Module's

DaanQ8

Ingeburgerd
Ik ben nog redelijk onbekend in de wereld van module's maar wil hier wel mee gaan werken. Nu probeer ik op internet een algehele instructie te vinden over hoe te werken met module's maar kan niets vinden. Dingen als wikipedia helpen me ook niet verder..

Hoe zit het precies met modules? Ik neem aan dat je deze op je synth aansluit? En kan je m dan ook gebruiken als midi?

Tips en hints zijn welkom!

:luv:

Een module is een breed begrip: een Rompler is bijvoorbeeld een module, je hebt synthmodules (synth in rack- of desktopversie)... dus wat bedoel je precies?

Even simpel gesteld:

Je hebt een synth MET toetsen:
viruskc.jpg

Je hebt een synth ZONDER toetsen:
virusc.jpg

of
virus-xl.jpg

De synth ZONDER toetsen worden vaak/altijd modules genoemd.
Verschil zit 'm (vaak) in [afgezien van het gemis van een keyboard] minder knoppen en meer via submenuutjes werken.

UITERAARD verschilt dat best wel eens per merk/type.

Om de module te gebruiken heb je OF een (midi)keyboard/synth met toetsen OF een sequencer/computer OF allebei nodig.

Dit is uiteraard heeel simpel en standaard uitgelegd; er zijn vele vele varianten nog mogelijk.

ok tnx so far.. t gaat idd om de synthmodules.. verbind je die gewoon met een midikabel naar je synth?

Allereerst neem ik aan dat je een pc gebruikt met sequence software?
In dat geval is de meest voorkomende setup dat je je midikeyboard (midi uitgang) op je pc aansluit (midi ingang), of nog makkelijker, als je een usb midi keyboard hebt die gewoon in een usb poort van je pc prikken. En dat je dan de midi uitgang van je geluidskaart aansluit op de midi in van je synthmodule.
De audio outputs van je synthmodule sluit je aan op je line ingang of breakout box van je geluidskaart, of op je mixer.
Als je een miditrack in je sequencer aanmaakt, moet je daarin de midi ingang van je keyboard selecteren en als midi uitgang de aansluiting naar je synthmodule. Zo kan je zelf je synthmodule bespelen, en/of de synthmodule door je sequencer laten bespelen.

Back