wat doe ik in godsnaam fout... help

bart1986

Stamgast
Op de een of andere manier zie ik iets over het hoofd en ik heb geen idee wat. Als ik een mix maak dan klinkt het hier op mijn monitoren perfect maar wanneer ik het bijvoorbeeld op laptop afspeel met koptelefoon of op de stereo-set beneden dan klinkt het dof/dood/ en behoorlijk saai/lelijk.

Het lijkt mij dat ik iets heel belangrijks over het hoofd zie, maar ik zou niet weten wat:erm: Als ik het hier op mijn pc afspeel klinkt track goed, zelfde track op andere plek is het kut.

Het zou handig zijn als je hem ergens uploadt zodat wij hem ook kunnen horen. Of een stukje als attachment aan je post hangt.

2 mogelijkheden. Of je monitors en/of muziekPC staan te schel ingesteld, of jouw mixen maak je veel te dof.
Als je een commercieel cdtje opzet op je muziekPC, klinkt het het dan ook goed? En klinkt het dan ook dof op je Hifi set en laptop?
Gewoon een referentie cd ernaast afspelen en je weet zo waar het aan ligt.

2 mogelijkheden. Of je monitors en/of muziekPC staan te schel ingesteld, of jouw mixen maak je veel te dof.
Als je een commercieel cdtje opzet op je muziekPC, klinkt het het dan ook goed? En klinkt het dan ook dof op je Hifi set en laptop?
Gewoon een referentie cd ernaast afspelen en je weet zo waar het aan ligt.

Nee wanneer ik commerciele cd hier afspeel (studio) klinkt ie net als op de hifi set en laptop. Wanneer ik eigen cd hier afspeel klinkt ie ook perfect, tot ik hem ergens anders speel. Ik zal eens naar de settings kijken achterop de monitoren maar die zijn ingesteld door de muziekwinkel die hier langs is gekomen dus lijkt me heel stug dat die fout staan.

En als ik mijn mix te dof maak, waarom klinkt het dan prima op monitoren?

Het zou handig zijn als je hem ergens uploadt zodat wij hem ook kunnen horen. Of een stukje als attachment aan je post hangt.

Kan zo gauw niks vinden wat ik hier kan posten. Aangezien de werken die in nieuwe studio gemaakt zijn nog niet geregistreerd zijn. En oudere werken heb je niets aan.

HF adjust en LF adjust staan beide op FLAT dus daar kan het lijkt mij niet aan liggen? Krk Vxt 6

Of zou ik juist LF naar boven moeten draaien? Zodat er wat meer bas in me monitoren komt?

Even wat geprobeert en het geluid komt iig nog steeds niet zo slecht eruit als op hifi

Ik heb het idee dat het een of een mix verhaal is, of je afluisterruimte is anders dan voorheen?. Het is de kunst om een mix te maken die zich goed laat vertalen naar andere systemen. Je eigen mix beoordelen op zoveel mogelijke installaties is een pre. Maar je zegt zelf dat je in een nieuwe studio zit, ligt daar niet het probleem? Deze zal ongetwijfeld anders klinken dan wat je gewend was.

Ik heb het idee dat het een of een mix verhaal is, of je afluisterruimte is anders dan voorheen?. Het is de kunst om een mix te maken die zich goed laat vertalen naar andere systemen. Je eigen mix beoordelen op zoveel mogelijke installaties is een pre. Maar je zegt zelf dat je in een nieuwe studio zit, ligt daar niet het probleem? Deze zal ongetwijfeld anders klinken dan wat je gewend was.

Voornamelijk de monitoren zijn anders, maar goed dat is natuurlijk wel een heel belangrijke verandering. Van huis tuin en keuken speakers naar monitoren. Maar ik snap niet waarom ik op mijn monitoren niet hetzelfde doffe geluid hoor als op me hifi. Tis echt een extreem verschil want op monitoren klinkt het helemaal goed:erm:

Heb je niet ongemerkt een EQ of een effect over je outs op de pc ?

