uitleg nodig i.v.m sequencers

Kozmik

Stamgast
dag allemaal

wie zou me even kunnen helpen met onderstaande vraag, heb al wat opzoekwerk geprobeerd maar werd er niet veel wijzer uit.
:
ik zou de eigenschappen, belangrijke verschillen, voordelen, nadelen etc. van de verschillende soorten van verbindingen om aan te sturen (gate, cv, trigger, midi) op een rijtje willen hebben om een beetje een idee te hebben welke richting ik uit moet met mijn volgende aanschaffing, een sequencer.

Dank aan degenen die zich geroepen voelen me even wat wijzer te maken

Beetje vreemde vraag. Wat voor apparaten heb je die je wil aansturen met die sequencer? Weet je zeker dat je op zoek bent naar een sequencer?

Met een sequencer stuur je synthesizers en drumcomputers aan. Midi is het meest gangbaar, dus een midi sequencer is doorgaans het handigst. Die zijn er zowel in hardware variant als in software variant (in dat laatste geval moet je nog wel een midi interface bij aanschaffen). Als je oude synthesizers hebt (van voor 1983) of gaat kopen die alleen aangestuurd kunnen worden met cv/gate of dcb of triggers, kun je altijd nog een midi converter kopen. Het gaat kortom niet zozeer om de voordelen of nadelen van de verschillende aansluit mogelijkheden (hoewel die er wel zijn, maar ik vrees dat dat nu teveel informatie voor je zal zijn), maar om wat je synthesizers voor aansluiting heeft.

Laatst gewijzigd:
bedankt voor de snelle reacties! I know, vreemde vraag maar krijg het momenteel ff niet beter geformuleerd. de sequencer gaat inderdaad voor drummodules (analoog) aan te sturen zijn, wou voornamelijk weten of midi de alles-kunner is of dat andere opties eigenschappen hebben die midi niet heeft

Midi is niet een alleskunner, maar je kunt er wel van alles bijkopen. Midi is een kleine 25 jaar de standaard dus er zijn veel oplossingen om toch spullen die geen midi hebben te sequencen. Zoals gezegd, als je oudere analoge drumcomputers en synths hebt kun je altijd een midi-to-weetikveelwat converter ervoor kopen, dan kun je oude vintage spullen blijven gebruiken met nieuwer spul.

Ik zie niet wat je met MIDI niet zou kunnen.
Sequencers zijn gewoon leuker ( geen windows+++ )

Dat waren ze, todat Cakewalk Sonar met een geweldige step sequencer kwam. Die kan ik je absoluut aanraden i.c.m. een cv/gat converter en een oude sampler (met meerdere uitgangen) voor bijv. je drum triggers. Het grote voordeel dat je Sonar natuurlijk direct kunt gebruiken voor zowat al je synths die zo'n beetje na 1985 zijn gemaakt en voor maximaal een eurotje of honderd kun je dan een converter kopen voor je pre-midi synths/drums (uit de jaren 70), als je die hebt.

Daarnaast werkt Sonar natuurlijk ideaal met VST soft synths.

Dat is helemaal onlogies, als je tog al een computer gebruikt het jezelf ook nog moeilijk maken.

Wat is er moeilijk aan een cv/gate converter op de midi poort van je computer aansluiten? Sonar werkt juist heel makkelijk en met die nieuwe step sequencer zelf makkelijker dan een boel hardware sequencers.

sonar_step_sequencer.jpg

Wat is er moeilijk aan een cv/gate converter op de midi poort van je computer aansluiten? Sonar werkt juist heel makkelijk en met die nieuwe step sequencer zelf makkelijker dan een boel hardware sequencers.

Hmm, dat Sonar klinkt (oogt) qua gebruik ook weer niet veel anders dan een tracker zoals Octamed of Renoise ofzo. Hoogstens wat onhandiger ;)

haha ik heb jaren moeten wennen aan dat horizontale ipv verticale...
En nog steeds ben ik het nog niet helemaal kwijt :)

Sonar is geen tracker.

kb2005275_1.jpg

Het is een directe concurent van protools, logic en cubase. Overigens heeft het cubase kwa mogelijkheden en gebruikersvriendelijkheid allang overtroffen.

je hoeft alleen maar je monitor op zn zij te leggen!

:D

ik weet niet eens wat de topicstarter nou eigennlijk as basis heeft software of hardware sequencer ala drummachine sequencer/ mpc ofso???
dus ,..eerst meer info

ik heb mn setup in twee kanten verdeelt
start op mn 909 stuurt de rest analoge spullen [regelwerk cv gate sequencer -808/606triggers uit naar monopoly cs30 en clock in van de doepfer sequencer setdie weer ms10/20 aan sturen ,..]werkt heel erg ok

maar ask bv een midi cable in de de tr909 stop van uit mn pc is dus weer cubase de baas ,...sync soms niet erg lekker

Back