MFB Synth III / Kraftzwerg

na gisteren toch een beetje mijn mening herzien over de synth 2.
had hem de laatste tijd enkel met de ingebouwde seq. gebruikt
tot ik gister hem met mijn k station bespeelde, wat een verschil, als ook met de arp van de k-station, een groot verschil ten opzichte van de eigen seq.
de eigen seq klink enkel goed als je 1 osc gebruikt! terwijl met de externe arp, ook heel lekker klinkt als je alle 3 de osc gebruikt. qua sound is de mfb zeker niet zoals veel van de nieuwe moderne analoge synths.
het enige minpunt is dat de output niet zo sterk is, als andere synths, dit is een nadeel als je meerdere synths gebruikt tegelijk.

wel zin om later of zo een kraftwerk te hebben, als begin stap, naar meer modulair gedoe.

nou hier dan een stukje gesequenced met een pattern MIDI uitgestuurd door de micron voor een wat betere klankindruk...

(shit daar gaat mn bijlage saldo :( )

iets uitgebreider gepiel dan :

klinkt zekers goed massive beetje meer ri pro one / dan een prodigy qa filter das goed vind ik ...wan6t ik heb een kapotte pro one
en een werkende moog mg1 ..8~

af en toe val t volume effe 30 % weg ..zal wel aant tweaken liggen
:engel:

denk dat dit erg leuk instap semi mod bakkie is !
dat de behuizing minder is hoef de sound niet minder om te zijn ...
ola thnxie bass

erg leuk...zekers omdat ik ook een regelwerk nog heb! hmmmmmmmmmm
dees zie je niet veel 2e hands blijft 580.- denk datie leuker is daneen ms20
OEPSSSS WAT ZEGK NU

Die kraftzerg is echt een tof ding. Die naam dekt precies de lading.
Ik was even bij Bas vrijdag.
Het frontpaneel is steviger dan je zou denken btw.

Voor dit geld kan je weinig vergelijkbaars doen, en hij is slim ge-prepatched,
je kan de LFO's (2 stuks) elkaars snelheid laten moduleren bijvoorbeeld.

Hij kan heel mooi clean klinken , maar ook lekker smerig.

Nu zou die nog op batterijen moeten kunnen werken : )

BV MN CS30 ZN LFO KAN GEMODULEERD WORDEN MET DE 5 ENVELOPES

ZIEJE OOK NIET VEEL OP CONVENTIONELE SYNTHJES

[wordt intressanter]

klinkt zekers goed massive beetje meer ri pro one / dan een prodigy qa filter das goed vind ik ...wan6t ik heb een kapotte pro one
en een werkende moog mg1 ..8~

af en toe val t volume effe 30 % weg ..zal wel aant tweaken liggen
:engel:

ja als het volume hoger/lager word draai ik er iets (sync) bij/af rechtstreeks naar de VCA

Je hebt 'em nu wat langer in bezit.
Bevalt de Kraftzwerg nog steeds of beginnen er ook minpuntjes op te vallen?

Ik ben me op het moment aan het oriënteren op iets analoogs en semi modulair en de Kraftzwerg en Doepfer Dark Energy hebben mijn interesse.

Ik lees graag je(jullie) bevindingen.

groet

Tom

hmm kan geen minpuntjes ontdekken, hoogstens het soms analoge gedrag :D

Bedankt voor je reactie.

Ben je ook tevreden over de 'degelijkheid' van het instrument (knoppen etc.)?

de patchpunten en pluggen zijn 3,5 mm jacks (op een formant trouwens ook geloof ik), de knoppen zijn gewoon goed en niet gammel...waarschijnlijk gen Moog dikte maargoed daar is de prijs ook naar...
het apparaat zelf is al niet zo heel groot maar ja je moet er gewoon normaal mee omgaan en niet die patchkabels eruit raggen en die knoppen raggen (maar dat lijkt mij logisch bij synths)

Wederom bedankt. :okdan:

Ik ben geen ragger als het om de behandeling van instrumenten gaat, dus dat zou het probleem niet zijn.
Ik twijfel nog steeds, maar heb gelukkig nog even de tijd.

Ha grappig dit, ik ben ook opzoek naar een analoge bak en zit ook tussen deze, de dark energy (en de mopho) te twijfelen. Heb jij al een keus gemaakt Tom?

Ik ga binnenkort een Dark Energy bestellen.

