Mixer voor <€100?

Ik heb zelf een D&R 900 16-8-2 gehad die me ondanks alle problemen goed beviel

Wat voor problemen heb je er dan zoal mee gehad?

Ik heb zelf sinds kort een D&R 900 16-4-2. Hij mag inderdaad wel eens schoon gemaakt worden (dat mag ook wel na 25 jaar) zodat alles weer wat soepeler loopt, maar van kraken is absoluut geen sprake. Het enige wat is is dat de frequency sweep van de mid eq op de meeste kanalenstoort als ik er snel aan draai (langzaam draaien gaat dus goed). En als dat het enige is lijkt me dat toch wel overkomelijk (voor de hobbyist dan; na de winter zal hij het weer vlekkeloos en soepel doen).

En die effecten van de MG82CX, zijn die een beetje de moeite? Scheelt toch weer €50 met de MG82 zonder effecten.

Ik heb ooit eens met een iets grotere versie van die xenyx gewerkt en ik moet eerlijk zeggen dat ik die effecten maar niets vondt. Je kan bijna niets zelf instellen. Moet wel eerlijk zeggen dat er wel een mooi galmpje ergens onder zat. Ik vind losse effecten toch fijner, maarja das voor iedereen weer verschillend natuurlijk.

Ik heb ooit eens met een iets grotere versie van die xenyx gewerkt en ik moet eerlijk zeggen dat ik die effecten maar niets vondt. Je kan bijna niets zelf instellen. Moet wel eerlijk zeggen dat er wel een mooi galmpje ergens onder zat. Ik vind losse effecten toch fijner, maarja das voor iedereen weer verschillend natuurlijk.

Idd, ik wist al langer dat de effecten van Behringer niet veel voorstelden. De MG82CX is echter een Yamaha mixer.

Wat vond je van de geluidskwaliteit van de Behringer waar je mee werkte? Goed genoeg voor een beginner? Mijn interesse gaat al meer uit naar de Xenyx 502. Die kost maar €49.

Over de geluidskwaliteit heb ik niet zoveel te mekkeren, wel meer over de degelijkheid van het apparaat. Ik had een beetje het idee dat de faders en potmeters vrij snel slijten omdat ze niet echt stevig aanvoelden. Nu was deze mixer ook redelijk nieuw en goed onderhouden, maar toch een punt om in de gaten te houden lijkt me. De grafische EQ die eropzat had een feedback destroyer, ik moet eerlijk zeggen dat ik dat toch wel handig vondt, je kan dan zien welke frequentie er staat de pieken.

Ik heb altijd een beetje een dubbel gevoel over die behringers, voor beginners en oefenruimtes (zang installatie) is het allemaal wel leuk hoor.

Succes ermee !!

Die Yamaha MG's zijn ook gewoon OEM's met een Yamaha sticker hoor. Worden ook gewoon in China gefabriekt.
Het wordt nl. allemaal in China in elkaar gepleurt want dat is het goedkoopste.

Het probleem van die behringer mixers is idd niet zozeer de geluidskwaliteitkwaliteit, maar meer de staat van de mixer na een jaar of drie. Ze slijten veel sneller dan duurdere mixers (ruis, faders etc).
Veelal prima mixers om mee te beginnen, maar als je iets uitgebreiders wilt of wat meer wilt/kan uitgeven, dan zou ik toch voor een ander merk gaan.

Bij behringer krijg je voor weinig wel een produkt waar je (nou, ik tenminste) een goede indruk krijgt van het kunnen van een apparaat waardoor je naderhand een betere keuze kan maken als je iets anders wilt.

Ik zal toch voor iets beters gaan dan. Nog iets dat jullie kunnen aanraden met 4 stereo inputs dat compact en duurzaam is? Of ik effecten nodig heb zal dan weer afhangen van welke sampler ik neem (Roland SP met veel effecten of Akai MPC 500 met weinig).

Wat voor problemen heb je er dan zoal mee gehad?

Echt de typische 25-jaar-oude-mixer problemen: wat krakende pots, op 1 of 2 kanalen viel de EQ soms uit, stroefe faders, kapotte main outs, versleten condensatoren, versleten voeding. De voeding was zoals op zoveel 900's een gemodde externe voeding. Standaard zat de voeding in de mixer zelf, maar dit was een zelfbouw ding wat z'n beste tijd had gehad. Hoe dan ook, niks wat niet te verhelpen was, hoewel er op z'n laatste werkdag ook een hoop rook uit kwam :) Ik denk dat dat een kapotte opamp ofzo was, maar ik heb er niet eens meer naar gekeken. Het was voor mij een mooi moment om maar 'ns van de 900 af te stappen. De 900 is toch een zaal mixer, en ik kon wel wat meer inputs gebruiken en stak ik liever m'n soldeertijd in een Dayner. Die is tenminste modulair, dat scheelt ook met solderen :) En hij is wat minder rauw dan de 900, hij is transparanter, heeft veel meer headroom en ruist beduidend minder (nagenoeg niet). Het ding past qua klank ook beter bij wat ik nu doe ofzo, ik heb wat meer controlle over het geluid terwijl ik op de 900 m'n best moest doen om het rauwe eraf te krijgen.

