help... ik denk aan een computer te moeten... help

Krek

Jungle of Wires
Hallo, softsynth en computerkenners.

IK zit met een probleempje, of eigenlijk ben ik er al uit wat ik wil, nu nog de uitvoering ervan. Ik ben een Noob in muziek maken met de computer omdat ik dat eigenlijk gewoon niet wil. Wat doe je dan in deze sectie van het forum zou je zeggen... Tja, ik heb eigenlijk een logistiek probleempje. Ik zal het even voorleggen.

Ik ben bij mij in de buurt een van de weinigen die samplebased muziek maakt met een band (gitaar, zang, blabla). Nu hebben een aantal mensen mij gevraagd wat lichte samples te maken. Geen probleem natuurlijk met de modulaire hardware die ik heb. Aangezien ik alleen opnameapparatuur heb in de vorm van een multitracker moet ik iedere keer dat ding meezeulen en daarbij, ik kan daar niet de samples en evt gitaarloopjes en zang mee naar voren of naar achter plaatsen (het nummer qua volgorde veranderen zeg maar) Nu dacht ik, ik moet toch echt een computer (laptop) hebben daarvoor met een programmaatje waarin je wat sampletjes kan omgooien en de volgorde van bepaalde samples kan bepalen. Zodat ik samen met de band een nummer kan creeeren, zonder dat ik een auto vol hardware mee moet nemen. Ik nam ze eigenlijk altijd op op een micro BR, maar dan kan ik niets bewerken qua volgorde...

Wat denk ik nodig te hebben: Een klein laptopje (ik zag er 1 bij de gamma, misschien is dat wat?) en een simpel programaatje waarmee ik wat sporen kan opnemen en licht bewerken (volume van een spoor veranderen ofzo). Maar hoe neem ik die samples die ik maak daarop op? Ik wil eigenlijk mijn samples direct op het laptopje opnemen (audio in, zeg maar) zonder de multitracker te gebruiken, dus de laptop moet de multitracker vervangen en dan kan ik de samples zo onder mijn arm meenemen.

Dus... help....

Ableton Live Lite lijkt mij uitermate geschikt

Audiobewerking en opname van samples kan ook met het gratis progje Audacity.

afspelen van de .wav files of mp3's kan natuurlijk ook via een winamp/Itunes/Mediamonkey achtige applicatie, dat hoeft niet persé via Ableton Live.

Audiobewerking en opname van samples kan ook met het gratis progje Audacity.

afspelen van de .wav files of mp3's kan natuurlijk ook via een winamp/Itunes/Mediamonkey achtige applicatie, dat hoeft niet persé via Ableton Live.

Euh ja? Je kan ook mijn My First Sony lenen.....samplen on the fly met een vette mic....ff op rewind duwen en dan op play.....

Audacity ken ik niet.....maar Live is hiervoor zon beetje ontwikkeld...

Wat voor processor heb je minimaal nodig om bijvoorbeeld alleen ableton live lite op te laten draaien met wat samples om te bewerken? de Samples die ik niet gebruik ga ik dan denk ik extern opslaan.

Het antwoord heb ik op de site al gevonden

Laatst gewijzigd:
Met een beetje hulp van jullie en veel gezoek van mijzelf ben ik eruit. Ik koop zo'n minilaptopje en zet daar een simpel studioprogrammaatje erop (ik denk dat het Ableton live lite wordt) als het goed is moet dat goed gaan. Via een kastje die een audio in heeft en USB uit moet dat volgens mij wel leuk kunnen. Ik kan dat kastje ook vervangen voor mijn Micro BR, want daar kan ik gewoon WAV opnemen en dat kan ik dan weer importeren in Ableton.

Dus dit draadje mag dicht. Ik ben blij. Dank allen :okdan:

:slotje:

Volgens mij is de kwaliteit van de goedkope kaartjes even schrikken als je puur hardware gewend bent...

Ik zou toch kijken voor firewire met bv een Echo kaartje of een TC Electronic. Met die goedkope usb-kaartjes ben je zo al je dynamiek kwijt...

Is het echt zo, dat als je een simpel laptopje hebt dat de samples er slechter van worden? Ook al laad je ze alleen in een programma in en de volgorde dan veranderd?

Ik denk overigens dat ik kopies van de samples op dat laptopje zet, puur om de volgorde enzovoorts te bepalen, zowiezo moet ik nog even kijken welke materiaal ik allemaal ga gebruiken. Mag natuurlijk ook niet te duur zijn.

het gaat om de conversie, als je niet opneemt of samplet met de laptop (geluidskaart) ben je al de helft beter af, maar afspelen is nog altijd van digitaal naar analoog. En de verschillen zijn een stuk hoorbaarder dan je zou vermoedden vrees ik. Van M-audio naar Motu was voor mij echt mn bril opzetten, had niet verwacht dat het zo overduidelijk zou zijn.

Echo en TC Electronic maken kaartjes die redelijk in de M-audio hoek zitten qua budget, maar wel goed klinken. Wellicht is de Echo de beste keus, stabiele drivers en geluid met ballen, maar TC klinkt nog wat beter en heeft weer wat meer features...

Is het echt zo, dat als je een simpel laptopje hebt dat de samples er slechter van worden?
Laptop maakt niks uit, geluidskaart wel.

Ook al laad je ze alleen in een programma in en de volgorde dan veranderd?
Het volgende geldt ook voor hardwaresamplers, die in vrijwel alle gevallen primitievere computers met een kleiner display zijn.

De "volgorde" van samples wordt in de eerste plaats bepaald door de bestandsnaam, omdat een lijst daarop gesorteerd wordt.

Op het moment dat je een sample inlaadt in een software synthesizer wordt er een link gelegd tussen de sample en de reeks noten op het toetsenbord - dus, zeg, een piano van C3 naar C4. Dat gegeven wordt dan opgeslagen in het "programma" van een sampler.

Deze data staat over het algemeen volkomen apart van het geluid zelf. Je kunt dus zeggen dat piano1.wav van C3 tot C4 loopt, maar piano1 staat dan ergens op schijf en of het te vinden is is maar de vraag.

Ik denk overigens dat ik kopies van de samples op dat laptopje zet, puur om de volgorde enzovoorts te bepalen, zowiezo moet ik nog even kijken welke materiaal ik allemaal ga gebruiken. Mag natuurlijk ook niet te duur zijn.
http://vemberaudio.se/shortcircuit.php

Versie 1.1.2. Kost niks, doet een hoop.

(ik zag er 1 bij de gamma, misschien is dat wat?)
Alsjeblieft niet :D. Spendeer een beetje meer, dat maakt al een hoop verschil.

Voor wat jij wil is http://audacity.sourceforge.net/ of Adobe Audition prima geschikt, Live Lite ook.

Laatst gewijzigd:
Back