Paar onduidelijkheden omtrent Roland SH-201

jarleq

Nieuwkomer
Hoi

Ben nog maar pas nieuw op dit forum. Heb al een paar interessante dingen gelezen. Ik wil mij zeer binnenkort een Roland Synthezise SH-201 kopen maar heb daar rond nog een paar vraagjes.

1. Heeft het toestel een ingebouwd luidspreker? Of is alleen audio-output mogelijk?
2. Is het mogelijk om een beat te creeren en daarop dan te spelen of is hiervoor een externe samples nodig? Of lukt het ook met de bijgeleverde software?
3. Is het de moeite waard of dit toestel te kopen?
4. Is er online een manual die ik kan downloaden?

Graag antwoord.
Met vriendelijke groet
Jonas

2. Is het mogelijk om een beat te creeren en daarop dan te spelen of is hiervoor een externe samples nodig? Of lukt het ook met de bijgeleverde software?

Wat bedoel je hier precies mee? Zoiets als ritmes net als bij een keyboard? Offe.. ?

een leuke synth met een erg goede prijs/kwaliteit/lol verhouding.
ZELF vind ik de knopjes/schuifjes, etc. (ook voor die prijs) matig tot slecht qua degelijkheid.
Geluid etc. is wel leuk.

Hoi!

Heb nog een bijkomende vraag.
Is het mogelijk om midi-files te importeren op het toestel en dan zelf met de toetsen begeleiden?

GRoet
Jonas

nee, maar je kunt wel korte stukjes (loops) inspelen en opslaan en deze begeleiden.

groet,

Tom

Tom bedankt voor de vlugge reactie. Heb je ook een SH201?
Vind het wel ambetant dat je geen beats en zo naar het toestel kunt krijgen.
Dus met de audio-ingang kan je wel muziek afspelen, maar er niet zelf bij spelen?

Grtz

Hallo Jarleq,

Hoezo ben je eigenlijk specifiek in de SH201 geinteresseerd? Je vragen neigen mijns inziens namelijk meer naar een rompler... (beats laten meelopen etc.).

Hallo Jarleq,

Hoezo ben je eigenlijk specifiek in de SH201 geinteresseerd? Je vragen neigen mijns inziens namelijk meer naar een rompler... (beats laten meelopen etc.).

Of een keyboard...?

ja ik ben geinteresseerd in de SH201. Wil mij gewoon genoeg informeren dat ik erna niet voor verrassingen kom te staan.
Ik wil de functies van de SH201, de analoge syntheziser, combineren met beats en zo, om zelf m'n muziek te maken.

Grtz

Ja ik heb een SH-201

Ik heb overigens de indruk dat je wat zaken door elkaar haalt.

De vraag waar ik in mijn vorige bericht antwoord gaf ging over MIDI.
Je kunt dus geen MIDI bestanden in de SH-201 importeren. Wel kun je korte gespeelde stukjes opslaan in de SH-201 (dat is dan wel weer MIDI en geen audio, het riedeltje wordt dus afgepeeld met de geselecteerde klank).

Je kunt wel een extern audiosignaal de SH201 inleiden en dan op de SH-201 meespelen. De SH-201 heeft voor het externe audiosignaal zelfs een apart filter en de mogelijkheid dit signaal als oscillator bron te kiezen.

Overigens is een bijkomend voordeel dat het audiosignaal van de SH-201 ook via USB verzonden wordt. Je hebt dus niet direct allerlei extra hardware nodig om het geluid je computer in te krijgen.

groet,

Tom

Wat je wel kunt doen is met een sequencer beats programmeren etc (bv cubase oid). De beats kunnen smaples zijn, een andere (softh)synth oid. Daarnaast kun je dan je synth (bv de Roland) ook aansluiten op je PC en dan de beats (of complete arrangement) afspelen en daarbij meespelen, opnemen etc. etc.

Ok Tom.

Ik heb m'n vraag misschien verkeerd gesteld daarjuist. Maar nu snap ik het.
Je kan dus meespelen als je vb een cd of zo laat afspelen langs de SH201. Dat vond ik wel belangrijk. Anders moet je terug met een mengpaneel en zo beginnen sleuren.
Anders tevreden van het toestel?

Grtz

ZELF vind ik de knopjes/schuifjes, etc. (ook voor die prijs) matig tot slecht qua degelijkheid.
Geluid etc. is wel leuk.

OK, het zijn geen Nordlead knoppen maar ik vind er verder echt niks mis mee. Ik tweak er toch aardig op los met de SH201 zonder 1 probleem. Misschien is jou exemplaar slechter dan de mijne?

Ik ben zeer tevreden met de SH-201.

Het editen gaat erg intuitief op deze bak. Ik heb snel een leuke klank bij elkaar gedraaid. Verder vind ik het erg handig dat de USB zowel MIDI als audio verzendt en ontvangt.

Toegegeven, het apparaat maakt een wat 'plastickerige' en misschien zelfs speelgoedachtige indruk, maar ik vind het een zeer bruikbare en waardevolle aanvulling in mijn studio. Het toetstenbord vind ik trouwens erg prettig.
Naar mijn mening krijg je veel voor relatief weinig geld.
Voor beginners lijkt hij mij ook uitermate geschikt.

groet,

Tom

Ik vind de knopjes en schuifjes inderdaad wat 'plastickerig', maar zeker niet slecht, hooguit niet mooi. Ik ben in het dezen volledig eens met Fles.

Anders tevreden van het toestel?

Ik vind het een geweldige synth. Niet heel uitgebreid, maar dat is ook juist de kracht van de SH201.
Enige minpuntje vind ik de resolutie van de ADSR's, die zijn moeilijk te finetunen.

OK, het zijn geen Nordlead knoppen maar ik vind er verder echt niks mis mee. Ik tweak er toch aardig op los met de SH201 zonder 1 probleem. Misschien is jou exemplaar slechter dan de mijne?

Heb er zelf geen; wel enige keren in m'n handen gehad. Op een of andere manier vind ik t allemaal een beetje te goedkoop aan doen. Maar goed; dat vind IK dan, he ;)

Back