Als ik hem als wav bestand opsla en op me bureaublad afspeel klinkt ie gewoon goed. Dus daar heeft sequencer verder niets mee te doen. Verder heb ik ook geen eq's oid aanstaan buiten mijn sequencer om.

Kan zijn dat er een reverb ofziets van je geluidskaart aanstaat.... zo deed ik vroeger reverb over Rebirth :P

Voornamelijk de monitoren zijn anders, maar goed dat is natuurlijk wel een heel belangrijke verandering. Van huis tuin en keuken speakers naar monitoren. Maar ik snap niet waarom ik op mijn monitoren niet hetzelfde doffe geluid hoor als op me hifi. Tis echt een extreem verschil want op monitoren klinkt het helemaal goed:erm:
Kijk, dat lijkt me een belangrijk deel van het "probleem". Je monitoren klinken stukken beter dan de rest, en dat is dan ook tegelijkertijd de valstrik. Je zult harder moeten werken zodat het elders ook goed klinkt. "Perfect" zoals jij zegt is dan niet goed genoeg. Maar je bent niet de enige met dat probleem...

Kijk, dat lijkt me een belangrijk deel van het "probleem". Je monitoren klinken stukken beter dan de rest, en dat is dan ook tegelijkertijd de valstrik. Je zult harder moeten werken zodat het elders ook goed klinkt. "Perfect" zoals jij zegt is dan niet goed genoeg. Maar je bent niet de enige met dat probleem...

Maar hoe weet je dan of het elders goed klinkt? simpelweg proberen proberen proberen of zijn er wel handigheidjes voor?

Nou nou Bronswerk.. Dat is toch wel ver af van een ideaal situatie waarin je een studio hebt dat als het daar goed klinkt je werk ook goed vertaalt naar een willekeurig ander (hifi) systeem. En dat is toch zeker ook mogelijk, gelukkig. Als dat niet het geval is kan dat vele oorzaken hebben, een audiovoorbeeld is geen overbodige luxe topicstarter...

Maar hoe weet je dan of het elders goed klinkt? simpelweg proberen proberen proberen of zijn er wel handigheidjes voor?

Je moet je nieuwe monitors wel goed leren kennen, dat is een eerste vereiste. Maar dit klinkt toch wel als een zwaar klote situatie... Hoe groot is je studio en heb je enige akoustische aanpassingen gedaan daar?

Nou nou Bronswerk.. Dat is toch wel ver af van een ideaal situatie waarin je een studio hebt dat als het daar goed klinkt je werk ook goed vertaalt naar een willekeurig ander (hifi) systeem. En dat is toch zeker ook mogelijk, gelukkig. Als dat niet het geval is kan dat vele oorzaken hebben, een audiovoorbeeld is geen overbodige luxe topicstarter...
Nou ja, niet iedereen heeft de beschikking over een goede (akoestisch gesproken) afluisterruimte. Je zult dan ook door schade en schande moeten ondervinden hoe jouw mix zich zo optimaal mogelijk laat afspelen in andere situaties. Ben ook wel eens op m'n bek gegaan en dat is dan een goede les voor de volgende keer.

Nou ja, niet iedereen heeft de beschikking over een goede (akoestisch gesproken) afluisterruimte. Je zult dan ook door schade en schande moeten ondervinden hoe jouw mix zich zo optimaal mogelijk laat afspelen in andere situaties. Ben ook wel eens op m'n bek gegaan en dat is dan een goede les voor de volgende keer.

Is zeker zo. Maar ik vind het wel opvallend dat de mixen erg dof vertalen in dit geval, je zou eerder het tegenovergestelde verwachten met een 2weg systeem in een homestudio.

Kan het er misschien aan liggen dat ik wel alles in stereo mix? Las toevallig net een verhaal dat men alles in mono mixed en het dan met effect stereo maakt. Maar goed zou dat een dof geluid moeten geven? Lijkt mij eigenlijk niet. Ik merk wel dat als ik een flinke eq op de final track zet, en dan met extra veel hoog dat het wat beter word, maar dan klinkt het hier op pc dus eigenlijk té hoog.

Back