drumcomputer o breakers revenge - Arthur Baker

Maar we praten wel over 1983. De Fairlight was toen nog 8 bit en kostte net zoveel als een gemiddeld huis. Dus helemaal vanzelfsprekend is het gebruik van een sampler hier niet.

Dan hebben we nog de tape loops. Strak gedrumt en veel gaten en effecten. Evt gemixed met een drumbak

Bobby O gebruikte veel de Korg KR-55. Dat kan ik met zekerheid zeggen omdat ik de samples ervan op mijn laatste cd in het nummer "Farewell" heb gebruikt.
http://www.akikaze.nl/downloads/The Age of Deception/The Age of Deception_Farewell.mp3
Misschien is er toch een Fairlight gebruikt voor de drums op "Breaker's revenge". Net als de stemmen. Ik weet dat de Fairlight ook in "IOU" van Freez, ook een productie van Baker, is gebruikt. Niet alleen de stemsample maar ook Orchestra Hit nr. 5. En Art of Noise gebruikte toch ook een Fairlight voor hun beukende drums?

Ik zeg ook Oberheim DMX.

Gerrie, wat een zieke avatar. Dacht ff echt dat er een beest over m'n beeldscherm kroop. Ach ja, net wakker :)

ja die is he, kon hem niet laten... bzzzz

iemand die er een te koop heeft? moet toch een keer zo'n bak bezitten ;)
lekker oldschool bitshit ;p (hip hoor)
Vergeet niet dat de charme van old school hip hop 'm niet in de drumbakken ligt maar in de productie. Veel analoge chorus/flange/compressor/eq effecten om het enigzins te laten pompen. Ik heb vandaag op een verveelde bewolkte Williamsburgdag m'n DMX en Drumulator weer sinds, ja jaren, weer aan m'n mengtafel gehangen en ik kan zeggen, ja Breakers Revenge is een samenraapsel van DMX en Drumulator. Dus we hebben allemaal gelijk behalve die gozer die een 808/909 voorstelde. Mijn moeder kan een 808/909 herkennen (fantastische meid maar 0 kennis van electro-hiphop) with all due respect.

Maar droog zonder effecten blijven het wel een stel saaie bakken zeg. Marley Marl zei het al toen hij James Brown met een Emulator I samplede dat hij in één klap van die saaie DMX verlost was. Maar daarentegen "The Message" van Flash & Furious 5 is wel de shit met die gechorusde DMX.

Dus, verwacht niet al te veel van die eeprom-bakken als de DMX en Drumulator zonder een goede EQ en een tapijt aan modulatie-effecten. En de Drumulator heeft cinch-ingangen (euh, ff in een teiltje spugen) dus als je de kabels niet kunt vinden kun je zelf met de soldeerbout aan de slag. Dank je wel WOOLMARK voor de leuke thread. Old-school electro hip-hop leeft hier nog enigzins. Hier in NY is alle belangrijke electro (Afrika Bambaataa, Egyptian Lover, etc) in elke zichzelf respecterende zaak nog allemaal op nieuwe vinyl te krijgen, dus ook hier in de oorsprong leeft het.

Vergeet niet dat de charme van old school hip hop 'm niet in de drumbakken ligt maar in de productie. Veel analoge chorus/flange/compressor/eq effecten om het enigzins te laten pompen. Ik heb vandaag op een verveelde bewolkte Williamsburgdag m'n DMX en Drumulator weer sinds, ja jaren, weer aan m'n mengtafel gehangen en ik kan zeggen, ja Breakers Revenge is een samenraapsel van DMX en Drumulator. Dus we hebben allemaal gelijk behalve die gozer die een 808/909 voorstelde. Mijn moeder kan een 808/909 herkennen (fantastische meid maar 0 kennis van electro-hiphop) with all due respect.

Maar droog zonder effecten blijven het wel een stel saaie bakken zeg. Marley Marl zei het al toen hij James Brown met een Emulator I samplede dat hij in één klap van die saaie DMX verlost was. Maar daarentegen "The Message" van Flash & Furious 5 is wel de shit met die gechorusde DMX.