Het is moeilijk om te zeggen wat nu precies de doorslag heeft gegeven.
Uit de verschillende demo's denk ik dat ik de Dark Energy beter vind klinken, hoewel ik dat lastig vind om over te oordelen na enkel wat mp3's en youtube filmpjes 'gehoord' te hebben.
De Kraftzwerg heeft op het eerste gezicht wel meer mogelijkheden, maar de mogelijkheid om tot vier exemplaren van de Dark Energy aan elkaar te koppelen vind ik ook erg aantrekkelijk.

Voorts vind ik de Dark Energy er mooier uitzien.
Uiterlijk alleen is voor mij nooit doorslaggevend, maar het is uiteindelijk wel één van de factoren in de overwegingen.
Een voor mij heel belangrijke reden om voor de Dark Energy te kiezen is het voornemen van Doepfer om in de zomer de Dark Time sequencer uit te brengen. Dat vergroot naar mijn mening de mogelijkheden en het plezier in het spelen ermee aanzienlijk. http://www.doepfer.de/Dark_Time_e.htm
Tot slot vind ik de prijs ook erg aantrekkelijk.

Dat zijn mijn overwegingen.
Die van jou (Noiseflux) zijn lastiger omdat naast de Dark Energy en Kraftzwerg ook de Mopho een rol speelt in je overwegingen.
Ik heb de Tetra (vierstemmige Mopho) en daar ben ik meer dan tevreden over. Aan een Mopho kun je je, naar mijn bescheiden mening, dan ook geen buil vallen.

groet

Tom

die doepfer dingen zien er mooier en steviger uit misschien, maar missen heel veel patchpunten...
de kraftzwerg heeft er 37 en de dark energy maar 9... voor echt experimenteren met patchen is dus niet veel plek..

en je kan een mopho natuurlijk niet vergelijken met een patchable kraftzwerg

en je kan een mopho natuurlijk niet vergelijken met een patchable kraftzwerg

Noiseflux zoekt in eerste instantie iets analoogs en daarin kan een Mopho natuurlijk een overweging zijn.

Wat betreft de beperkte patchmogelijkheden van de Dark Energy.
Daar heb je natuurlijk gelijk in en dat heeft ook een rol gespeeld in mijn overwegingen, maar is uiteindelijk niet doorslaggevend gebleken.
Voor uitgebreide patchmogelijkheden heb ik in de eerste plaats mijn G2engine.
Ik wil in de eerste plaats dus iets analoogs en graag met wat patchmogelijkheden. De uitbreidingsmogelijkheden van Doepfer zijn voor mijn doorslaggevend geweest en heffen die beperkingen mijns inziens grotendeels op.

groet

Tom

Dat is nog maar afwachten natuurlijk, maar dat is tot nu toe altijd goed gekomen. ;)

Ik heb vandaag m'n Kraftzwerg ontvangen. Is mijn eerste analoge (semi) modulaire synth. Effe een paar uurtjes mee gespeeld en ik ben er erg blij mee. Aanvankelijk is het effe uitzoeken hoe hij nu eigenlijk is ontworpen. (De handleiding is daar zeer beperkt in). Maar hij klinkt errug leuk. (zeker voor dit geld).

Ik kan me voorstellen dat mensen vragen stellen bij de built quality. Maar het lijkt mij een stevig genoeg doosje. Je moet er gewoon niet op willen raggen.

De vele patch mogelijkheden zijn erg fijn, en je kunt de 2 lfo's cross moduleren. (ze kunnen elkaars snelheid aansturen). De audio input (ja er kan extern audio in) is intern ge-loopt met het filter voor feedback. Dit verandert de kleur van het filter.

Als instap model voor de beginner in modulaire synthese is het absoluut een aanrader. Zeker omdat hij later geïntegeerd kan worden met andere modulars. Hij heeft heeft een ingebouwde MIDI to CV en CV en gate in / uitgangen. Moet wel zeggen dat hij volgens mij niet helemaal goed omgaat met pitch bend en modulation data.

Hij kan warm of smerig klinken, en je kunt er behoorlijk "freaky" geluiden uithalen. Ok, het is geen Moog, maar hij kost ook een stukkie minder.

Een beetje jammer van deze idealistische reacties hier. Buiten de bouwkwaliteit is het zeker een ondergewaardeerde synth hier. Voor mij hoeft een OSC niet zo smooth te zijn als een Moog. Een viezer randje vind ik wel leuk zoals deze Kraftzwerg.

Back