Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Of misschien is het wel gewoon een lange kick door een LPF met een modulatie op de cutoff.
Maar SirFunkyDylan heeft niet veel aan een sinus, want Clavia levert geen sinus meer bij de Nord Wave... De Lead 2 en 3 hebben dat nog welNatuurlijk kan er een sinus sample gemaakt worden!
Wout
.
Bij een zuivere sinus zou het inderdaad niet mogelijk zijn om wat weg te filteren. Daar heb je helemaal gelijk in!
Wellicht is het ook een beetje zelf oscillatie van het filter van de sampler, die digitaal wordt opgewekt.
Dat het eenvoudiger is FM synthese met sinussen te doen, ala, maar iedere golfvorm kan natuurlijk gebruikt worden. In de wat 'zwaardere' dansmuziek worden ook wel puls golfvormen met elkaar gemoduleerd en is de driehoek ook een graag geziene gastHoezo dan?
FM synthese gebruiken en 'geen' Timbre opzetten?

Hij zei het eigenlijk andersom, namelijk dat iedere gecompliceerde golfvorm in enkele sinussen te analyseren is...Het is ook niet meer dan dat, je voegt een boventoon bij als het ware.
Sinus heeft geen timbre, geen boventonen / harmonischen, enkel de fundamentaal.
Zie Fourier: sinussen zijn basisbouwstenen waarmee je een bepaald timbre kan bekomen.
En dat is dan weer de weg terugDit doe je door ze eenvoudigweg op te tellen, wat overeenkomt met een bepaalde golfvorm.
'grafische som'...? Mag het de grafische weergave van de som van die sinussen op een bepaald moment zijn? Een trillend natuurkundig lichaam (best wel belangrijk bij geluid) probeert die golfvorm echt wel te trillen!De golfvorm is de grafische som van al die sinussen.
Dat je geen harmonischen kan zeggen, akkoord, want die staan in een bepaalde verhouding tot de grondtoon, maar wat is nou 'de spectrale som'...?Het timbre is de spectrale som van de grondfrequenties (ik mag hier niet harmonischen zeggen).
Dat het eenvoudiger is FM synthese met sinussen te doen, ala, maar iedere golfvorm kan natuurlijk gebruikt worden. In de wat 'zwaardere' dansmuziek worden ook wel puls golfvormen met elkaar gemoduleerd en is de driehoek ook een graag geziene gast
Wout
Ik waarschuw je even dat ik zulke discussies erg interessant vind en dat de moderatoren ons wel zullen afremmen wegens het Off Topic geraken...... Toonhoogte en timbre zijn geen psychologische begrippen.
- Toonhoogte wordt bepaald door fundamentele frequenties, dat is dus fysisch waarneembaar / meetbaar als je wilt.
- Timbre wordt bepaald door aanwezigheid of afwezigheid van harmonischen, en in welke mate, en is dus fysisch waarneembaar / meetbaar.
Subjectieve verwoordingen (hoog, laag of schel, dof, iel) voor toonhoogte en timbre, dát is relatief en afhankelijk van beleving of gemoedstoestand.

Het blijkt dat indien de mens een deel van het spectrum wel hoort, vooral de hogere frequenties, onze hersenen in staat zijn de grondtoon te construeren. Als dat nu niet mentaal is... 
Moderatoren... Kan er gesplits worden?Wout, ik vind het een heel interessante discussie, maar inderdaad off topic.
Volledig juist! En daar gaat het nu om! De synthesizer is het muziekinstrument bij uitstek dat gebruik dient te maken van de psycho-akoestiek. Zonder bewustwording op dat gebied is er niets mogelijk...Je laatste voorbeeld is er eentje van toonhoogtebeleving.
Jij gaat een stap verder naar de psycho-akoestiek.
Daar was ik al bang voorIk beschouw woorden als toonhoogte en timbre / klankkleur in combinatie met synthesizers simpelweg terminologie die een verzameling variabelen met bepaalde waarden (parameters) beschrijft, die fysisch meetbaar zijn. Bij toonhoogte gaat het over frequenties, bij timbre / klankkleur gaat het over aan- of afwezigheid van bepaalde boventonen (frequenties) met een bepaald amplitude, niet meer dan dat.
Nee hoor. De veronderstelling dat de muziek een soort van 'universele' taal is, is een fabeltje. Er zijn vele toonsystemen die in onze 'westerse' oren vals voorkomen, bijvoorbeeld de Javaanse Pelog toonsoort, die het octaaf in vijf identieke (qua frequentie) afstanden verdeelt (of is dat nou de Slendro...? In ieder geval er is daar zo'n toonladderNet zoals in deze context een octaaf voor mij gewoon het dubbele van de frequentie is. Ik meen trouwens dat de natuurlijke rij (waar de opbouw van harmonischen volgens gebeurt) voor alle culturen als 'natuurlijk' wordt ervaren.
Verder vind ik de Gamalan muziek qua spectrum opbouw nou niet bepaald harmonieus...
Is muziek juist niet per definitie subjectief?Als we erover gaan praten en ervaringen uitwisselen, cultuur erbij slepen, dan zit je aan de subjectieve kant, en praat je over beleving.
Sorry, maar dat is een beetje een open deur.
Tegen deze uitspraak zal ik geen bezwaar maken, echter...Wat je meet is voor mij wat je kan waarnemen.
Wat je waarneemt, daar zit inderdaad een mentale component in.
Goethals droeg nog net geen witte jas, meen ik. De synthesizer is ge-ABBA-riseed! Gewoon gesterilliseerd tot een glad speeltje, zoals de groep zelf ook was. Maar is dit de ideale muziek situatie, als je nou niet Kraftwerk heet?
. Tja, dat is m'n opvoeding vanuit de jaren vijftig. Extremen maken de zaken meestal zeer duidelijk. En extremen hadden we toen-der-tijd vollop, juist in de electronische muziek... Ik denk wel dat we overeenkomen, alleen loopt mijn kennis van extreme en esotherische voorbeelden niet gelijk met de jouwe.

...laboratoriumiseren. (Zeg dit woord twintig maal snel achter elkaar en vertel je beleving...

Muziek dient een mentaal component te bezitten: een beleving, een functie.
Ik bekijk vragen van 'hoe maak je dit na' inderdaad puur synthetisch.

Jah ?Alhoewel ik gezien zijn opmerkingen het idee heb dat Sir Funky D. best weet wat het allemaal is, maar...