Loops tijdens een optreden

Gambitz

Nieuwkomer
Hello,

Stel, je wil nu ook wat jaren 90 muziek met je band gaan spelen, dus je wilt met wat loopjes tijdens het optreden aan de slag kunnen. Waar te beginnen?

Dussch, ik wil een sample / loopje kunnen bouwen, en nog belangrijker dit loopje dan gemakkelijk kunnen integreren / afspelen tijdens het optreden. Nog mooier, meerdere loops tegelijk. Wat heb ik hiervoor nodig?

Ik speel nu op een Roland RD 600 en ben qua electronica nog een groentje. Ik hoop hier wat tips te krijgen waar ik gezien bovenstaande verhaal mijn zoektocht moet beginnen. Bijvoorbaat vielen dank!

Gambitz

RS7000 ofzoiets is ook fijn/makkelijk. MPC is toch 'makkelijker' voor drum(loop)s?

Ik denk een laptop met Ableton Live is de enige oplossing die echt handig werkt...

MPC's of een RS7000 spelen loops in een vast tempo... ff een sneller tempo kiezen (bv 4 bpm sneller) en je loop speelt niet meer lekker - je moet dan al je loops gaan timestretchen zodat ze in het goede tempo spelen...
Lijkt me erg onhandig als je live werkt..

... een RS7000 spelen loops in een vast tempo... ff een sneller tempo kiezen (bv 4 bpm sneller) en je loop speelt niet meer lekker - je moet dan al je loops gaan timestretchen zodat ze in het goede tempo spelen...
Lijkt me erg onhandig als je live werkt..

Op de RS zit een mooie draaiknop waar je de tempo in een 'handomdraai' kunt aanpassen, hoor ;)
Op de MPC ook (lijkt me; weet ik nie zeker)

tempo aanpassen kan idd maar het klopt wel wat furious zegt, je gesamplede loop heeft een vast tempo en pitched / stretched niet mee met het tempo van mpc/rs7000.

Als je dit op wilt lossen moet je een midi file van het nummer in je mpc/rs zetten en met losse samples gaan werken.

Ik denk dat dat te arbeidsintensief is, aangezien je hele samplesets klaar moet maken. Idd... ableton zou dan beter zijn.

-C-

DA'S waar idd. Als je hele loops als samples doet. Ken 't ook zelf maken met samples van de losse drums, etc. dan is 't weer geen probleem. Maar da's inderdaad wel een stukkie meer werk.
Met gesamplede loops zal 't met software waarschijnlijk wat sneller gaan.

Okay, hier heb ik iets aan!

Zoals ik het nu begrijp is een flaptop met Ableton Live met daarbij eventueel een footswitch de beste optie om loops te bouwen en vooral ook af te spelen tijdens een optreden.

In welke zin werkt Ableton voor dit verhaal beter of anders dan een programma als bijvoorbeeld fruity loops?

En stel dat ik met Ableton aan de slag wil, is het dan een kwestie van kopen en aan het werk of zijn er nog specifieke zaken nodig? Of heeft iemand nog bepaalde tips & tricks? (midi keyboard lijkt me handig?). Cheers,

Gambitz.

zo, had wel verwacht dat een mpc dat kon. niet dus.

ableton is hier precies voor gemaakt: gesynced afspelen van loops met vrijheid van tempo (binnen redelijke grenzen...)

check de demo 's. wordt het je snel duidelijk.

om live te spelen ga je wel een werkbare manier moeten vinden om de loops aan de live spelers of omgekeerd te syncen. ik heb t tot nu zo gedaan dat mn muzikanten het tempo van ableton volgen maar zou t graag vrijer hebben. nog niet mee geëxperimenteerd.

om live te spelen ga je wel een werkbare manier moeten vinden om de loops aan de live spelers of omgekeerd te syncen. ik heb t tot nu zo gedaan dat mn muzikanten het tempo van ableton volgen maar zou t graag vrijer hebben. nog niet mee geëxperimenteerd.

Dit lijkt mij niet de manier. IMHO kan geneen sequencer aan een live speler syncen.
Er zijn wel sequercers die kunnen time slicen en deze dan real time kunnen stretchen. Echter niet zonder hoorbare artefacts.
Midifiles zijn in dit geval de enige optie denk ik.

Heeft Ableton geen tap-tempo mogelijkheid? Dat heeft elke sequencer sinds +/- 2000 toch wel? (al gebruik ik het vrijwel nooit, hiervoor lijkt het me DE functie)

:D Ja vast wel. Zou anders een beetje ut de tijd zijn vin je nie?

Maar als een muzikant dan een tempo verandering wil inzetten en jij moet daarin mee, ben je denk ik altijd te laat.
Ik denk dat dat een zooitje wordt dan. Maar goed ..... wie ben ik?

Okay, hier heb ik iets aan!
In welke zin werkt Ableton voor dit verhaal beter of anders dan een programma als bijvoorbeeld fruity loops?
Met Live kun je heel makkelijk effecten op sporen slepen en van volgorde verwisselen, en verder heb je de Session View waar je dus een lijst van je samples onder elkaar hebt - je hebt dan bijv. 5 sporen naast elkaar met op ieder spoor 10 "clips" zoals dat heet. Door een nieuwe clip te starten houdt de oude op.

En stel dat ik met Ableton aan de slag wil, is het dan een kwestie van kopen en aan het werk of zijn er nog specifieke zaken nodig?
Je moet natuurlijk wel een audio-interface hebben als je dat nog niet had (een geluidskaart die via USB of Firewire werkt).

edit: download gewoon de demo maar eens, die doet alles (behalve opslaan). Er is ook een demo die je gewoon 14 dagen met alles laat spelen, inclusief het opslaan van werk.

Dit lijkt mij niet de manier. IMHO kan geneen sequencer aan een live speler syncen.
Er zijn wel sequercers die kunnen time slicen en deze dan real time kunnen stretchen. Echter niet zonder hoorbare artefacts.
Midifiles zijn in dit geval de enige optie denk ik.
ik bedoel het niet letterlijk hé. wat ik wil zeggen is dat je goed moet bedenken hoe je muzikanten en loops gelijk tempo laat houden. laat je dan de muzikanten of de loops 'master' zijn?

Nee ......echte jamsessies zonder metronoom zullen er, tussen sequencers en muzikanten nooit van komen denk ik.

Nu vraaag ik me toch nog af hoe goed de real time stretch functie in ableton is?
Ik heb er nooit mee gewerkt en het lijkt mij toch het zelfde als in een phrase sampler ........ ofnie?

Warping in Ableton v7 is beter dan 99% van de hardware samplers puur gebaseerd op nhet feit dat er al een tijdje amper hardwaresamplers meer worden gemaakt.

Er zijn wel samplers die die goed kunnen maar niet realtime....als je kijkt naar de processingtijd die de RS7000 nodig heeft voor zoiets met toch redelijk matig resultaat is Ableton per definitie de beste keuze (buiten het feit dat je audio moet stoppen op RS7000 terwijl ABleton het realtime doet).

Back