Het (rank 1) Super Strings geluid

Blinx

Totally addicted to bass
Het valt me op dat veel mensen op dit forum het veel gebruikte 2saw string geluid nog al afkraken of zeggen dat het geluid te vaak gebruikt word etc. Dit vind ik persoonlijk kan ik dit aan een kant best begrijpen je hoort het tegenwoordig in bijna iedere (Commerciele) trance productie.

Maar wat ik niet begrijp is dat dat veel voor komende geluiden als bijv. een 303 dan toch zo in trek zijn. Want laten we eerlijk zijn opzich is dit geluid ook al in 100000 producties gebruikt. Wat dat betreft zijn allebei de geluiden gewoon uitgemolken (om het maar even zo te noemen).

Wat vinden jullie hiervan?? Is het nou gewoon omdat trance te commercieel is en iedereen hier een eigen sound wil?? Of zoek ik het in de verkeerde hoek?

Re: Het (rank 1) Super Strings geluid

Origineel geplaatst door Blinx
Maar wat ik niet begrijp is dat dat veel voor komende geluiden als bijv. een 303 dan toch zo in trek zijn. Want laten we eerlijk zijn opzich is dit geluid ook al in 100000 producties gebruikt. Wat dat betreft zijn allebei de geluiden gewoon uitgemolken (om het maar even zo te noemen).

Nou, wat dacht je van het pianogeluid, ook serieus uitgemolken dan, en in hoeveel producties zou dat wel niet gebruikt zijn ;)

Maar da's toch niet zo belangrijk allemaal, uiteindelijk is toch niet slechts een enkel geluid/patch maar de complete song van belang. Want de geluiden zijn uiteindelijk maar bouwstenen van een song, en met dezelfde bouwstenen maken verschillende personen een compleet verschillende song. Nog niet zolang was op het forum een contest om met enkele samples een leuk nummer te maken en de resultaten lagen soms ver uit elkaar.

Wat ik wel een beetje 'versleten' vind is dat heel wat mensen diezelfde geluiden op dezelfde wijze gebruiken, gewoon omdat iedereen het blijkt te doen of omdat het 'de' manier blijkt te zijn om een song te maken.

Met creativiteit en originaliteit kan je zoiets tegengaan. Dus, niet de gebruikte tools zijn belangrijk, wel hoe je ermee omgaat.

De strings die Rank 1 gebruiken in hun nummers vind ik persoonlijk nogsteeds erg goed klinken... als je naar een nummer als Airwave zit te luisteren, da's gewoon goed. Ik denk dat een hoop mensen hier dat soort strings afkraken omdat het in teveel producties gebruikt wordt. Er zijn een hoop producers die proberen een eigen geluid te creeren of in ieder geval producties met geluiden die zij mooi vinden klinken... maar bij een hoop top40 en commerciele producers lijkt het wel alsof we maar zoveel mogelijk van elkaar aan het jatten zijn.

Maar zoals Blinx zegt, niet de gebruikte geluiden of synths zijn belangrijk, maar de manier waarmee de producer er mee omgaat en er een mooi geheel van maakt... dat wordt imo nogal eens nagelaten door commerciele producers in deze tijd.

Er zijn altijd wel van die periodes dat bepaalde geluiden/samples/trukjes helemaal in zijn.
En wat dan nog? Het is zeg maar een soort 'mode' en dat maakt het herkenbaar en dat verkoopt. Want het is niet voor niets commerciele muziek.
Alsof authenticiteit zoveel beter zou zijn, jezelf aan een bepaalde stijl houden is ook een manier.

