fuse
Gepokt en gemazeld
Re: Audio op de PC
Weet jij veel van muziek/audio techniek. Weet ik veel van computers.
(dit is niet persoonlijk bedoeld, maar ik bestrijd wel je opmerkingen/argumenten)
Trouwens er zijn maar erg weinig geluidskaarten die een SN ration onder de 110 dB hebben, en da's niet hetzelfde als dynamisch bereid. Maar ik vind de term 24 bits met goede AD converters toch iets duidelijker.
Er zijn ook goede muziekwinkels waar je (voor iets meer) een goed systeem kunt laten bouwen. En het hangt er maar net vanaf of je dat er voor over hebt.
Weet jij veel van muziek/audio techniek. Weet ik veel van computers.

(dit is niet persoonlijk bedoeld, maar ik bestrijd wel je opmerkingen/argumenten)
De keuze is idd persoonlijk, maar ik onderbouw m'n menig graag met argumenten. Qua prijs/prestatie heeft AMD altijd op kop gelegen, nu is dat bijna weer gelijk getrokken. Maar AMD heeft geen last van een PIV bug. Programma's worden tegenwoordig voor beide processoren gecompileerd en dus ook geoptimaliseerd. (bijv Cubase SX meldt even netjes dat je een AMD/Pentium hebt)Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Velen zullen het niet met mij eens zijn, maar persoonlijk is AMD de laatste keuze die ik zou maken.
Wat mag ik me voorstellen bij die 'clock' van je? Mac hebben juist tov PC's een lagere prestatie en dat blijft voorlopig ook nog wel zo.Uiteraard speelt budget steeds een doorslaggevende rol, maar ik ben om talloze reden in de eesrte plaats voorstander van Mac, en wel omwille van de betere 'clock' van Motorola tav Pentium of AMD.
RIMM is duur en heeft weinig of geen invloed op de snelheid. Dan zou ik eerder voor Quad geheugen gaan want de PIV is voor speciaal snel geheugen gemaakt. Er zijn zat mensen die prima uit de voeten kunnen met VIA mobo's maar er zijn configuraties waar dat tot ernstige problemen kan leiden. Intel mobo's staan bekend om hun betrouwbaarheid, dus is het niet onverstandig om daar voor te kiezen. Voor AMD's is een NForce moederbord idd de beste keuze op dit moment volgens mij.Zo je geen Mac-centjes hebt, en PC het enige alternatief blijft, ga dan liefst voor Pentium, en als het effe kan P4 van af 1.5Ghz op een genuine Intel mobo of Asus (850E @ 533 FSB) met Rimm geheugen. Zoals hierboven reeds vermeld, handen af van VIA chipsets !!!
De accesstijd is in ms niet ns, die tijden zou je verwachten bij cache geheugen. En het is al algemeen bekend dat IDE schijven qua prestatie niet veel onderdoen voor SCSI schijven. En dat tegen 1/3 van de prijs. Als je dan toch SCSI doet, pak dan meteen een RAID5 kabinet en een 64 bits PCI SCSI controller.Adaptec 2940 UW2 SCSI voor ultrasnelle audiostreaming en een 10.000 rpm SCSI disk.( intussen 5 a 6 ns read/write accestijd) Firewire ook een goede oplossing.
Dit is best wel onduidelijk hoor, maar je bedoeld volgens mij dat Win 2K/XP stabieler is?OS Win 2000 of XP
Deze configs hebben een aantal voordelen.
Beste keuze betreffende stabilteit, clock, snelheid, betrouwbaarheid en error rate.
Ook dit klinkt erg onduidelijk en deze zaken hebben geen of nauw verband met elkaar.Ivm met audiokaarten hou je graag het dynamisch bereik in de gaten, liefst dus niet onder 110 db.
En niet te vertgeten, de laagst mogelijke triggertijden voor softsynths. ( 9 ms is ok)
Helaas zijn dit soort configs niet gratis maar wel heel erg snel en hyperstabiel !
Trouwens er zijn maar erg weinig geluidskaarten die een SN ration onder de 110 dB hebben, en da's niet hetzelfde als dynamisch bereid. Maar ik vind de term 24 bits met goede AD converters toch iets duidelijker.
Je kunt ook met tweedehands onderdelen je computer samenstellen. Je hebt dan niet het nieuwste van het nieuwste maar wel iets voor weinig geld. Het is wel meer moeite dan even bij de dozenschuiver een kant en klare PC te scoren.Het is maar wat je verwacht van een systeem en wat je kan en wil uitgeven. Uiteraard zijn AMD oplossingen budgetvriendelijker en zijn daardoor weer een betere instapmogelijkheid. En dat is dacht ik jouw wens ( zo goekoop mogelijk...)
Er zijn ook goede muziekwinkels waar je (voor iets meer) een goed systeem kunt laten bouwen. En het hangt er maar net vanaf of je dat er voor over hebt.
Da's waar en als je toch vast loopt kun je altijd nog 'bouncen'.De realiteit leert immers dat in home-gebruik de meesten slechts een paar plugs draaien en niet verder komen dan 16 tot max 24 tracks.