Synth basslines compressen

bikkel

Everything is on the One
Ik hoor vaak links en rechts dat je basslines beter gaan klinken van compressie. Als ik een kick compress dan heb ik daar wel echt vaak een goed effect bij, maar bij basslines wil dat eigenlijk niet zo lukken.

De meeste synth basslines die ik maak zijn ook bijna helemaal vierkant, of in ieder geval een heel korte release, volle sustain en zo kort mogelijke attack. Ik kan ook niet zo goed inzien wat een compressor daar aan zou moeten verbeteren. Hoorbaar betere resultaten lukt me in ieder geval niet, niet zoals bij percussie.

Misschien bedoelden ze dat je basslines best kan compressen samen met een kick ? dat hoor ik wel vaker ja. Of misschien basslines van een bas-gitaar?

Ik hoor vaak links en rechts dat je basslines beter gaan klinken van compressie. Als ik een kick compress dan heb ik daar wel echt vaak een goed effect bij, maar bij basslines wil dat eigenlijk niet zo lukken.

De meeste synth basslines die ik maak zijn ook bijna helemaal vierkant, of in ieder geval een heel korte release, volle sustain en zo kort mogelijke attack. Ik kan ook niet zo goed inzien wat een compressor daar aan zou moeten verbeteren. Hoorbaar betere resultaten lukt me in ieder geval niet, niet zoals bij percussie.

Volume verschillen kleiner maken. Je bass klinkt dan compacter.

Wil je het meer laten punchen, als in puntiger? Of wil je een goeie kick/bass werking?
Je hebt het over compressen maar niet echt over een resultaat dat je beoogt.

vertel ons

WAT WIL JE?!?!?!?!?

:duivels:

-C-

Hangt een beetje van het genre af, maar ik doe meestal
lange attack 10 < 30ms
ratio 3:1
zo kort mogelijke release
niet te strak gaten
dit geeft een lekker pompend effect, behoudt de transienten op de hogere bassen en vult het laag mooi op tussen de kicks.

meestal subbas (sine) tussen 25 en 80hz 24db/oct en hoge bass tussen 80 en zo'n 12kz samen op 1 subgroep.

Beetje sidechain om te dippen rond de crossover (80hz)
en m'n kick een paar db extra op 80hz
onder m'n sig zit nu toevallig ook weer een linkje waar ik het zo gedaan heb.

Raphie -> ja daar zie ik de logica wel van in. Ik doe nooit van die layered basjes, maar misschien dat ik een basje met een snel sluitend filter wel op die manier kan oppeppen. Soms dan heb ik dat ik met analoge FM net zo op die juiste frequentie pak in de staart van een bas, dat klinkt altijd wel lekker.

Wil je het meer laten punchen, als in puntiger? Of wil je een goeie kick/bass werking?
Je hebt het over compressen maar niet echt over een resultaat dat je beoogt.

vertel ons

WAT WIL JE?!?!?!?!?

:duivels:

-C-

Ik wil VETTERE basslines mUHAHHAHAHAAH

Vet.jpg

Nee maar je krijgt zo'n holle tip van "ja dan moet je compressen en distorten en dan!.....", maar ik krijg er tot nu toe geen nat broekje van.

Die sidechain dat zou inderdaad wel kunnen, maar ik hou juist heel erg van dynamiek. Maar wat kan ik met een compressor doen als ik hem geisoleerd gebruik wat ik niet met mijn ADSR kan doen?

Als je een lowpass filter gebruikt gaat de RMS natuurlijk een stukje naar beneden als de filter dicht gaat met een envelope, maar kun je dan die bas weer wat meer naar voren trekken? Dat is mij nog niet gelukt.

Ook zou een synthesizer met wat zwakkere envelopes er van moeten kunnen profiteren toch? Six~Trak en Matrix-6 bijvoorbeeld?

Heel typisch, bij percussie ging het zo makkelijk om meer punch te krijgen. As advertised zeg maar :D

Je kan je bass zachter zetten als ie compacter klinkt waardoor je meer ruimte hebt voor de rest.

Daarnaast moet je niet zo snel geloven wat iedereen zegt. Als je bassen goed klinken en je hebt geen ruimte probleem waarom compressen?

Je kan je bass zachter zetten als ie compacter klinkt waardoor je meer ruimte hebt voor de rest.

Right maar dat kan dus eigenlijk ook gewoon prima door een blokkige VCA envelope te gebruiken?