Dan kun je ook net zo goed gaan staan afgeven op die hitjes die er nu uitgepompt worden waarbij ze jaren 70/80 hitjes coveren en voorzien van een vrolijke trance jasje. Mag dan wel geen tijdloze muziek zijn, maar de orginele melodieen werken nog steeds en da's ook wel weer eens leuk voor de jeugd als de dan die oudere versies herontdekken. :)

het gaat idd meer om de manier "waarop" je een geluid gebruikt...die trance-leads zijn zo overheersend en belangrijk voor dat genre dat de rest er omheen valt...terwijl een 303 geluidje niet alleen als lead van een nummer kan worden gebruikt maar ook op de achtergrond verstopt e.d...daardoor valt het veel minder op en kan je er veel meer kanten mee op...

ik hoef geen 303 en ik heb wel een jp8000 en ik hou absoluut niet van trenz! verwarrend! ;)

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
het gaat idd meer om de manier "waarop" je een geluid gebruikt...die trance-leads zijn zo overheersend en belangrijk voor dat genre dat de rest er omheen valt...terwijl een 303 geluidje niet alleen als lead van een nummer kan worden gebruikt maar ook op de achtergrond verstopt e.d...daardoor valt het veel minder op en kan je er veel meer kanten mee op...

ik hoef geen 303 en ik heb wel een jp8000 en ik hou absoluut niet van trenz! verwarrend! ;)

Olaf

Je heb er wel gelijk in dat de trance strings/leads vaak erg overheersend zijn. Maar als mensen het meer op de achter grond zouden gaan gebruiken dan denk ik dat dit geluid nog steeds afgezeken word....

Maar misschien heeft Bass wel gelijk. Binnenkort kan je de jp8000 voor 100 euro kopen en over een jaar of 7-10 herontdekt een of andere gast deze bak en word ie weer onbetaalbaar..:D

[dreamonmode]
Mocht dat laatste nou gebeuren ben ik de eerste die hem heeft in de tijd dat ie 100 euro waard is :D
[/dreamonmode]

Je hebt zeg maar 2 soorten geluiden:
1) klassieke geluiden
2) mode geluiden

Mode geluiden zijn er zeg maar voor om makkelijk te scoren. Vaak gebruiken groepen dit ook weer keer op keer en leggen ze het accent hierop.

De klassieke geluiden worden ook wel vaak gebruikt, maar wordt er steeds wat anders mee gedaan. Denk aan melodie, attack, e.d.

Maar ik vind dat dat superstring geluid best een goede aanvullling kan zijn. Het wordt ook niet voor niets zo veel gebruikt.

De superstring is zo vet omdat het geluid bijna alle frequenties bevat in het freq.spectrum van 20 tot 20000 Hz...

Geluiden die veel harmonischen of een breed frequentiebereik hebbn, klinken vaak erg vol en breed...

OK, wie is er dan ooit nog eens heftig mee bezig geweest om het geluid en deuntje van Axel F goed te krijgen?

(wordt eens hoog tijd dat die gecovered gaat worden door een trance 'producer' ;) )

fuse, da's ook niet bijster moeilijk (square wave)

en t deuntje spelen kan ik ook al op n klavier!

Origineel geplaatst door Bass
De superstring is zo vet omdat het geluid bijna alle frequenties bevat in het freq.spectrum van 20 tot 20000 Hz...

Kan je dit uitleggen, ik bedoel een superstring is toch gewoon 2 gedetunde saws met chorus toch?? Dit kan toch nooit zo een frequentie berijk hebben?
:confused:

Origineel geplaatst door Blinx
Kan je dit uitleggen, ik bedoel een superstring is toch gewoon 2 gedetunde saws met chorus toch?? Dit kan toch nooit zo een frequentie berijk hebben?
:confused:

Als je gewoon met beide armen op je toetsenbord gaat leunen kom je wel in de buurt van 20Hz - 20kHz denk? :D

Ik zou zeggen :

Sla ns een A mineur akkoord aan met een A noot 2 octaven eronder met een Supersaw patch van de JP8000/8080 en bekijk dan eens je spectrum analyser....

Het gaat om de harmonische inhoud en een detunede saw bevat zeer veel harmonischen...

Back