Dus, verwacht niet al te veel van die eeprom-bakken als de DMX en Drumulator zonder een goede EQ en een tapijt aan modulatie-effecten. En de Drumulator heeft cinch-ingangen (euh, ff in een teiltje spugen) dus als je de kabels niet kunt vinden kun je zelf met de soldeerbout aan de slag. Dank je wel WOOLMARK voor de leuke thread. Old-school electro hip-hop leeft hier nog enigzins. Hier in NY is alle belangrijke electro (Afrika Bambaataa, Egyptian Lover, etc) in elke zichzelf respecterende zaak nog allemaal op nieuwe vinyl te krijgen, dus ook hier in de oorsprong leeft het.
Maak daar bekende van aub. Er is toch wel meer dan dat uit die tijd. Vooral electro funk.

Dus we hebben allemaal gelijk behalve die gozer die een 808/909 voorstelde. Mijn moeder kan een 808/909 herkennen
Ja ja!! Die gozer heeft dat later ook weer ingetrokken. En mijn moeder kon hem ook herkennen toen ik nog een 808 had. Zoals je zelfs zegt, met vervorming kun je een hoop doen en ik heb met flinke vervorming met een 808 die knallende sound wel eens kunnen benaderen, vandaar dat ik dat dacht; in ieder geval over een deel van het geluid.. Maar goed, dankzij jou weten we het nu eindelijk. Het lijkt me leuk om met die wetenschap dat geluid eens te benaderen.. moet lukken met samples en analoge effecten.

Ik denk idd ook dat effecten die sounds zo oppompen en bredere en lager maken ja.

Maar dat gaat niet goedkoop worden vrees ik. Maar als je het met een dikke tafel en outboard doet kan het echt knallen ja.

Ik weet ook niet wat het is maar tering zo een EMU Drumulator klinkt wel gaaf op die youtube filmpjes :D Die dingen zijn toch nog superbetaalbaar of niet?

Je had ook verschillende types Linn toch, de LM9000 en de LM1, volgens mij was de LM1 de voorloper van de normale Linndrum ofzoiets

mijne was op ebay 110 eu
en leo verkocht sound sets

Ik meende laatst op de radio een 70's nummer te horen waarin het intro zo'n beetje bestond uit beat+baslijn van The Message? Het viel me vooral op omdat diezelfde swing in de beat zat, alleen het tempo was net iets anders geloof ik. Ben helaas de titel vergeten want ik wilde nog checken in hoeverre The Message gebaseerd is op die oude track.

Ik meende laatst op de radio een 70's nummer te horen waarin het intro zo'n beetje bestond uit beat+baslijn van The Message? Het viel me vooral op omdat diezelfde swing in de beat zat, alleen het tempo was net iets anders geloof ik. Ben helaas de titel vergeten want ik wilde nog checken in hoeverre The Message gebaseerd is op die oude track.

Veel oude rapnummers hebben andere nummers gesampled door een paar muzikanten de zelfde loop tien minuten lang te laten spelen. Dat was goedkoper dan een studio waar een sampler in stond te gebruiken.

Of twee draaitafels met dezelfde plaat loopen hè. Neemt overigens niet weg dat op de originele track ook een DMX gebruikt kan zijn, ik ben toch wel benieuwd hoe het zit. Blijft één van de vetste nummers ooit wat mij betreft.

Dit zegt wiki....
"The Message" is an old school hip hop song by Grandmaster Flash and the Furious Five. Sugar Hill Records released it as a single in 1982 and it was later featured on an album named The Message. The song's lyrics were some of the first in the genre of rap to talk about the struggles and the frustrations of living in the ghetto. The song was written by Sugar Hill session musician Ed "Duke Bootee" Fletcher and Furious Five MC Melle Mel. Flash and the other members of The Furious Five, although credited on the record, were uninterested in recording the song and are not found on the finished record.

Veel oude rapnummers hebben andere nummers gesampled door een paar muzikanten de zelfde loop tien minuten lang te laten spelen. Dat was goedkoper dan een studio waar een sampler in stond te gebruiken.
Idd en het is nog heel vet opgenomen ook vaak. Vooral de eerste 40 sugarhill records hebben fantastische drums.

En for the record. Drum machines hebben natuurlijk wel laag. Alleen klinken sommige funk snares gewoon vetter. Echte dynamiek he.

Je kunt snares op duizend verschillende manieren mic'en. Nog afgezien dat je natuurlijk ook verschillende maten van snares hebt. Je hebt ook nog eens de mogelijkheid om met of zonder metalen veren te spelen.

En dan komt het pas je mengpaneel binnen.

Back