wat doe ik in godsnaam fout... help

maareehm, hoe kunnen cd's dan goed klinken daar he, als het dat probleem is

ik gok dat et om compressie gaat

Ik moest de highs op mijn genelecs zetten op -4 of -6 db,en dan moest de highs in de mix in logic,zowiezo bij elke track geboost worden tot 6.5 of 7.5 db,dan was het luisterbaar op de genelecs en klonk het elders goed ook.

Dus op sommige monitors moeten de highs echt 'pissen' en dan klinkt het elders ook ok,veel studios oa haten daardoor ook genelec omdat het moeilijk is om erop te mixen.

als de highs moeten pissen is het onmogelijk erop te mixen,na enkele minuten kunnen je oren het niet meer aan.

mischien is het bij jouw monitors hetzelfde probleem.

Wat bedoel je precies met pissen?
Een bakje onder je monitors zetten?

Het zou handig zijn als je hem ergens uploadt zodat wij hem ook kunnen horen. Of een stukje als attachment aan je post hangt.

ja, doe eerst eens een stukje audiomateriaal. dan hoeft niet iedereen zo te gissen.

koekebakker volgens mij maakte je een foutje:
koekebakker schreef:
knip vooral alles onder de 22kHz radicaal af.
:D

Er is een verschil tussen goed klinken en correct klinken.

Mijn monitors klonken ook geweldig, maar mijn mix transleerde walgelijk op andere systemen totdat ik de kamer behandeld heb. Nu is het probleem voorbij. En weet je wat, het klinkt nog steeds geweldig, maar de minuscule aanpassingen die ik met de eq/comp/delay of wat dan ook doe worden niet geboost of gecut door de kamer. Moet je maar eens op de sweetspot gaan zitten in je kamer en dan je hoofd bewegen. Als dat geen enkel verschil uitmaakt, dan zit je goed. Als alles anders klinkt, dan hoop ik dat je hoofd op de juiste plek zit tijdens afmixen of masteren, anders mix je met een verstoord beeld.

koekebakker volgens mij maakte je een foutje:

Oorspronkelijk geplaatst door koekebakker:
"knip vooral alles onder de 22kHz radicaal af."

:D

Volgens mij niet hoor, als je alles onder de 22 kHz afknipt is het helemaal stil!

Zoals koekebakker het bedoelt haal je alle lage rumble onder de 22 Hz weg zodat de track nog enigszins kan 'ademen'. ;)

maareehm, hoe kunnen cd's dan goed klinken daar he, als het dat probleem is

ik gok dat et om compressie gaat

Dat een cd goed klinkt wil nog niet zeggen dat er een representatieve set monitors staat.
Een cd klinkt waarschijnlijk ook fantastisch op een set Electrostaten met een sub en een buizenversterker erachter. Al ga je daar echter op mixen zal dat verschrikkelijk slecht klinken op andere systemen.

Hifi is gemaakt om mooi en warm te klinken maar dat wil niet zeggen dat het eerlijk is. Vaak verre van zelfs.

Veel monitors schijnen erg slecht te presteren in slecht of niet behandelde ruimten en van wat ik heb gelezen uit vakbladen en persoonlijke ervaringen is de VXT daar een voorbeeld van. In de behandelde ruimte een top monitor maar in de niet behandelde ruimte (mogelijk) een ramp.

Laatst gewijzigd:
volgens mij geven die monitors in die luistersituatie zo schitterend hoog dat je automatisch wat hoog wegdraait, en dat het daarom op een ander kant en klaar systeem misschien wat dof klinkt.

ik begin langzaam het idee te krijgen dat de topicstarter niet in staat is om eigen en kant en klaar materiaal met elkaar te vergelijken.

waar is nou het voorbeeldje in mp3 trouwens?

Back