mix-verhoudingen ? ? ?

Probeer ook niet alle partijen ontzettend dik te laten klinken. Als je dan vier partijen tegelijk door je mixer haalt, klinkt het al gauw als een enorme massa waar weinig detail in te horen is. Vaak is het handig om wat overlappende frequenties weg te draaien.

Ook belangrijk niet te vergeten, is om van tevoren te bepalen waar de song over gaat. Je begint doorgaans met de partij/track die het belangrijkste is en dus de meeste aandacht moet krijgen. Vervolgens bouw je de rest eromheen rekeninghoudend met partijen/tracks die de basistrack (bijvoorbeeld de leadvocal ofzo) in de weg kunnen zitten...; alhans..., dit vind ik het prettigste werken....., ieder z'n eigen ding natuurlijk...

Mixen is een drie(multi??)dimensionaal gegeven ... volume is maar een aspect, maar denk ook eens aan de pan (L/R) en delay (voor/achter) instellingen. Per groep werken zoals al eerder is aangehaald is inderdaad het beste ... balanceer je drumsectie mooi uit als geheel, gooi het in een groep. Dan de rest en verder tot het mooi samenklinkt.
Je moet natuurlijk ook je frequentiespectrum in de gaten houden, meestal is het beter voor je mix om met een goed afgestelde EQ een "gat" te maken in het frequentiebeeld van een groep/instrument om het andere erin te laten passen. Zo kom je met minder "luid" toe en kan je in de finale mastering de hele mix nog wat opkrikken.

ik heb een aantal aardige partijen voor een track,

maaruh, het mixen valt me toch wel zwaar...
omdat ik alles wel lekker vind klinken gaat het allemaal vrijwel even hard door de mixer, en dat klinkt natuurlijk niet dynamisch genoeg

wat zijn goede mixerverhoudingen?
bijv. 50% bassdrum, 30%hihats, 60% leadpartij?

ik hoop dat jullie een beetje weten wat ik bedoel...

Bekend probleem als elke partij individueel erg lekker klinkt zal het in de regel samen nooit klinken.
Vaak overlappingen frequentie gebieden etc.
Er zijn best wat stel regels die je bij mixen kan hanteren voor bassdrum etc maar het blijft een kwestie zoals fuse zegt dat mixen in principe je met de oren doet en dat is verdomde moeilijk in de praktijk.
Ik heb het nog steeds niet echt onder de knie na mijn smaak. Is een vak apart die je leert door ervaring. Dus tijd.

Back