ik qua geluid dun daarnaast viel de bediening tegen, niet echt intuitief. Voordeel: 16 kanaal seq.

Kan ik het op zich wel mee eens zijn, maar realiseer je wel dat de rm1x een beest van een sequencer is. Als je op de sounds uitgekeken bent scoor je voor een paar honderd euro een eenvoudige sampler en wat ceedees en heb je unlimited geluiden.

Ik zou voor de rm1x gaan !!! (maar ik ben er dan ook aan vastgegroeid :) :) )

Tjsa, als je geld teveel hebt is een Dave Smith Evolver ook wel lache. :)

Maar als je niet veel geld hebt dan kan software toch ook helpen.
Er is zat gratis te krijgen en kun je daar de beginselen mee uitknutselen.

>Serieuze kandidaten blijven:
>Electribe EM
>MC 505
>Bij beiden vond ik de drums veel steviger + meer keuze qua drumsounds (niet alleen 808/909)
>
>Voordelen van de 505 boven de EM:
>-meer polyfonie (+ 8x multitimbraal)
>-breder geluid
>
>Voordelen vd EM boven de 505
>- de "analoge" geluiden klinken net iets expressiever
>- stuk goedkoper

wat de expressiviteit van de mc505-klanken betreft:

ik heb al een paar jaar een mc505 en ik kan je vertellen dat je er heel wat diepere klanken uit kan halen dan doorgaans aangenomen wordt. je moet gewoon de moeite nemen om de handleiding eens grondig te lezen en zelf aan het programmeren te slaan. je hebt vier tones per patch (waarbij een patch het totaalgeluidje is dat je maakt, weet niet of het duidelijk is zo...), en veel overzichtelijke editing-mogelijkheden. meer knopjes en sliders dan de rm1x overigens. en er zijn truukjes bij hopen om diepe patches te maken met twee tones, en ze elk aan een bepaald octaafbereik toe te wijzen, zodat je een dubbel aantal sequence-sporen hebt.

hét nadeel aan de mc505 is dat je het geheugen alleen kan uitbreiden met de verouderde 5v smartmedia kaartjes die je nergens meer vindt tenzij je geluk hebt. voor de rest is het een hele goede machine om mee te beginnen, denk ik. je hebt ook 3 stereo outs, waardoor je met een klein mengpaneeltje en wat externe effecten je geluid al heel wat dieper kan maken zonder veel geld uit te geven.

als je vragen hebt, vuur maar af. alleen met de midi-zooi zit ik nog wat de klooien, maar ik ben dan ook midi-novice ;o)

hans

da's geen slechte prijs, 500 euro. onlangs was er iemand in de VS die de zijne wegdeed voor 250 $, maar dat is echt het laagste wat iedereen op de mc-505 yahoogroup (toch een grote list) ooit gezien had, dus da's geen referentie.
meestal zie ik ze aangeboden voor 600 tot 650 euro, dus die 500 is wel in orde denk ik. ik weet niet voor welke prijs ze op dit forum meestal van de hand gaan?

er doen ook geruchten de ronde dat de oudere mc505s (waartoe degene waar jij het over hebt zou behoren) beter zijn dan de nieuwere. ze zijn na een paar jaar begonnen wat metaal door plastiek te veranderen en andere kostendrukkende maatregelen door te voeren, die op korte duur weinig uitmaken, maar toch...

software kun je sowieso naar de laatste versie updaten, dus als ie in een goede staat verkeert... (heb zelf nog de oude software, en geen problemen, dus voorlopig geen update). let wel op de display, da's een zwak punt! als hij nu nog ok is, loopt het wel los, maar als er al wat vlekjes opkomen of lijntjes/stipjes wegvallen, kan je er beter een andere kopen, dan bespaar je je de moeite van de reparatie (om over het geld nog maar te zwijgen). laat ook eens wat preset patterns spelen en draai aan wat knoppen. en voor de rest: voelen of de knoppen niet te kwakkel zitten of kraken, idem voor de sliders en alles wat beweegt. maar dat geldt voor alle hardware natuurlijk.

hans

Heb 'm gekocht. Display (en de rest) ziet er nog prima uit. Knoppen + schuifjes voelen stevig aan. Werkt redelijk intuitief. Leuke geluiden moet je wel behoorlijk aan werken (muv drums).

Wat zijn de voordelen van nieuwe sotware en waaraan merk ik of het echt nodig is?

eeerst en vooral proficiat met je nieuwe aankoop!

dit zegt de FAQ van de mc505-group (een aanrader!: http://groups.yahoo.com/group/mc505/)

Turn on the MC505, and before the display settles, press and hold the following buttons:

TEMPO/MIXER + PTN/SONG + PATCH +chiclets 12,14, 16. Now, while continuing to hold down the first three buttons, you can press Chiclet 16 to toggle between the SYS version, the CPU version, and the DAT version.

