Illegale downloaders raken internet kwijt

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
al weet je dat die gestolen is geweest of niet,jij hebt em zelf niet gestolen.

Het is in België misschien anders, maar in Nederland geldt dat als je weet dat het gestolen goederen zijn, je zelf ook strafbaar bent. Dus hier is er zeker wel verschil tussen het zomaar vinden van een CD en het meenemen van een CD waarvan je zag dat een winkeldief hem liet vallen. Of het achteraf aantoonbaar is is een tweede, maar er is strafrechtelijk wel degelijk een verschil.

Dione, Ik ben benieuwd of je ook samples uit andere muziek in je producties gebruikt...

Da's iets anders - samples mag je, kun je en moet je clearen. Wat dat betreft is er geen parallel te trekken, omdat mensen die muziek downloaden het juist doen zodat ze het in originele staat krijgen.

het gaat gewoon te fur!

nee downloaden is goed moeten we meer doen :)
maar wel betalen als je er je brood mee verdient of heel vaak die cd luisterd omdat ie zo goed is

het blijft aan de mens of ie zich een beetje binnen de lijnen houd
stoppen lukt toch niet

er is altijd wel wat... eerst met bandrecorders, vhs, cd branders, gat in de ozonlaag...

ik download ook weleens iets. dan luister ik het... is het wat ? leuk, dan koop ik de cd of plaat. is het niks ? hup weg ermee want ik heb altijd schijfruimte tekort :D

Het is in België misschien anders, maar in Nederland geldt dat als je weet dat het gestolen goederen zijn, je zelf ook strafbaar bent. Dus hier is er zeker wel verschil tussen het zomaar vinden van een CD en het meenemen van een CD waarvan je zag dat een winkeldief hem liet vallen. Of het achteraf aantoonbaar is is een tweede, maar er is strafrechtelijk wel degelijk een verschil.

Nee, dat is ook strafbaar, het kopen of overnemen van gestolen goederen noemt men helen. Het moet alleen aangetoond worden en dat is soms moeilijk en soms niet. Vaak is de prijs waarvoor het gestolen is overgenomen een graadmeter. een aluminium iMac voor 200 euro is verdacht en kan leiden tot een veroordeling vanwege heling, want je weet dat een splinternieuwe iMac voor die prijs verdacht is (mits men bonnen hebt etc).

Dione, Ik ben benieuwd of je ook samples uit andere muziek in je producties gebruikt...

Ik zeg nergens dat ik een heilig boontje ben...maar ik ga geen zwakke excuses zoeken voor het feit dat ik fout zit...als ik een boete krijg voor illegale downloads,of een boete voor gejatte samples,of een boete voor te snel rijden,ga ik niet de hele wereld de schuld geven om zo m'n eigen gedrag goed te praten...en dat is nou precies wat de meesten hier wel doen...

Het is nou eenmaal zo dat illegaal downloaden (het woord illegaal zegt het al) strafbaar is...goed dus dat er ook op gecontroleerd wordt...

Stel je eens voor dat je door de politie aangehouden wordt omdat je te snel hebt gereden en je komt dan met een verhaal als "ik reed wel te snel,maar iedereen doet het en je zou de autofabrikant moeten beboeten omdat die mijn auto zo snel maakt,plus de wegenbouwers want die maken de wegen geschikt om snel te rijden"...ik denk dat je dan uitgelachen wordt,maar die boete krijg je wel...

Als jij een crack download weet je donders goed dat je illegaal bezig bent...je hebt de keuze om het produkt te kopen,maar je kiest voor de illegale weg...en dus kan het zijn dat je een mail krijgt van justitie met een waarschuwing of boete...dat is waar de Fransen en Engelsen naar toe willen...daar ging het mij om bij het plaatsen van dit onderwerp,en niet om weer al die zwakke smoesjes te lezen van mensen waarom zij niet illegaal bezig zouden zijn...

Grotendeels mee eens Dione, maar bedenk wel dat wat nu wordt voorgesteld ongeveer hetzelfde is als een kastje gekoppeld aan je kilometerteller in de auto die continu je rijgedrag in de gaten houdt en iedere keer dat je te hard rijdt automatisch een bon verstuurt. Ik heb geen moeite met het bestraffen van illegaal gedrag, maar wel met een surveillance/politiestaat waarbij alles wat je doet gescreend wordt.

