compressor plug in

jaimiefanatic

Jaimie Fanatic
welke compressor plug ins worden door de software producers of masteraars het meest gebruikt?

ik gebruik zelf de C4 en de C1

ik gebruik de ozone ook wel eens hoor! alleen heb ik nog niet dat snerpende zuig effect kunnen krijgen met die compressors.. wel met de c1 .. ik vind dat trouwens toch lastig om dat zuig effect te krijgen met een 4 bands compressor .. met een 1bands is het simpel ..

de compressor in de TC Native pack 3 heeft een side-chain optie....als je de kick daar instuurt krijg je dat typische pomp-effect

Olaf

jammer dat die waves compressors geen side chain hebben. naar mijn mening is een side chain een soort van extra input die je naar je in compressor kan sturen maar die je niet hoort over het kanaal waar je m naar toe stuurt. de compressor gebruikt dit signaal dus niet om te compressen maar alleen om op basis van dit signaal de mate van compressie te bepalen. stel je hebt een baslijn en je hebt op een ander spoor je base kick staan. nu kan je deze base kick als side chain gebruiken voor de compressor op je bass lijn. elke keer als er nu een kick klinkt ziet de compressor dit signaal (tezamen met het baslijn signaal) en als deze signalen samen boven de thresh hold uitkomen gaat ie compressen. dit zal dan dus ook afhankelijk worden van je base kick signaal.

de waves C1 heeft ook een sidechain......

sidechainen kan je ook goed gebruiken om bv je compressor als een soort de-esser te gebruiken....dan moet je het signaal wat je wilt de-essen zodanig filteren/EQ'en dat alleen de frequenties die je wilt weghalen de side-chain van de compressor ingaan, en dan wordt de compressor op die frequencies getriggerd zodat de sibilant-klanken worden weggedrukt.... werkt natuurlijk niet zo perfect als een dedicated de-esser die ook fase-truukjes enzo uithaalt maar wel prima te gebruiken...

verder is een leuke truuk om de sidechain van een compressor te voeden met een overdriven/distorted/anderzins bewerkte variant van je signaal zodat de compressie-karakteristieken van de compressor anders gaan verlopen, hiermee kan je enigszins klassieke compressor-karakteristieken emuleren...

Olaf

Als je een digitale mixers (allemaal?) met compressie hebt dan zit er ook wel sidechaining op. Met als extra dat je ipv een compressor ook een gate aan kunt sturen.

Maar je gebruikt dan toch de bron van een ander signaal om het inkomend signaal te compressen/gaten?

En als je dan die kick als sidechain ingang gebruikt moet je die splitsen. (je gaat geen kicks weggooien)
Dus volgens mij een send opofferen en die bij de kick op 0db zetten. (de rest overal uit)
En die uitgang van die send naar de sidechain patchen.

Origineel geplaatst door olafmol

verder is een leuke truuk om de sidechain van een compressor te voeden met een overdriven/distorted/anderzins bewerkte variant van je signaal zodat de compressie-karakteristieken van de compressor anders gaan verlopen, hiermee kan je enigszins klassieke compressor-karakteristieken emuleren...

Goeie tip, Olaf!
Dit zijn de tips die de kenners van de niet zo kenners scheiden :)

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door fuse
En als je dan die kick als sidechain ingang gebruikt moet je die splitsen. (je gaat geen kicks weggooien)
Dus volgens mij een send opofferen en die bij de kick op 0db zetten. (de rest overal uit)
En die uitgang van die send naar de sidechain patchen.

Het ligt er maar net aan welke digitale mixer je hebt... Op m'n VS2480
kan ik in de dynamics sectie gewoon per kanaal de bron van de sidechain
kiezen... Hoef ik niets voor op te offeren :)

Mvg.

CoolRunning

bedank Rob Hordijk daar maar voor ;)
wat dit soort dingen betreft zijn Reaktor of een nord (micro)modular echt perfect om mee te freaken...eigenlijk zit alles erin..behalve RAM dan...maar ff wachten waar clavia&NI mee komen op de NAMM... ik zag in ieder geval al een sample-player van NI in samenwerking met 2 grote sample-makers.....zal wel een soort subset van kontakt zijn vol met vette samples..