The current version of the MC505's OS (1.07) is available at www.rolandgroove.com/updates.html. Fixes to the OS in previous versions include:

1.05 Sometimes deleting or erasing didn't work, that was fixed. User Memory Full was reported wrong by the Memory Info page. Information during bulk dump was sent twice. Possible freezing in step write mode was fixed. Copying in Pattern edit, the beats are different and prevent copying.
1.06 update fixed the Groove Quantize in Pattern edit, where the timing changed but not the velocity, and a problem writing to smart media cards.
1.07 fixed a possible corruption of the display, an initialize problem with Smart Media cards , and possible problems reloading smart media into the unit.
*it should be noted that this fix list is not authorized from Roland, and they will not support any claims based on this knowledge

ziezo. ik heb eigenlijk nog geen noemenswaardige problemen gehad met de oude software. heb wel nog nooit van die smartmedia cards gebruikt. als je geheugen op het randje van overvol is en je neemt patterns op met enorm veel data, kan ie wel eens gaan hangen. 1 keer gehad op 4-5 jaar. gewoon opletten en af en toe saven, dan kan dat geen kwaad. (en onthouden waar de 'data thin' toets staat als je enorm veel controllerbewegingen begint op te nemen :D da's voor later denk ik, eerst de basics.

je zal snel vertrokken zijn! 't is echt een makkelijke machine om te bedienen. even door de handleiding gaan en alles proberen. en dan terug alles proberen en desnoods even nakijken in de handleiding. dat doe ik al jaren nu en ik sta er nog dikwijls versteld van wat er uit die machine komt!

hans

ps: de hele FAQ vind je hier: http://groups.yahoo.com/group/mc505/files/5o5 Manuals/505Faq1041.html
nog wat tips: http://groups.yahoo.com/group/mc505/files/5o5 Manuals/mc505tips.pdf

Hallo, ik ben nieuw op dit forum én vrij nieuw in de hele synthwereld...

maar ik twijfel ook over mijn eerste aankoop.
ik heb gisteren bij feedback de em-1 en an200 getest en was van beiden onder de indruk.

mijn situatie en budget is ongeveer gelijk aan degene die dit topic heeft opgezet.

"Qua sound zoek ik het vooral in de dance: (UK)garage, D&B, triphop. Daarom zoek ik vooral qua drums een breed geluid, dus niet alleen de bekende 808/909. Qua synth klanten: Hak- en zaag analoge klanken zijn leuk, maar het moet vooral ook warm en funky zijn."

en voeg bij mij nog maar hiphop vooraan bij het rijtje toe!

ik neig zelf meer naar de an200 omdat dit meer een synth is, de em-1 is namelijk op samples gebaseerd en daardoor heeft het (volgens mij) minder mogelijkheden je eigen geluid te maken.
maar ik vond de em-1 wel gebruiksvriendelijker voor een beginner.
ook heeft de em-1 meer effecten, de an200 slechts vier (en niet eens reverb!)

toch neig ik dus wel naar de an200 omdat deze wel 'meer' synth is (deze beschikt itt de em-1 wel over een oscillator, toch...) en verder waren de drums van de an200 ook goed.
alleen vraag ik mij nog wel af of de golfvormen en ADSR ook op de drumgeluiden kunnen worden toegepast..?

maar zoals gezegd twijfel ik nog, de em-1 vond ik namelijk wat funkyer klinken (de demo's dan), dan de an200.

en zie ik het verkeerd als de em-1 meer een drumcompu is met een synth,
en de an200 meer een synth met drumcompu?

ik heb uiteindelijk toch mijn keuze gemaakt en heb de AN200 gekocht...

ik ben em nu nog aan het verkennen, maar mochten mensen nog iets erover willen weten (de starter van deze threat bv), dan kan ik er misschien wel een reviewtje over schrijven.

maar nu eerst........ knoppen draaien!!!:)

...mmm... geen reacties op mijn laatste berichten...

terwijl ik de AN200 toch wel een fijne synth vind... (ik heb dan wel geen vergelijkingmateriaal, maar toch)

tóch heb ik nu een vraag:
IK zie gvd dat de AN200, en de DX200, nu bij Feedback staat voor 149 euro!!!! (bij musicstorekoln voor 222 euro!)

als ik dit had geweten dan had ik best mijn AN200 een paar maanden later willen kopen!!! :frons:

maar wat ik mij nu vooral afvraag is WAAROM deze nu zo goedkoop is geworden...
...is er soms iets mis mee? waarom word hij niet verkocht?...

misschien is er iemand die mij hierop antwoord kan geven...

En nog een algemene (stomme) vraag: bestaan er alleen 16step sequencers? ik wil soms wel wat complexere beats maken en ik vroeg me af of er geen 32step sequencers bestaan?????

Ze zullen waarschijnlijk niet zo heel erg goed meer verkopen en dan gaat de hele voorraad eruit tegen lage prijzen. Maar of dat de echte reden is weet ik niet.

Of misschien komt de opvolger eraan.

Back