Ik ben door het internet alleen maar betere muziek gaan ontdekken en kopen.
Veel meer synths leren kennen en gekocht.
Veel meer mensen leren kennen die net zo gek zijn als ik.
En zelfs een dingetje kunnen releasen aan de andere kant van de aardkloot.
En ik denk dat ik veel dingen ontdekt heb door al die ilegale downloads.
Men moet is niet zo jammeren dat alle downloads normaal verkocht zouden worden.
Men vergeet ook vooral het stukje promotie wat het internet ook geeft.
Zeker met al die niet comerciele muziek die jullie maken man!

Ok ik keur al die rusische betaalsites af die gewoon artiesten benadelen.
Maar de echte liefhebbers kopen muziek toch wel als het goed is.
Niet die kakkerlakken die 40.000 mp3s sharen op een p2p netwerk.

Grotendeels mee eens Dione, maar bedenk wel dat wat nu wordt voorgesteld ongeveer hetzelfde is als een kastje gekoppeld aan je kilometerteller in de auto die continu je rijgedrag in de gaten houdt en iedere keer dat je te hard rijdt automatisch een bon verstuurt. Ik heb geen moeite met het bestraffen van illegaal gedrag, maar wel met een surveillance/politiestaat waarbij alles wat je doet gescreend wordt.

Ik denk dat dat wel overdreven is,ze kunnen onmogelijk alles controleren...maar gelukkig,je snijdt nu precies het punt aan waar het mij ook om gaat...(eindelijk iemand)...

Hoe ver mag zoiets gaan ? Want het is wel duidelijk dat de hele software industrie miljoenen misloopt door al die cracks en zo,maar moet je dan werkelijk iedereen met cracks gaan beboeten ? Tenslotte wordt ook iedereen die wel z'n software legaal koopt gestraft met hogere prijzen,omdat anderen niet betalen voor hun spullen....

Of ga je een soort puntensysteem aanhouden,afhankelijk van het aantal illegale downloads,of mb's ?

Toch valt niet te ontkennen dat de muziekindustrie in een vrije val is geraakt als je kijkt naar omzetten en aantallen. Zie bijvoorbeeld NVPI Marktinformatie Audio 2007. De omzet op de verkoop van geluidsdragers is gewoon gehalveerd vergeleken met 1991.

@Dione: wat mij betreft pakken ze de grote vissen aan, maar moet mijn schoonmoeder de cel in of haar internet kwijtraken omdat ze weleens een CD'tje van Simon & Garfunkel download?

Er zijn best mensen die minder kopen ik ook overigens.
Nu download ik meestal eerst wat en koop ik het als ik het na een paar keer draaien nog steeds goed vind.
Vroeger eigenlijk veel te veel cd's gekocht die ik maar 3 keer gedraaid heb achteraf.

Aha okee, dus je rijdt af en toe ook te hard maar kan het dan begrijpen als je een boete krijgt om maar eens in metaforen te praten.
Kan ik goed in meekomen. Dus als ik het goed begrijp heb je niks tegen mensen die te snel rijden maar meer om het feit hoe ze reageren als ze (terecht) een boete krijgen?
Ik zou gewoon die boete van tevoren afkopen, dan mag je zo hard rijden als je wilt.:eureka:

Doen we dat niet al door geld te betalen aan de stichting Thuiskopie?

edit: oh, en deze grappenmakers zijn al helemaal leuk. Grote harddisks worden ook echt alleen maar gebruikt voor Nederlandse liedjes te downloaden. Haha!

Er zijn best mensen die minder kopen ik ook overigens.
Nu download ik meestal eerst wat en koop ik het als ik het na een paar keer draaien nog steeds goed vind.
Vroeger eigenlijk veel te veel cd's gekocht die ik maar 3 keer gedraaid heb achteraf.

Ik koop zelf ook stukken minder muziek dan 'vroeger'. Een combinatie van hetgene wat jij hierboven schrijft, en dat er op dit moment gewoon weinig muziek is die ik écht leuk vind. Eigenlijk koop ik het meeste op Beatport, en dan nog voornamelijk om er zelf weer mixen van te maken die ik dan in de auto draai.

@yoozer : Overigens geniet ik altijd van dit soort quotes: "Norma heeft berekend dat alle rechthebbenden samen daarmee in 2005 een bedrag van 9,5 miljoen euro zijn misgelopen. In 2006 was dat bedrag zelfs al gegroeid tot 16,4 miljoen euro, zo blijkt uit verkoopgegevens van GfK Benelux Marketing Services. Met iedere dag dat er geen thuiskopievergoeding op mp3-spelers en hd/dvd-recorders wordt ingevoerd, groeit de schade."

