hoe maak ik deze sublaag na?

Alhoewel ik gezien zijn opmerkingen het idee heb dat Sir Funky D. best weet wat het allemaal is, maar alleen nog niet helemaal up to date is met de 'officiële' technische termen. Maar dat zou op zich wel handig zijn natuurlijk, in een gesprek over synths. :)

helaas werk ik alleen met dco. of gebruik ik deze term nu zo verkeerd dat ik word afgeschoten...?
Alleen door de analoogfreaks... :P

dco = digital controlled oscillator
vco = voltage controller oscillator
vcf = voltage controlled filter
vca = voltage controlled amp
lfo = low frequency occsilator
fm = frequency modulation
pw = pulse wide
pwm = pulse wide modulation
lpf = low pass filter
hpf = high pass filter
bpf = band pass filter

a = attack
d = decay
s = sustain
r = release

Alstublieft, staat ook wel in een handleiding of op google

Weet je nou al wat een vco en vcf is? Ga dat eerst eens uitzoeken. Als je de termen niet kent is het moeilijk communiceren.

een alternatieve doch zeer effectieve manier om sublaag te maken... neem een microfoon en stop deze in je hol. als je dan een scheet laat trillen werkelijk de ramen uit de kozijnen .:okdan:

precies, ik gebruik geen analoge synths dus dan valt vco toch af. en een mic in mn reet... hm, heb jij dat geprobeerd dan, bounce...? fijn spinsel hahaha freakin perv... en helaas is mijn studio raamloos hehehe.

en de hele lijst ken ik, behalve die dco en vfc - shit, omdat ik daar gewoon niet eerder mee te maken heb gehad. ik ben gekapt op het hku in het eerste jaar sound-design en K&G was nog niet zover. dus vandaar mijn lack of knowledge. al 20 jaar synths onder mijn neus, en mezelf het een en ander aangeleerd, ook met behulp van internet enzo. maar alleen naar oplossingen gezocht over de dingen waar ik tegenaan liep. misschien iets duidelijker waarom ik niet alles weet van synthese. daarentegen ben ik ook meer componist dan audiodesigner, maar ik vind synths gewoon zo interessant dat ik ook echt wel moeite wil doen om er meer over te weten. dus.
maar goed....
de mensen die mij helpen, onwijs bedankt. ik stel dat zeer op prijs.:halleluja

ah no worries. ik begrijp.

maar waarom laat niemand iets horen, jullie weten het allemaal miljoen keer beter dan ik. ik ben benieuwd hoe jullie die sub maken.

Nee dit is het synthforum, je moet gewoon lekker freaken, praten over VCO's en vooral geen productietechnische concrete vragen stellen, (en alhelemaal niet over VSTi's) want stel je voor dat je beter wordt dan je medeforumlid :D

Ik heb ook geprobeerd om dit soort vragen te stellen, maar veel verder dan ontwijkende antwoorden en waarom wil iedereen altijd als een ander klinken kom je niet.

Niet dat ik het kan maken, maar met Negative Plus denk ik toch veel kick te horen. Iets met een wat langere release, al het punchy en hoge eruit (dus door een LPF met lage cut-off halen). Eventueel gesampled en dan inspelen voor je toonhoogten, maar dat zou waarschijnlijk juist de feel eruit halen (bassdrum elke tel op een andere hoogte lijkt me geen goed idee :D ); veel handiger dan samplen is er een subbass bijplakken (diepe sinus, ook met LPF en lage cut-off) die je voor je toonhoogtevariatie kunt gebruiken (en verdere vetheid van de sound). Samen maken ze dan je sound. Zo je wilt nog overdrive en compressie - maar zonder zou je al goed dichtbij moeten kunnen komen. In je voorbeeldje denk ik dan ook dat je nog een stuk meer hoog uit je kick moet filteren (kan misschien ook via eq trouwens). Nu zit er nog teveel het 'pok'-geluid in.

Ja, nog eens het fragmentje luisterend: volgens mij hoor je op 0:19 mooi alleen de subbas (de sinus). Als je die een beetje probeert weg te denken aan het begin, dan houd je volgens mij als bassdrum alleen een heel erg doffe dreun over met overdrive of distortion...

(mijn twee centen - ik hoor het wel als het nergens op slaat :P )

Nee hoor, want ik kan d'r ôk ginne niks ààf; ik trek gewoon iedereen mee omlaag naar mijn niveau. :P

...maar toch denk ik dat ik niet helemáál ongelijk heb... :engel:

cheimoon onwijs thanks, daar heb ik wat aan!
dat was gewoon wat ik wou weten.
heb ik weer bagage om te kutten op mijn hardware.... enzo. dus t sloeg zeker wel ergens op.

en ja raphie ik ben bang dat je gelijk hebt hehe.

en het stukkie wat ik had gebouwd was kickwijs gezien idd crap, maar het ging me ook meer om die basswaas. stond afzonderlijk van de kick die ik er ff snel in had gerost zonder iets degelijks te maken...

Ik heb vooral geluisterd naar dat stukje op 0:19 en op de NordLead2 is dat wel te fabrieken, dus ook wel op de NordWave. Gebruik de ModEnv naar of Osc1 of Osc2 en zet de OscMix naar de goede Osc. De Amount van de ModEnv ongeveer -5 (naar links), hiermee kan je ook de diepte van het omlaag gaan van de Osc bepalen. Attack en Decay ongeveer op 6.
Filtering op 24dB en behoorlijk laag (links) om hoog weg te werken. Korte Amp Attack (of helemaal 0) en een matige Decay. Wat Sustain voor de langere noten.

Wout

PS Cheimoon behoort op dit forum ook tot de wat betere wijnjaren :)

Attachments

• SubBassDrum.mp3
    53,6 KB · Bekeken: 91
Wat ik ook denk te horen in je voorbeeld is een 'vleugje' bitcrusher, al geprobeerd??

PS Cheimoon behoort op dit forum ook tot de wat betere wijnjaren :)

Maar ik houd helemaal niet zo van wijn... :frons:

(laatst nog bij een wijnproeverij geweest: die het minste op wijn leek, díe was het lekkerst! :dubbel: )

ik ga vanavond of morgen aan de slag, ben werkende...
maar de info van jullie neem ik mee en dan zal ik wat laten horen.
oja, en avalon, ik heb nog niet bitcrusher erbij gebruikt, maar daar ben ik soms wat voorzichtig mee. ik ga het wel proberen want ik denk te horen hoe je 't bedoelt.

en wijn, ja hahaha ik dacht al, goed bouquet. soepele afdronk. goeie shit dus.

Back