mix-verhoudingen ? ? ?

edhal

Ouwe rot
ik heb een aantal aardige partijen voor een track,

maaruh, het mixen valt me toch wel zwaar...
omdat ik alles wel lekker vind klinken gaat het allemaal vrijwel even hard door de mixer, en dat klinkt natuurlijk niet dynamisch genoeg

wat zijn goede mixerverhoudingen?
bijv. 50% bassdrum, 30%hihats, 60% leadpartij?

ik hoop dat jullie een beetje weten wat ik bedoel...

Ik ben geen mixwonder maar een audio voorbeeldje van je track zou een stuk helpen om beter te begrijpen wat je bedoeld, zo kunnen mensen luisteren en wat zinnigs zeggen over je mix ;)

Mixen doe je met je oren.

Een dik arrangement mixen is het moeilijkste wat er is. Kies wat in de spotlight hoort en wat ondersteunt. Als je alles even vet en hard in de mix gooit wordt het een zootje. Ben ook niet bang om partijen te muten, meer is niet altijd meer.

Wat de drumbalans betreft neem ik als uitgangspunt wat het lekkerste grooved.

alles dik = niks dik
alles hard = niks hard
alles in the spotlight = niks in the spotlight

Kies de partijen die de essentie van de track weergeven en focus daarop. Brei er daarna de secundaire partijen eromheen.

Hoop dat je hier wat aan hebt, aan een wiskundige mixformule kan ik je niet helpen.

Zet alles eerst op neutraal (-6). Daardoor klinken er een aantal dingen belachelijk hard. Zet die zachter. Klinkt het allemaal te zacht, dan draai je het volume van je monitors omhoog, niet je master.

Het heeft ook wel nut om eens te kijken wat een EQ per track voor je kan doen. Bijvoorbeeld, als je een hoop wegknipt bij een gesamplede drumloop kan het zijn dat je laag beter naar voren komt omdat de laagfrequente "troep" eruit is gehaald.

Niet 3 dagen bezig blijven met mixen; leg een project voor een paar dagen naast je neer en pak wat anders. Je krijgt dan weer een frisse kijk op je mix als je 'm terughoort.

Niet 3 dagen bezig blijven met mixen; leg een project voor een paar dagen naast je neer en pak wat anders. Je krijgt dan weer een frisse kijk op je mix als je 'm terughoort.

Dat is idd een heel erg goede tip :okdan:

Zet alles eerst op neutraal (-6). Daardoor klinken er een aantal dingen belachelijk hard. Zet die zachter. Klinkt het allemaal te zacht, dan draai je het volume van je monitors omhoog, niet je master.

Imo is het beter altijd op een (voor jou gekend) vast beluisteringsniveau te werken bij het mixen.

Een paar db erbij of eraf op je master geeft de dynamiek al een heel andere indruk...

Ja, maar dan krijg je het verschijnsel dat mensen er een multiband over gaan smijten omdat ze het anders niet goed kunnen horen ;). Zo ook met de standaard Combinator die boven in Reason zit - d'ruit met dat ding, die komt pas bij het masteren aan de beurt.

Bij pop, r&b, etc: zet 'm even helemaal zacht en luister dan wat je nog hoort - als je het goed doet, de melodie, bas en de drums.

Mixen doe je met je oren.

dat heb ik een tijdje geprobeerd, maar ik gebruik nu toch weer mijn handen.
werdt een beetje pijnlijk na verloop van tijd.
/

Ja, maar dan krijg je het verschijnsel dat mensen er een multiband over gaan smijten omdat ze het anders niet goed kunnen horen ;).

Dwz dat hun beluisteringsniveau niet goed zit.

Je moet onderscheid maken tussen mixen en het 'songwriting' gedeelte. Tijdens songwriting gebruik ik ook geen vast referentievolume. Tijdens mixen wel. Zo klinken de mixen van je nummers constanter en ontwikkel je een visie.

Ik neem aan dat de meesten onder ons toch zo werken?

Je moet onderscheid maken tussen mixen en het 'songwriting' gedeelte. Tijdens songwriting gebruik ik ook geen vast referentievolume. Tijdens mixen wel. Zo klinken de mixen van je nummers constanter en ontwikkel je een visie.

Hoe doe je dat dan.

Met een db Meter? of doe je het gewoon ongeveer op gehoor.

Beide. Ervaring leert.

Als je twijfelt, kun je het mixen ook uitbesteden. Het is zonde als je een goede track vernaggelt door een slechte mix. Mixen komt met ervaring en het is geen schande als je niet alles zelf al kunt. Komt met de jaren en door veel oefenen. En als het zo ver is, maak je de mix opnieuw. Er zitten vast goede mixers op het forum die het voor je willen doen.

Nee, ik werk juist niet met 1 volume als ik aan het mixen ben. Maar wat voor de 1 werkt hoeft voor de ander niet zo te zijn he.

tijdens t 'songwriten' ben je toch al aan het mixen
met electronische muziek dan

Ik doe weleens alle parts van een sectie tegelijk aanzetten,
en dan steeds 1 part helemaal uitzetten en dan luisteren of je die part eigenlijk wel mist.. voegt die werkelijk wat toe ?

En met sectie bedoel ik de parts die jij bij bijv. de drums vind horen, kan van alles zijn.

En dan langzaam het volume van die part opkrikken tot je vind dat het iets toevoegd.. of uiteindelijk niet.
Je bakend alsware je parts af, dus eerst doe ik dit met alle drum parts samen, tot de drums onderling een goede verhouding hebben.

En dan hetzelfde trucje met de drums-sectie t.o.v. de bas tot die 2 goed in verhouding zijn, erg belangrijk.

Vervolgens de drums + bas samen, afzetten tegen de lead (zang/syntlijn whatever) en weer volume checken tot het in goede balans is.

En dan weer de drums + bas + lead, afzetten tegen ... enz stap voor stap

Dit alles niet alleen per part, per sectie, maar ook per gedeelte in je song! het ene moment speelt er meer tegelijk dan het andere :)

kan werken voor jou, 't is in ieder geval mijn persoonlijke voorkeur

En pas als het qua volume OK is, maar toch klopt er iets nog niet helemaal, dan zou ik eens eq erbij pakken indien nodig.
Hierna zou ik me pas druk maken om contrasten, en dat is nogal breed begrip. (galm tov droog / hoog tov laag / breed stereobeeld tov nauwe stereobeeld / langgerekte noten tov korte noten / )

Laatst gewijzigd:
op normaal nivo alles zo zetten dat j alls goed hoort.
Daarna alles hel zacht zetten en kijken of j alls nog goed hoort.
Daarna paar uur iets totaal anders gan do\en, zoals boodschappeb of voetballen kijken en darna weer chcken hoe het ervoor taat.

En dit laptoptoetsenbord zuigt

Back