Olaf

Ben inderdaad erg benieuwd naar de samenwerking tussen
Clavia en NI...
Gebruik mijn MM erg veel, inderdaad voor zaken als deze,
waar je optimum gebruik kan maken van routing en modulaire
opbouw... gekke filters, distortion, envelope followers etc. etc.

Anyway, allemaal off-topic :)

Mvg.

CoolRunning

Re: compressor plug in

Origineel geplaatst door djsirjamez
ik gebruik zelf de C4 en de C1

't Is misschien een beetje laat om te antwoorden op dit bericht. Maar de zoekopdracht leidde mij naar jouw message over compressors. De Waves compressors/filters/etc. heb ik vandaag gedownload. Lekker mee gespeeld. Leuke effecten.
Maar, wat is nu een professioneel effect. Even uitleggen. Het is pianomuziek, min of meer klassiek. Soms ook boogie-woogie en rag. Tools: Cubasis VST 4.0, Midi-import, SPDIF audio uit naar CoolEdit als wave-bestand. Op 96000 en 32 bits float (wordt later naar 44000/16 gezet). VST The Grand op max. performance.

Je kunt luisteren naar professionele CD's met pianomuziek totdat je een ons weegt en het is leuk om te vergelijken. Ik weet dat de oren de beste tools zijn en ook door studiomensen worden gebruikt. Maar er is toch ook zoiets als een basic-instelling, dingen waar je op moet letten. Niet teveel middentonen, bassen beperkt (want dat klinkt beroerd), etc.
Welke referentie gebruiken die lieden?

Jammer dat de documentatie niet in het demopakket zit, je kunt dus alleen maar draaien en schuiven en vooral luisteren. Ik wil mijn gedraai en geschuif enigszins beperken en "goede" settings gebruiken om vandaar uit verder te kunnen werken. De beste tot nu toe vind ik de C4. Jawel, het is allemaal subjectief, maar toch hebben de makers niet voor niets een defaultwaarde ingesteld. Dus zij hebben ergens die kennis en ervaring vandaan gehaald. Waar?

Een beetje een vaag verhaal, maar ik hoop dat je begrijpt waar ik heen wil. Ik heb geen tijd voor een cursus audiotechnicus! En hobby-en blijft leuk.

Raymond

gefeliciteerd met een van de wazigste postings van de laatste tijd! ;)

als je meer wilt weten over multibandcompressie en mastering adviseer ik je om eens op de TC electronics site te zoeken naar tutorials van oa Bob Katz..... op de site van izotope is ook erg goeie documentatie te vinden

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
gefeliciteerd met een van de wazigste postings van de laatste tijd! ;)

als je meer wilt weten over multibandcompressie en mastering adviseer ik je om eens op de TC electronics site te zoeken naar tutorials van oa Bob Katz..... op de site van izotope is ook erg goeie documentatie te vinden

Olaf

Ja, wazig hè. Maar je kan pas gericht vragen als je er ook iets van weet. En met jouw verwijzingen ga ik lekker verder, dank daarvoor.

Raymond

Origineel geplaatst door Arveyman
Geen idee wat 'ze' gebruiken, maar ik gebruik zelf thuis Isotope Ozone...

In mijn zoektocht naar meer body in de muziek ben ik ook gestuit op Ozone. Demo gedownload.. even aan geroken.
Ben er dus nog niet klaar mee (trouwens wat is klaar). Ik heb me suf gezocht naar een distributeur in ons deel van de wereld. Vast een verkeerde zoekterm gebruikt. Waar is dat te koop en hoeveel kost het eigenlijk?

Wat Waves-gedoe - overigens heel goed voor mijn hobby te gebruiken - is ietsjes duur. Of heb ik weer verkeerd gekeken?

Raymond
(PS de uitleg van/bij Ozone is heeeeeeel verhelderend).

Back