Daarnaast moet je niet zo snel geloven wat iedereen zegt. Als je bassen goed klinken en je hebt geen ruimte probleem waarom compressen?

Tja als het beter kan dan mag dat altijd he. Sommige tips van deze categorie waren echt goud waard.

Tevens een beetje triolen delay met reverb doet ook vaak wonderen. (wel highpassen anders loopt je sub ook vol)

Right maar dat kan dus eigenlijk ook gewoon prima door een blokkige VCA envelope te gebruiken?

Nee want dynamiek verschillen worden niet door alleen de vca bepaald.

Een c6 is veel zachter qua dynamiek dan een c2.

Tja als het beter kan dan mag dat altijd he. Sommige tips van deze categorie waren echt goud waard.

Waarom? Je vind je bassen dus niet vet genoeg klinken? Vetheid begint iig bij de bron. De rest maakt het meestal alleen maar minder of haalt het maximale haalbare eruit. Maar er is gewoon een grens.

leuke draad.

mp3's spreken zo veel meer!

ben ook wel benieuwd,
ik heb wel sidechain gebruikt voor bass en kick, maar alleen op de bass heb ik ook nooit echt superresulataten gehad.

Zou best aan mij kunnen liggen...

??

bedoel je nu dat wanneer je basslijn niet over je hele klavier schiet minder
compressie nodig hebt??

In lage noten zit veel meer dynamiek dan in hoge noten. Maar vanuit gaande dat je een bass altijd sowieso in het laag speelt zal je niet minder compressie nodig hebben nee.

Haal je niet dynamiek en RMS door elkaar?
Zowieso dat compressors over het algemeen eerder op laag reageren dan op het hoog. En dan vaak in de buurt van de 80hz.
Of je moet een compressort met EQ op de sidechain gebruiken.

Zowieso dat compressors over het algemeen eerder op laag reageren dan op het hoog. En dan vaak in de buurt van de 80hz.

Ja maar dan heb je toch vaak zo'n RMS/Peak knopje? Ga je hem voor basslines dan op RMS zetten?

ja wat is het nu méér of mínder dynamiek bij het laag. :D

meer dynamiek, dus meer compressen.
op zich zou ik zelf kunnen redeneren dat je meer dynamiek hebt in het laag omdat laag meer vermogen heeft..... maar of het klopt :D

ja wat is het nu méér of mínder dynamiek bij het laag. :D

meer dynamiek, dus meer compressen.
op zich zou ik zelf kunnen redeneren dat je meer dynamiek hebt in het laag omdat laag meer vermogen heeft..... maar of het klopt :D

Weet je wat er gebeurt bij de attack van een bass? Juist heel veel dynamiek verschil.

Een goede compressor reageert gewoon op dynamiek. Een behringer vooral op de bass maar dat heeft niet direct met volume te maken maar met de crappy kwaliteit van behringer compressors.

Hangt een beetje van het genre af, maar ik doe meestal
lange attack 10 < 30ms
ratio 3:1
zo kort mogelijke release
niet te strak gaten
dit geeft een lekker pompend effect, behoudt de transienten op de hogere bassen en vult het laag mooi op tussen de kicks.

Lijkt me geen 'vuistregel' eigenlijk.. ligt helemaal aan het type basgeluid (kort/lang/echte bas/synthbas) en vooral ook het tempo en of er veel 16e noten worden gespeeld of juist kwarten zoals de standaard tranceloop (kick-bas-kick-bas-etc)
Je zou dan je waardes ook naar tempo kunnen berekenen, dus eerst bpm > ms, en zo inschatten wat een goede release waarde is. Bij veel 16e noten in bijv. een funk-bassline zou ik een lekker korte release willen (hoeveel? bpm > ms > 16e noot) ff als voorbeeld, zodat ik zeker weet dat de compressie 'los' is als de volgende noot start.

Verder zou ik voorzichtig compressen met de basslines, wat mij weleens helpt is om het visueel te maken : wave-editor openen (multitrack), je originele track neerzetten, nieuwe track eronder en opnemen met compressie ; kan je gelijk het verschil zien.. ik vertrouw mijn eigen oren nl. niet altijd :) en sommige dingen zijn gewoon echt moeilijk te horen, maar kunnen later in de mix wel belangrijk zijn.

klopt het is zeker geen recept, maar het werkt voor mij goed op "running basslines" waar een sine layer onder zit. en om zeg maar de bass overall in toom te houden zonder al te veel dynamiek te verliezen, doordat de attacks goed blijven doorkomen, al te wilde decays enigsinds getemd worden

Back