Volume laag

Yep. Vooral in de clubs dat ze er veel laag uit draaien zodat ze de muziek zo hard kunnen zetten dat je bijnieren mee gaan resoneren.

Trukje is overigens wat laag weghalen en er mid/hoog voor omruilen.

Veel laag is duur voor je 'level' (RMS).

En dit doe je met een EQ op mijn stukje? Of doe je nog iets anders? Het verschil is namelijk gigantisch!

Jij kan het ook hoor.

Gewoon ff je basgeluidje minder hard zetten.
Of wat compressie overheen om de dynamiek wat in te perken.
Maar dan niet zo lomp veel als ik had gedaan.

En die multiband compressie weglaten. Als je goed genoeg mixt heb je die (bijna) niet nodig.

Dus jij hoort dat ik er een multiband compressor op heb! Ik heb nog een hoop te leren merk ik. Ik hoor nauwelijks verschil als ik de ratio van een compressor instel.

Probeer eens hetvolgende:

Zet een stereocompressor op de insert van je mixbus. Stel de ratio laag in, zeg 1:1.2 met een lage treshold, bijv -30. Zorg ervoor dat je gemiddeld zo'n 3 to 4 dB gain reduction op de meter ziet. Draai de gain nu naar +4

Zet hierachter een Limiter op de insert met een maximale ratio en een treshold net onder de 0dB.

Probeer wat te experimenteren met de settings. Draai de gain van de compressor net zo hoog totdat de limiter wél z'n werk doet, maar niet meteen hoorbaar is.

Je kunt nog een EQ voor de limiter plaatsen en een paar dB-tjes (2 á 3) in het (top)hoog bijdraaien en wellicht wat (sub) laag.

LET WEL: Dit is een zeer algemene instelling uit de losse pols en biedt zeker geen garantie dat het werkt. Maar als een beginnetje kun je dit misschien proberen. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het niet eens zijn met deze manier maar misschien helpt het je wat op weg...

Bedankt allemaal ik heb /had het zelfde probleem :stupid.. Ik heb ook tussendoor nog een vraag over deze shit ?Is er iemand die mij kan vertellen wat al die inserts in Logic 8 allemaal doen zoals die limiter ,modulation ,etc Is er een manier om hier over te lezen/leren Ook even over dat splitten van je tracks ...dus zo veel mogelijk ga je alles onderbrengen op losse tracks ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt (TC Douglas Ik leg het even uit, in plaats van 1 clap, 4 of 5 claps onder elkaar leggen, en mooi uitmixen, hetzelfde geld voor strings, melodieën, enz....)met een percussie loop bv ook ?

Bedankt allemaal ik heb /had het zelfde probleem :stupid.. Ik heb ook tussendoor nog een vraag over deze shit ?Is er iemand die mij kan vertellen wat al die inserts in Logic 8 allemaal doen zoals die limiter ,modulation ,etc Is er een manier om hier over te lezen/leren Ook even over dat splitten van je tracks ...dus zo veel mogelijk ga je alles onderbrengen op losse tracks ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt (TC Douglas Ik leg het even uit, in plaats van 1 clap, 4 of 5 claps onder elkaar leggen, en mooi uitmixen, hetzelfde geld voor strings, melodieën, enz....)met een percussie loop bv ook ?

Dit zijn truken en technnieken die als je in je repertoire hebt zitten het muzikale leven zoveel makkelijker maken. Leren van anderen, veel boeken lezen en vooral ook zelf aanleren.

Quote Dit zijn truken en technnieken die als je in je repertoire hebt zitten het muzikale leven zoveel makkelijker maken

:bekdicht:Makkelijk is kut ik hou van moeilijk!!

Nevermind ik zie dat in mijn zeer uitgebreide manuals van Logic alles te vinden is Okk over de zojuist gevraagde zaken dus zal ik idd eens gaan lezen :P:P

Hendig zat. ;)

Het lukt me nogsteeds niet. Ik probeer nu met een EQ het laag om te ruilen voor wat mid/hoog zoals fuse me vertelde, maar het wordt niet als geheel harder. Wat fuse deed is het exact heetgeen dat ik wil! Ik heb misschien wat exactere informatie nodig?

Het lukt me nogsteeds niet. Ik probeer nu met een EQ het laag om te ruilen voor wat mid/hoog zoals fuse me vertelde, maar het wordt niet als geheel harder. Wat fuse deed is het exact heetgeen dat ik wil! Ik heb misschien wat exactere informatie nodig?

Ja maar je dacht toch niet dat je zoiets in een paar dagen onder de knie hebt? Wat je nodig hebt is....ervaring, en een goede kennis van zaken. Probeer te begrijpen / leren wat alle verschillende apparaten zoals compressors / limiters en EQ's nu precies doen. Leer over begrippen als "luidheid", dB's, dynamiek, RMS, Frequenties etc. Er zijn een hoop boeken en info op internet (ook dit forum) te vinden over mastering. En vergeet ook niet dat je een stel goed getrainde oren moet hebben!!

Zoals ik al zei: Mastering is een vak!

Goede mixen bouwen ook.
Dat doe je niet zo maar even.

Okay, ik begrijp het. Een goede mix gebruiken is hier minder van toepassing lijkt me omdat fuse 'm ook hard heeft gemaakt. Of ik merk het eventuele kwaliteitverlies gewoon niet, dat kan natuurlijk ook.

Trukje is overigens wat laag weghalen en er mid/hoog voor omruilen.

Veel laag is duur voor je 'level' (RMS).

en dat hoeft niet persee in de eindmix! Maar ik sluit me er bij aan. Een van de vele tricks.

Maar iets leer je niet 1,2,3.. dus ik zou er de tijd voor nemen en rustig rondlezen en proberen. ook blijven vergelijken is erg handig.

Succes met knokken! :okdan:

Back