doepfer beginste begin vraag

falafelbiels

Learning to wiggle
Hallo mensen,

Omdat ik lijd aan consumeerdrang en het niet over het daarbij passende budget beschik en voor dat budget geen leuke synthesizers meer zie voorbij komen heb ik bedacht voorzichtig aan aan een modulair systeem te beginnen. Volgens mij is het een stuk slimmer en leuker om af en toe een moduultje te kopen en je systeem leuker te maken dan om steeds een bedrag bij mekaar te moeten scharrelen voor de volgende (duurdere) synthesizer.

Ik dacht laat ik eens bij Doepfer gaan kijken, schijnt nogal betaalbaar te zijn. Dat gaat wel blijkt.

Nu heb ik hier een bassstation rack liggen met een ziek filter (dat niet meer filtert); vraag: Kan ik die zonder moeilijkheden gebruiken als midi/cv-gate leverancier EN in plaats van oscillator modules? (oftewel, komen die CV-gate normen overeen en hoef ik daar geen a-119 External Input-module bij te gebruiken?)

Ik dacht namelijk voorlopig even weg te komen met het DIY mini kitje (ik heb genoeg rackspul en MDF en weet ik wat in huis te liggen om een eigen behuizing te bouwen), een A-124 WASP filter, een A-131 exp. VCA en een A-140 ADSR.

SHOOT!

Ja, in principe heb je dan alleen de gate out van je bassstation nodig die in de A-140 ADSR gaat. bassstation geeft een +5/10 ? V gate. A-140 is hiermee compatibel.
A-124 WASP filter vind ik persoonlijk mooi maar is niet heel veelzijdig. Ander VCF, bijv A-108 biedt iets meer.

merci Levka,

Sja welk filter het precies wordt zal vast in de winkel pas besloten worden en van dat akelige budget afhangen. Dat Morph filter leek me ook wel wat, maar die heeft weinig nut met slechts 1 ADSR natuurlijk. Aan de andere kant is dat wel weer motivatie voor uitbreiding!

Die ziet er ook niet kut uit, en samen met een Quad ADSR ben ik er dan zo wel een beetje. Lijkt nog bij mijn budget te passen ook!

Merci BRZ...

je wilt dan de oscs van de bassstation gebruiken?

kan je niet beter de bassstation repareren dan?

Klinkt zeer interessant allemaal.
Ik wil namelijk ook met een DIY kitje beginnen, heel basic en langzaam opbouwen.
@falafel: wat zou je ongeveer kwijt zijn voor het setje wat jij op het oog hebt?
Ik geloof dat de basis DIY set van Doepfer incl 2 voedingen 60 euro is?

Ik heb zelf al een Kenton pro solo, dus dat scheelt ook.

je wilt dan de oscs van de bassstation gebruiken?

kan je niet beter de bassstation repareren dan?

Tja och, ik heb daaraan gedacht maar vind het niet echt de moeite waard eerlijk gezegd. Hij ligt daar dus maar en dit leek me wel handig. Ik ben allang blij dat ik niet eerst 1 dure saaie VCO moet kopen om aan de slag te gaan.
Die bassstation oscillatoren klinken prima en er zit ook al een ADSR en een LFO in he. Er ligt hier ook nog een Akai S-612 die ik voor hetzelfde doeleinde wil gebruiken.

Klinkt zeer interessant allemaal.
Ik wil namelijk ook met een DIY kitje beginnen, heel basic en langzaam opbouwen.
@falafel: wat zou je ongeveer kwijt zijn voor het setje wat jij op het oog hebt?
Ik geloof dat de basis DIY set van Doepfer incl 2 voedingen 60 euro is?

Ik heb zelf al een Kenton pro solo, dus dat scheelt ook.

Sja hehe ik vind het nog best duur hoor, maar ik dacht aan een filterje (pak em beet 70 piek) en een VCA (+/- 70 piek) en een ADSR (van ongeveer 60 piek) en dan idd die diy kit (zo'n 60 euro) om me te beginnen. Bij mekaar is dat dus 260 piek, maar die prijzen zijn allemaal ongeveer hoor. Tegen de tijd dat ik dat saai vind heb ik vast wel weer ergens 60 piekjes voor een andere ADSR of zo.

Sja de vakantie heeft bij mij gewoon te lang geduurd ben ik bang...

Sja hehe ik vind het nog best duur hoor, maar ik dacht aan een filterje (pak em beet 70 piek) en een VCA (+/- 70 piek) en een ADSR (van ongeveer 60 piek) en dan idd die diy kit (zo'n 60 euro) om me te beginnen. Bij mekaar is dat dus 260 piek, maar die prijzen zijn allemaal ongeveer hoor. Tegen de tijd dat ik dat saai vind heb ik vast wel weer ergens 60 piekjes voor een andere ADSR of zo.

Valt toch wel mee.... voor die prijs heb je dus een eenvoudige analoge monosynth. die je wel makkelijk kunt uitbreiden.
Er zitten wel wat maren aan die basis kit van 60 euro.
de voedingen zijn niet dezelfde als van de A100, ze schijnen niet zo stabiel te zijn. Maw oscilatoren sneller out of tune.
Ook kun je niet alle modules aansluiten op het bijgeleverde board.
Misschien toch beter basis kit 1 nemen die wel een gestabiliseerde voeding heeft (deze is wel gelijk 2x zo duur: 120 euro)

Ja ik zit echt te schrapen hier hoor. En ik was niet van plan die saaie VCO te kopen dus...

O ja, Die a-109 waar BRZ het over had is wel echt een ideale startersmodule. Ik hoop eigenlijk die ergens op te kunnen pikken.

Ik heb nog wel een gebruikte A-131 exp. VCA voor je liggen.
PB maar ff als je 'm wilt.

ja het moet wel lukken volgens mij dan,
je outs naar je filter en een gate naat je cv-in en gaan :) en de out van je filter naar je mixer

Zou iemand eens willen uitleggen hoe je met zo'n DIY-kit begint, wat je allemaal nodig hebt, en wat je met zo'n basis kit kan? Het lijkt me namelijk wel interessant gezien mijn budget, maar ik begrijp er geen jota van.

Als ik me niet vergis hoef je daar alleen een kist omheen te bouwen en daar wat modules in te schroeven. Voor sommige modules moet je er ook nog een extra 5 volt adapter inhangen.

Back