Ik zou dolgraag eens de exacte berekeningen en bronnen hiervan willen zien waarop ze de schades berekenen. En aangezien ik DVD-R/CD-R voornamelijk gebruik voor legale data-opslag zou ik graag mijn thuiskopie-bijdragen ook terug willen hebben. Als ik geen grijze import schijfjes gebruikte tenminste.

En dat is nou juist het probleem met al dit soort stichtingen - ze zijn absoluut niet verplicht om volledig inzicht en 100% transparantie te geven in hun handelen.

Als ze willen dat het rechtssysteem meewerkt, dan moeten ze ook volgens het rechtssysteem werken - namelijk openbreken die hap, laten zien dat het geld ook bij de artiest terecht komt (nu hebben ze iets van 57 miljoen euro in kas - zie jij er wat van terug?), en nog belangrijker - hier ben je nog altijd onschuldig tenzij anders bewezen. Het "je gaat toch wel jatten, dus dok maar alvast" is walgelijk.

ik zij ook wel dat men medeplichtig kan zijn,maar het is niet perse omdat je gedownload hebt dat je de dief bent.

Dan is er ook nog het volgende,je DL een mp3 waarvoor je betaalt heb en mag daar een copie van maken voor eigen gebruik,wie en hoe gaan ze mijn 2TB aan mp3s kontroleren of ik die gekocht heb of niet,er is ook geen 'tag' in de gecopierde versie vd mp3,ik heb mischien wel de gekochte versie terug 2dehands verkocht,en mijn betaalmiddel was een pre-payd anonieme creditkaart die niet te traceren valt (dat bestaat en is volledig legaal en het vrijkrijgen van de gegevens van de eigenaar is onbegonnen werk)

Ook mag men 1 kopie voor eigen gebruik maken van een door jezelf aangekochte CD,of van een gehuurde CD in de mediatheek (woorvoor betaalt wordt)

Dan is het ook nog zo dat men in belgie een force tax op blanko media betaalt die rechtreeks naar sabam gaat die ervoor moet zorgen dat de meeste auteursrechten op wat je 'illegaal' gedownload hebt betaalt worden.

een voorbeeld dat doet schrikken:

25 blanco DVDRs van TDK kosten hier 36 a 39e in de winkel
bij jullie kosten diezelfde DVDRs amper 15 a 17e en voor maar liefst 50 stuks!

Ik hoef er niet bij te zeggen dan dat het logisch is dat je 'illegaale' DL automatisch legaal wordt zodra deze mp3's op zon media terecht komt!

Wie wordt de dief van zodra ik deze media gebruik voor andere doeleinde?

Aha okee, dus je rijdt af en toe ook te hard maar kan het dan begrijpen als je een boete krijgt om maar eens in metaforen te praten.
Kan ik goed in meekomen. Dus als ik het goed begrijp heb je niks tegen mensen die te snel rijden maar meer om het feit hoe ze reageren als ze (terecht) een boete krijgen?
Ik zou gewoon die boete van tevoren afkopen, dan mag je zo hard rijden als je wilt.:eureka:

Wel jammer alleen dat je na die het 'afkopen' van die boete in dit geval de snelweg niet meer opkan...

Verder zie ik nog steeds (ondanks dat het al gebeurd sinds de vhs en cassettebandjes) het nut niet van die heffingen op media waar je eventueel illegale content op kan opslaan. Als ik gewoon mijn legaal gekochte cd rip naar mp3 en dat op mn mp3-speler zet is er niks mis..

Misschien handig om bij de belastingdienst in de jaarlijkse aangifte de verplichte bijdrage voor deze dingen gewoon weer terug te vragen :P

Ja en nee,het gaat er ook om dat schijnbaar veel mensen vinden dat ze niet illegaal bezig zijn als ze bijv. cracks downloaden...dan komen er allerlei vage smoesjes op tafel,die er eigenlijk helemaal niet toe doen...en ik denk dat dat ook komt omdat er nooit echt tegen is opgetreden,dat de overheden veels te laks zijn geweest op het gebied van piraterij en illegale downloads...

Ik denk dat dit grotendeels komt doordat inbreuk op auteursrecht een relatief 'slachtofferloze' overtreding is. Relatief gezien zijn er heel weinig mensen die aanwijsbare, aantoonbare schade lijden terwijl er tegelijkertijd heel veel mensen er wel zichtbaar van profiteren. Niet in de laatste plaats (ex)staatsbedrijven als telefoonmaatschappijen en kabelboeren die mooi geld verdienen met het aanbieden van breedband internet.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back