Mpc 500 Vragen

Dat kan je inderdaad ook gehoor doen, dit lijkt mij persoonlijk echt minder, vooral als je gewend bent om te knippen op een lekker groot scherm lijkt het me heel irritant. Daarom heb ik zelf ook een mpc 1000. Daarop kan ik alles zien(in en uitzoomen) dus heel netjes knippen, en gaat het me nu net zo snel af als op de mpc(oefening baart snelheid!).

Al met al vind ik zelf de mpc 500 meer een apparaat voor snelle schetsen van ideeëen die je hebt. Ik zou het niet gebruiken als een full pledged beat machine maar meer als een soort schets apparaat die je later uitwerkt in je grotere mpc of je daw.

Als je dit vergelijkt met de Roland SP-404 of SP-555 op vlak van samplen, is dit dan een beter alternatief? Ik zoek dit te gebruiken icm de Korg DS-10, Kaossilator en Microkorg. Aangezien alleen deze laatste midi ondersteunt is het sequencen niet zo heel belangrijk. Het gaat dus vooral om het samplen. Een MPC 1000 kost al 2x zo veel en is dus te duur.

Wat valt er verder nog te vertellen over de effecten van de MPC 500?

Ik denk maximaal zo'n €30. Anders ben ik met 64MB ook tevreden. Maar als ik het goed heb kan je gewoon goedkoop 256MB notebook RAM halen en dan heb je 128MB?

Ik had zo'n reepje bij een laptoppenboer gescoord.
Was wel 2e hands maar hij werkt prima.

Ik heb hem (nog) niet gekocht. Nu heeft die MPC500 een klein scherm. Gebruik je dat tijdens het knippen van je sample, of kun je dat (ook) op je gehoor doen?

Tuurlijk kan dat op gehoor. Is lekker old skool en als je de bladen vroeger las dan gaven de grootmeesters dat altijd al als tip: dat het sneller, beter en creatiever was om het zo te doen en vaak ook beter klonk. Waarom? Omdat je op je gehoor afging en niet op wat je zag op je schermpje.

Ik vind zelf zo'n schermpje eigenlijk wel handig....

ik heb acht jaar via dubbel digit hexadecimaal zitten samplen, wat een verademing toen ik dat op het scherm kon met een muis !!!!

Op gehoor is het ook prima te doen, als je tijdelijk de pitch bv twee octaven lager zet en als je de sample reversed (voor de staart).
Ik denk dat het met zo'n mpc 500 wel meevalt, probeer maar eens een ensoniq mirage. Morgen ga ik een mpc 500 halen dus kan ik er na dit weekend meer over vertellen denk ik.

Hoe zit het met de pads van de 500?
Zitten die los van elkaar of zitten die aan elkaar (te controleren door 1 pad heen en weer te bewegen. Zitten ze vast aan elkaar, dan beweegen de aanliggende pads mee)?

Ik wil namelijk evt m'n 1000 inruilen voor een 500.

Pads zitten, in tegenstellig tot wat Beatbakker zegt, aan elkaar vast.
Er is wel wat moeite voor nodig om het te zien maar het is dus één velletje rubber waar alle pads aan vastzitten. De verbinding tussen de pads onder de behuizing is wel erg zacht, dus je hebt er geen last van.

De mpc 500 die ik net heb gehaald heeft 128mb geheugen van Mutec, DMC-12, "speciaal" voor de "MPC 1000/MPC2500".

Wat is die witte connectorpoort naast de geheugenexpansie eigenlijk? Ben nog bezig de manual te downloaden.

Zo te zien zijn de save problemen opgelost in één van de latere updates, staat te lezen in de release notes.
Verder was de mpc500 kleiner dan ik het mij voorstelde maar dat vind ik wel leuk :D Wel erg solide gebouwd. Gebouwd om het podium op te gaan.
De pads zijn wel duidelijk harder dan die van m'n MPD24, wat ik jammer vind maar daar is wel mee te werken.

Harder dan die van de MPD? Dat misschien wel, maar de MPD24 pads hebben een travel van 0,0 mm zijn dus effectief kei en kei hard wat mij altijd zere vingers oplevert.

Geheugen is "gewoon" laptop geheugen, alleen gebruikt de MPC maar de helft van de chips (singlesided), dus als je 128 mb wil, dan moet je er 256 mb indoen als je double sided ram gebruikt. Ik heb nog de standaard 16 mb, maar ga ZEKER geen 80 euro neertellen voor Akai Ram.

Pads zitten idd allemaal aan elkaar vast. Waar die witte poort voor is weet ik niet, maar ik denk......dat de MPC 500 misschien ooit is bedoeld als addon voor een controller (keyboard). Dus batterij luik eraf en je prikt hem in een docking iets. Of gaat m'n fantasie nu op de loop? :)

Met de mpd24 hoef je minder moeite te doen als hij op full level staat dan de mpc500 op full level, dat bedoelde ik eigenlijk meer, want dynamiek tekenen we wel in, dat gaan we niet met de hand doen hè :D

onderaan de nintendo 8 bit zit ook zo'n "verdwaald" geval :D
Die bleek achteraf beodelt te zijn als cd rom poort die Sony zou maken, maar ze kwamen er niet uit. Toen heeft sony de playstation 1 gemaakt.

Ik ben echt superbenieuwd waar die poort voor is op de MPC500. Soort van scsi lijkt het ofzo ?
De RTFM ben ik nu aan het lezen maar daar wordt geen woord geschreven over dat poortje.

Heb ff foto bijgestopt voor de mensen die niet weten waar ik het over heb.

Weet iemand of de cutratkeymapper prgs ook werken voor de mpc500? Dit aangezien hij ook drumprgs van de z4/z8 kan lezen die cutrate ook kan maken. Kan het op het moment namelijk niet zelf testen helaas.

Attachments

• MPC500_klepje.JPG
    MPC500_klepje.JPG
    128,3 KB · Bekeken: 87
Laatst gewijzigd:
Ik weet nog niet of ik een MPC-500 wil hebben of nog een Roland SPD-S. Ik heb al een SPD-S maar kan ik die aansluiten op de MPC? Het zal best kunnen maar heb ik meer aan een tweede SPD-S of een 500? Ik hou van de effectjes van de Roland en kan die van Akai in zijn schaduw staan?
Ik weet op dit moment nog niet of ik een tweede SPD-S wil of een 500 dus...
Hoeveel samples kun je in zo'n 500 proppen? In de SPD-S 800 ofzo en da's veel meer dan in zo'n ander SP-tje.. iets van 128.
MPC500 (voor 500 euro) versus SPD-S dus (500 euro) en welke is het mooist?
Dat ik er met drumstokken op kan rammen is mij al 200 euro waard ; )

Eh.. staat tegenover dat de SPD-S geen USB aansluiting heeft dus. MPC 500 kan een 2 GB kaartje in en in een SPD-S maar 256 MB dus.....
Moeilijk kiezen.. Nee een echte sequencer heeft de SPD-S ook niet maar wel een pattern/phrase maker......
Is die effectprocessor doorslaggevend? HELP!

Back