Trance Basslines

wat ook erg belangrijk is met hats is de lengte ervan
ik denk dat je een hatlijn groovender krijgt als je met de lengte speelt en ze precies op het grid laat beginnen dan statische samples heel lekker op de tijdlijn te gaan plaatsen
zo is t vaak ook met basjes, ach met alles eigenlijk wel
septic's machinekamer no groove feel kan toch swingen
vaak haal je met een wat grotere swing ook de vaart uit je beat
dat kan je juist willen
met laidback blowgrooves
maar als je snelheid wil maken is dat niet altijd de manier

Wat men vaak hoort =

Be original

Is het nu echt zo moeilijk zelf templates te maken en daarmee aan te klooien? Maatjes verschuiven en nootjes deleten. Dat is toch juist het leuke aan muziek op de PC. Gewoon het zelf doen en ondervinden. Als je die basis zelfs niet begrijpt, snap ik niet wat men op een synthforum doet.
En op kant en klare meuk zit niemand te wachten. Dit zijn nu van die dingen dat er weinig originaliteit in o.a. trance zit.
Riffs worden herhaald, gekopieerd etc. Samples en sounds klinken al het zelfde en zijn al voorgekauwd. Producerstechnieken zijn ook al voorgekauwd. Bijv. de galm van de vocals opnemen en in reverse afspelen en voor de vocal plakken. En nu ook nog de sequences.
Nu nog een standaard melodie en trance is afgeschreven.

Ik weet niet of het voor trance zin heeft, maar verschillende sustain/release tijden op filter en amp kan op de verschillende bassnoten kan ook leuk werken denk ik, zo doe ik 't soms nog wel eens met arpeggio achtige dingen..

De kunst van een lekkere baslijn zit hem eerder in volume verschillen van de nootjes (velocity alsof men de bas live ingespeeld heeft). Nootjes niet te strak sequencen. Sommigen dus licht van de tel afhalen zodat er een lekkere groove ontstaat en wat Demian al schrijft experimenteren in releasetijden, decay enzovoorts.
Maak gewoon een aantal spoortjes onder elkaar en verschuif de noten horizontaal onderling en voor een melodieuze baslijn verticaal op de pianoroll.

Doe het meestal op de volgende manier;

Kick laten lopen en op de 2de en 4de tel een snare/clap
en dan gewoon intekenen. Meestal zet ik de lijne op 1/16
om het idee te creeren en als ie lekker is ga ik ze langer
of korter maken tot het tevreden ben. Overgens komt het
wel vaak voor dat ik hem naar een tijdje weer verder
aanpas om hem te perfectioneren.

Soms, maar dat heeft met de muziek style en of er
delay op de bassline zit, gebruik ik ook grid om hem net even
wat lekkerder te maken.

Vanuit de bassline maak ik dan meestal weer de rest van de
muziek.

Hoor ook idd. soms echt vetten bassline die ik niet na kan
maken maar dat komt wel, gewoon veel experimenteren, das
ook het leukst van het hele muziek maken.

Gebruik zelden 2 bassline`s te gelijk.

Als je veel moeite hebt moet je er een delay van 1/8. ef die
andere, niet de standaard 1/8 gebruiken en feedback op 0,
heb je al snel wat leuks.

Raphie;992580 kan me niet voorstellen dat iedereen mar manueel hats van de grid af zit te schuiven?[/QUOTE schreef:
Hmm ja
Maar ook gewoon met de hand inspelen hoef je het helemaal niet meer te verschuiven.

hihi
had je deze draad verder al doorgelezen of niet? :D

duidelijk niet...... :stupid:stupid:stupid:stupid:gaap:

In de categorie dooddoeners "Wees orgineel"

Weet je wat, ik ga denk ik maar eens de "Put your money where your mouth is" thread openen. Daar mag een ieder dan zijn vetste 8 of 16 maten posten. Kijken of degenen met de grootste bek ook daadwerkelijk iets bijkunnen dragen.

Kijk heren, het internet is anoniem en geduldig. iedere boerelul met Magix Musicmaker of Band in a Box kan hier de doorgewinterde producer uithangen en dooddoenertjes planten, :gaap: maar laat maar eens horen dan wat voor vets je "hands on" uit je setup weet te persen.

Kortom draag bij of blijf weg. :dubbel:

Nastampen nadat je een hele pagina vol tips hebt gekregen is altijd een goed idee.

Bijdragen verwijderd.

:doei::doei:

De kunst van een lekkere baslijn zit hem eerder in volume verschillen van de nootjes (velocity alsof men de bas live ingespeeld heeft). Nootjes niet te strak sequencen. Sommigen dus licht van de tel afhalen zodat er een lekkere groove ontstaat en wat Demian al schrijft experimenteren in releasetijden, decay enzovoorts.
Maak gewoon een aantal spoortjes onder elkaar en verschuif de noten horizontaal onderling en voor een melodieuze baslijn verticaal op de pianoroll.

