jack vs. mini-jack

Zou er echt verschil zitten in de digital out van een hele goedkope en een hele dure cd speler?

Hangt van de techniek af. (en is dus vaak gerelateerd aan de prijs)

Kan me overigens goed voorstellen dat het gemiddeld allemaal hetzelfde is met uitschieters naar beneden bij hele goedkope pleuris merken.
Uitschieters naar boven zou evt ook nog wel kunnen maar dan kom je weer in het esoterisch segment van de audiofielen terecht.

Ik bedoel: iedere PC met CD-ROM drive kan een fatsoenlijke CD al gewoon prima uitlezen. Als de D/A al niet meer uitmaakt, is het puur en alleen hoe goed de speler met beschadigde media of media met fouten om gaat (zoals Sony CD's die je voor 25 euro in de winkel koopt).

Dan is een simpel Marantzje toch wel voldoende?

Ken iemand die bij optical drives afdeling van philips werkte en die zei dat in feit het gros van alle CD loopwerken uit een of twee fabrieken kwamen. En die uiteindelijk ook in alle consumentenprodukten eindigden. Nu weet ik niet of dit ook voor de duurdere modellen gelden of dat die perse ook die onderdelen zelf maken of laten maken met strengeren specs.

Dan zal het wel per geval afhangen wat er verder achter hangt aan slimme manieren om fouten te detecteren en herstellen. Zowieso bevat een CD al voor 90% informatie voor foutcorrectie en 10% maar met daadwerkelijke informatie bitjes.
Krijg je nog de daadwerkelijke DA conversie plus nog de electronica die daarachter hangt om het uit te sturen (al dan niet gebalanceerd).

Maar nog om nog terug te komen op dat formaat jacks.
Denk dat het een kwestie is van het goed formaat bedenken op het goede moment. Zeg maar waarom ze in sommige landen links rijden en andere weer rechts.

Denk ook dat de jack praktisch gezien de goede afmetingen heeft om niet te groot te zijn maar toch nog bestand is tegen mechanische belasting (lomp geweld).

Zat zelf nog af te vragen waarom je geen jacks met bajonetsluiting hebt. En volgens mij komt dit omdat als je (stomdronken) omlazert je met je gitaar dat je niet de halve buhne meeneemt maar die stekker er gewoon uit word getrokken. Of je struikelt over die draden en krijgt een PA speaker op je benen.

Maw praktisch nuttig en goed genoeg om niet te vervangen.

Back