Muziek componeren: alles is al gedaan?

componeren zingen

componeren zingen

Sorry voor mijn zinsbouw, maar heb dit gisteren onder slaapmedicatie(behandeling voor CVS)neer gepent en een paar woorden te veel geschreven, maar jullie zullen best welverstaan wat ik wil bedoelen. Niet iedereen heeft de gave van Songwriter ik alleszins niet, af en toe een stukje inproviseren is soms al veel gevraagd, dus mensen met deze gave zullen wel geregeld een song uit hun mouw schudden zonder plagiaat te plegen.

Groeten Henri

Ps. zo worden veel kinderen rond hun 12de verjaardag door tante Miep of Tante Dora op feestjes meestal in de bloemetjes gezet en gepocht over hun zangtalent(moeten liedjes zingen bij iedere gelegenheid, zodat die kinderen met het idee zitten dat ze goed kunnen zingen). Deze gaan hun talent soms in karaoke bars uitkwelen en dit kan nog maar later dan gaan ze naar selektie rondes voor tv wedstrijden waar ze dan nog eens belachelijk gemaakt worden op tv, krijgen daar de koude douche van hun leven want van hun zangtalent blijft nog enkel brandhout over. Zoals in het programma idool 2000 en zo veel op tv.Kan er zelfs niet met mijn bloot achterste naar kijken.

Groeten Henri

Er gebeurd niets vernieuwends in de muziek

Tiƫsto laat zijn muziek maken door anderen en mixed het zelf.
Hij doet zich voor als bedenker en maker van het stuk!!

Vroeguh was er Millie Vanilli. Die deden precies hetzelfde.

8 kanalen elektriesch gitaar laten inspelen door een demente oma en vervolgens laten mixen door een stel chimpanchees.
tja kweet het ook niet maar moedeloos word IK er niet van, ik doe gewoon stone age sequencing.

vernieuwing in muziek moet je ook niet in de top 40 zoeken denk ik.

creativiteit? :)

creativiteit, inspiratie.....

uiteindelijk komt het toch neer op gewoon werken

en worden zulke termen meestal gebruikt als excuus om niks te doen

ik liep maar wat te stoken ;) creativiteit is nodig buiten het hokje te raken cq te denken. maar dan moet je wel eerst kunnen zien dat je in voorgeprogrammeerde hokjes denkt. denk ik.

creativiteit, inspiratie.....

uiteindelijk komt het toch neer op gewoon werken

en worden zulke termen meestal gebruikt als excuus om niks te doen

Maar zonder creativiteit kom je ook tot niets want dan is er geen materiaal om mee te werken.

Ik heb voor zover ik me kan herrineren altijd muziek gespeeld, in ensembles, een symphonie orkest etc.
Het waren hele oude stukken, vivaldi, eduard grieg etc.
Wat mij altijd opvalt aan die stukjes is dat je altijd wel iets hebt wat op een ander lijkt .. dat blijf je gewoon houden.
Elke compositie of riff zal vast al eens gedaan zijn omdat de volgorde van een toonladder b.v. logischer klinkt dan een andere combinatie.

Toen ik net begon met electronische muziek had ik ook de drang om uniek te komen.
Iets te maken wat niemand anders heeft.
Het leuke was dat ik hiphop begon te maken terwijl ik nooit echt naar hiphop luisterde.
Dit leidde tot hele leuke composities, totdat ik Echt naar hiphop begon te luisteren.
Toen begon het allemaal een beetje op elkaar te klinken aangezien je toch een zelfde soort sfeer wilt creeren.
Wat ik ermee wil zeggen ; creativiteit is voor mij bepalend aan de hand van welke stijl ik wil maken.
Bij mij helpt het dan ook zeer om een tijd muziek te luisteren die totaal niet op hiphop lijkt.
En ook helpt een kleine break, gewoon een tijdje afstand nemen van me muziek.
Ik merk dat je dan van muziek stijl kunt veranderen, maar origineel ben ik dan zeker!

Alles lijkt wel op elkaar, het gaat erom dat je er gewoon niet achter komt als je met zo`n instelling muziek maakt.
Gelukkig heb ik hier geen last meer van :D

in tegenstelling tot bovenstaande denk ik helemaal niet aan stijl, combinaties of toonladders als ik muziek maak.

er komt dan ook altijd iets anders uit. en dat vind ik helemaal niet erg, zolang het maar ergens naar klinkt!

Alles al gedaan...50 jaar geleden, dat was pas muziek :-)

Alles al gedaan...50 jaar geleden, dat was pas muziek :-)

Alles is al gedaan???
Man, denk toch gewoon zoveel niet na, maak de muziek die jezelf leuk vindt."open your mind" geniet van de muziek en de klanken.
In het ene nummer is de groove belangrijk, in het andere de melodie, trek je niks aan, en doe de dingen waar jij je goed bij voelt!

hehe of bestaande nummers compleet 'negatief' maken .. alles wat rust is hard, en andersom .. alles wat majeur is mineur en andersom .. alles wat omhoog wordt gespeeld naar beneden en andersom.. ben benieuwd wat je dan krijgt.

ermmm....Frans Bauer ? 8o)

het verleden het heden en de toekomst wordt ontkend door zo'n vraag..

gekke geluiden programmeren :P dan kom je al een heel end met uniek zijn ( buiten beschouwen van een compositie maken dan )

Denk dat het eigenlijke probleem zit in het feit dat mensen minder creatief zijn doordat ze fantasieloos geworden zijn.
Dit alles doordat alles tegenwoordig voorgebakken is en voor je gedacht wordt en dat op alle vlakken.
We hoeven niks meer te doen.
Vertaal dat maar terug naar standaard presets sample CD's voorgeprogrammeerde midifiles knippen en plakken. maar zelf iest maken ho maar.
Kinderen kunnen tegenwoordig zichzelf al niet eens vermaken.
Ze moeten vermaakt worden.
Zonder fantasie geen creativiteit.

alles hier is ook al s gezegd

:slotje:

Idd. een eindeloze discussie denk ik,

met een bittere bijsmaak

een beetje als een ouwe sympho-rocker die scissor-sisters comfortably numb hoort en dan zegt;"

maak soundscapes, circuit bending, noise, etc.
jeej weg met het notenspel!!!!:duivels:

maar even een serieuze reactie. Ik heb vaak meer het gevoel dat iedereen om me heen betere dingen maakt dan ik zelf. Daar krijg je een emo gevoel van. Heb je een groove gemaakt, luister je ef een andere nummertje.
AAhh kut waarom klinkt dat van mij niet zo!?

En ach, dat al die riffs het zelfde klinken. Doe je er gewoon een ander effectje op en je bent weer orgineel.

Of je gaat druk bezig met iets ingenieus schrijven. Vindt ik zelf wel interessant om te doen. Niet met succes trouwens.

Back