Mijn tip hiervoor, speel de baslijn zelf in, dan zit je qua velocity variatie al goed. timing nog een beetje aanpassen en nootje hier en daar en je bent klaar :)

Was absoluut niet tegen de mensen die wel inhoudelijk hebben bijgedragen, maar vooral tegenover de mensen die ff het topic binnen wippen om boimmetjes te planten als " talent kun je niet leren" "wees creatief" etc...

Dit terwijl er toch heel duidelijk is aangegegeven dat ik een productietechnische discussie wens over specifieke technieken binnen een specifiek genre. Als ik iets vraag over Trippy Reggae Spring reverbs, dan zeg je toch ook niet dat ik dan maar een maandje op Jamaica in een oildrum moet gaan wonen?

Iedere stijl heeft specifieke productietechnische technieken, daar zullen mensen los van talent altijd vragen over hebben. Ik kan het mooiste arrangement componeren, maar als de uitvoering kut is klinkt het nog nergens naar. Andersom ook, je kan ontzettend goed zijn met knopjes maar kan je niet componeren/arrangeren, dan kom je ook niet ver.

Als je denkt dat de gevraagde truukjes exclusief zijn, deel dan je tricks niet, maar ga dan niet pedant lopen doen in het topic.

Als je denkt dat de gevraagde truukjes exclusief zijn, deel dan je tricks niet, maar ga dan niet pedant lopen doen in het topic.

Be real!!

Iemand met een lekkere bassline gaat dit niet als kant en klare brok aanbieden als midifile template op 1 of ander forum? Laat ik je dan uit ie illusie helpen. *D

Als je echt iets voor ogen hebt welke richtig je op wil. Luister naar je favoriete deejay en probeer de bassline te ontrafelen. Als je een beetje ritmisch gevoel hebt voor 1/32 en 1/16 tellen kom je al een heel eind.

Je hoeft ook niet het achterste van je tong te laten zien, het gaat mij persoonlijk nog geen eens om patterns, maar meer om zaken als:

Low cut op bassdrum of bassline?
wie EQ je waar?
layering, hoe voorkom je phasing en dat het dichtslipt
Qua sidechaining, wat zijn over het algemeen goede SC settings op je compressor (dus niet druk op "SC" in Reason of FLStudio) maar patch een trigger of FX track en ga sidechainen via een echte compressor.
welke delays werken goed op 16en? 1/8t 1/16?!?
noot lengte / reso, filter en delay vna klapperen tot ohmboys achtige zelf oscilerende delays......
Delay immiteren met midi noten, of juist wel FX etc. etc.

Wat werkt en wat niet. lijkt me een vrij "simpele" productietechinsche discussie gelinkt in dit geval aan het genre "dance"

Ik ben niet op zoek naar klik, klak, klaar effectjes uit Reason of de delays uit Nexus..... Ik wil het zelf kunnen maken met orginele kit en fx.

dus niet zo zeer geinteresseerd in het resultaat, maar juist de stappen om tot dat resultaat te komen met kit i.p.v. een instant results pakket/plug-in. Beetje duidelijker nu?

Ik ben al zo'n 15 jaar lang met m'n studio bezig, heb releases op vinyl gehad, vandaar dat ik een beetje kregel wordt als men serieuze vragen in een noob hoekje probeert te duwen.

ik zal je uit de doeken helpen. bij trance gaat het het zelfde als bij techno aan die knoppen draaien tot je denkt dat is leuk. noteer dat dan. deze knoppen zijn net zoals delay, compressor en distortion, high 2 low sounds en ruisjes en natuurlijk pads . je draait aan de knoppen en je denkt he dat klinkt leuk daar past dat bij. dus eigenlijk is een poducer een soort schilder met sounds. daar een beetje compressortje, daar een beetje meer high daar low. dan zo veel mogelijk weg halen wat storend is. en je hebt al heel snel een leuk klinkend nummer. die lekker open klinkt. maar je hebt er niet veel aan ik probeer ook maar mijn duizendste post te halen, dus bij deze

Dit lijkt me het beste. Ik kan er echt kop noch staart aan krijgen. Enerzijds stel je vragen die bij de beginners thuishoren, en anderzijds pleeg je alles te weten en kijk je neer op iedereen die je raad geeft (want wij zijn allemaal wel een stel warezsukkelaars die ons gebrek aan kennis op het forum willen afreageren). (En dat je kennis van zaken hebt blijkt uit andere draadjes.)

:confused::confused::confused:

Back