Maar, ik heb nooit spijt gehad van die 900. Zelfs op de dag dat hij doorbrandde heb ik er nog 2 tracks voor een release op afgemixed. Het was een prima ding, zoals gezegd heeft het allemaal veel meer karakter dan die Behringer meuk die je voor die centen koopt.

En dan te bedenken dat ik zoiets had van de D&R ruist totaal niet (in vergelijking met mijn yamaha pm700 die ik ervoor had) en hij klinkt ook veel natuurlijker. Een wereld van verschil 8~.

Zo zie je maar weer. Het hangt er ook vanaf wat je gewend bent.

Stel dat ik mijn budget wederom zou verhogen naar zo'n €300. Zou ik dan bv een MP3-speler kunnen aansluiten en met MP3's spelen door effecten toe te voegen? Maw beperkt dj'en puur voor de fun. En wat zouden jullie dan aanraden?

Stel dat ik mijn budget wederom zou verhogen naar zo'n €300. Zou ik dan bv een MP3-speler kunnen aansluiten en met MP3's spelen door effecten toe te voegen? Maw beperkt dj'en puur voor de fun. En wat zouden jullie dan aanraden?

Dat ligt niet zozeer aan je budget maar meer aan het aantal kanalen. Mp3 spelers / cd spelers kunnen aangesloten worden op een stereo kanaal (stereo kanaal is eigenlijk een fader met 2 inputs). En op de meeste mixers bevatten die stereo kanalen ook gewoon aux sends, dus ja je kan dan ook alles door effecten halen.

Ok, dat klinkt wel goed.

Ik heb mijn keuze bijna gemaakt, nog een laatste vraag: ik zal sowieso ook een sampler nodig hebben (Roland SP-404), is dat even goed voor effecten als een mixer die effecten heeft ingebouwd?

Hangt natuurlijk weer van je mixer af. Ik heb zelf een SP-303 en die is wel leuk qua effecten, maar erg digitaal. Een maat van me vind het filter erg tof terwijl ik dit te digitaal vind. Ik vind wel de (digitale) tape echo erop geweldig. Deze heb ik nergens vergelijkbaar.
Ik denk dat de meeste budgetmixers ook erg digitaal klinken qua effecten.

Die Yamaha MG's zijn ook gewoon OEM's met een Yamaha sticker hoor. Worden ook gewoon in China gefabriekt.
Het wordt nl. allemaal in China in elkaar gepleurt want dat is het goedkoopste.
Alles wordt in China gemaakt tegenwoordig. Daar ben ik niet bang voor. Wel is het zo dat die mixers van Behringer voor geen meter deugen als je een microfoon ingang gaat gebruiken. Ik heb met twee van die krengen van de UB serie die ellende gehad dat alles ruist via de microfoon-ingang. De yamaha's zijn wat dat betreft stukken beter.
Mischien dat lijn-ingang ok is. Maar ik raad nadat ik jaren met Behringer's in live situaties gewerkt heb niet meer aan. Zeker niet voor opname werk.

Hey Stabby,

Het wordt wel een beetje schieten op een bewegend doel zo met al die budgetverhogingen, maar op een mixer van <100€ kun je ook je MP3's afspelen hoor dus als het puur om de fun gaat zou ik die dan nemen...

Ok, dat klinkt wel goed.

Ik heb mijn keuze bijna gemaakt, nog een laatste vraag: ik zal sowieso ook een sampler nodig hebben (Roland SP-404), is dat even goed voor effecten als een mixer die effecten heeft ingebouwd?

Effecten op een mixer zijn een beetje laatste-strohalm dingen. Niks opwindends, vaak niet meer alleen dan een stel presets waar niks aan in te stellen valt, en de laagste kwaliteit (wat je vaak goed bij de reverb-effecten terughoort, die klinken als de binnenkant van een septictank).

Aansluiten van een MP3 speler gaat op alles wat stereo-inputs heeft, vaak hebben mixers echter ook een tape-input (2 van die kleine tulppluggetjes), dus dan hoef je er ook nog niet eens een kanaal voor op te geven.

Back