MO6 vs Motif ES (6,7)

The_Big_P

Ingeburgerd
Hey iedereen

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met het bespelen van de ES (6 of 7), en of dit daadwerkelijk zo'n groot verschil is met het bespelen van een MO6. Ik ben namelijk op zoek naar toch wel een redelijk stevig toetsenbord, maar aangezien in beide dezelfde sound engine zit vind ik het prijsverschil toch redelijk veel. Helaas zie ik geen MO7 want het lijkt me handiger om toch 76 toetsen te hebben.

Nu heb ik een RD600 die ik als masterkeyboard kan gebruiken en dan dus in combinatie met de MO6/motif ES 6,7. Ik vraag me af of dit gemakkelijk omschakelen is (bv in een gig in mijn band). Iig heb ik wel twee toetsenborden nodig omdat ik vaak op dezelfde toonhoogte verschillende rifjes van verschillende instrumenten tegelijk moet spelen.

Ik heb ook gezien dat er geen aftertouch is bij de MO6. Ik vraag me af wie hier ervaring mee heeft en of mensen dit echt zo belangrijk vinden.

Zou cool zijn als jullie me een beetje hint kunnen geven, want ik vraag me toch af wat in mijn geval toch wel het beste kan zijn van deze varianten.

Groeten Paul

Zelf zou ik als je alleen de sounds van de synth in live-situaties wil gebruiken en verder geen gekke dingen er wil mee doen zoals samplen en uitgebreid sequencen en dergelijke mooi voor de mo6 gaan. Ben je goedkoper uit en beschik je over dezelfde sounds. Alleen als je flink wilt gaan stapelen met geluiden of dus wel uitgebreid de sequencer wilt gaan gebruiken heb je met 64 te weinig polyfonie. De mo6 zit wel in een iets mindere behuizing, maar toch gewoon degelijk.
Uit reacties van andere mensen heb ik gehoord dat aftertouch niet echt belangrijk is, en ikzelf mis het dan ook niet.

Wanneer je echt 76 toetsen wilt zul je toch voor de ES7 gaan, omdat inderdaad de MO niet is uitgevoerd met 76 toetsen. Alleen snap ik zelf nooit het nut van die 76 toetsen bovenop een 88 toetsen klavier.

Dankjewel voor de reactie! (alweer n tijdje geleden)
Nu denk ik dat ik toch voor de MO6 ga. Maar dan heb ik een vraagje: hoe makkelijk is het om de geluiden van de MO6 over te zetten naar de RD600 als masterkeyboard (heeft MIDI in/uitgangen) in enkele seconden?
En kan ik dan ook weer voor bepaalde sounds snel omschakelen om deze ipv op mijn masterkeyboard weer op de MO6 te bespelen? Ik moet namelijk veel wisselen van geluiden.
Kan ik dan ook geluiden doorsturen van de MO6 naar de RD600 en óók nog sounds bespelen op de MO6?

Zo, dat was mijn vragenlijstje :P

Geluiden doorsturen vice versa gaat niet. Een patch van een Mo6 is niet compatible met de RD600 (ander geheugen en klankopbouw enz).

Je kunt met Midi de Mo6 bedienen vanaf de RD600 als geluidengenerator (A.K.A. module). Op het moment dat je de Mo6 weer bespeelt zul je de geluiden rechtstreeks horen (als je de outs tenminste naar je PA hebt gerouteerd).

De Mo6 is voor live preformance erg geschikt als je voor de setlist Master-patches aanmaakt. Dan kun je alles van te voren programmeren (spilts/zones en meer) en hoe je tijdens je gig nergens meer aan te denken.

Succes!

Wanneer je echt 76 toetsen wilt zul je toch voor de ES7 gaan, omdat inderdaad de MO niet is uitgevoerd met 76 toetsen. Alleen snap ik zelf nooit het nut van die 76 toetsen bovenop een 88 toetsen klavier.

Nou misschien moet je er eens mee gaan touren/sjouwen, dan snap je denk ik vrij snel waarom 76 toetsen toch wel een stuk fijner zijn dan 88...

Hoe kan ik dan bijvoorbeeld het pianogeluid van de MO6 op mijn RD600 krijgen (ik snap je antwoord niet helemaal) of gaat dit niet? De MO6 heeft een mooiere piano.. anders moet ik alleen voor de piano een MO8 gaan kopen, want voor piano is 88 toetsen toch wat fijner.
Maar dan heb ik dus 2 88-bakken boven elkaar staan en voor andere instrumenten is een velocity-keyboard als MO6 wel fijner :S

dilemma...

Midi out van je RD600 -> midi in van je Mo6, en spelen maar....

(nog wel even checken of de mo6 op midi staat en niet op USB)

Hoe kan ik dan bijvoorbeeld het pianogeluid van de MO6 op mijn RD600 krijgen (ik snap je antwoord niet helemaal) of gaat dit niet? De MO6 heeft een mooiere piano.. anders moet ik alleen voor de piano een MO8 gaan kopen, want voor piano is 88 toetsen toch wat fijner.
Maar dan heb ik dus 2 88-bakken boven elkaar staan en voor andere instrumenten is een velocity-keyboard als MO6 wel fijner :S

dilemma...

Wat jij wilt kan allemaal heel simpel, geen probleem. Zie het antwoord van DJB en Daan79.
Dat je het antwoord van Daan79 niet helemaal begrijpt snap ik, dat komt omdat jij begint over 'geluiden overzetten' van de ene naar de andere synth. Dat is niet wat er IN TECHNISCHE ZIN gebeurd, vandaar dat Daan zei: 'gaat niet'. En zo ontstond de verwarring... :D
Wat er technisch wel gebeurd is het volgende: je stuurt de MO6 geluiden aan met het klavier van de RD600 (en/of andersom), via midi.

Nou misschien moet je er eens mee gaan touren/sjouwen, dan snap je denk ik vrij snel waarom 76 toetsen toch wel een stuk fijner zijn dan 88...

Volgend mij had Scippy het over 66 -vs- 76 klavier ICM een 88'er. En dus niet over een 76 -vs- 88 klavier synth...

:smeris:

Zo ik heb mijn MO6 binnen! Wat een prachtding zeg!
Alleen vraag ik me af.. het enige instrument waar ik niet tevreden over ben is de piano.. zijn daar geen patches voor te krijgen?
Ik kan hem wel bewerken met softare (attack, release etc) maar dan vind ik hem nog steeds niet allerbest.
Anyone die me kan helpen?

De basisklanken welke in de vorm van gecomprimeerde samples in het Read-Only-Memory (ROM) zitten kun je niet vervangen door andere klanken.

Wat wel mogelijk is dat je zelf een patch (voice) opbouwt. Een voice, in het geval van de Mo6, bestaat maximaal uit 4 "Elements". Als de pianosound niet bevalt zou je daar kunnen proberen je patch(voice) anders op te bouwen.

Succes!

Back