Oversturen Cubase Mixer

NRJay

Stamgast
Dit overkomt me nu altijd. Dan zit ik een lekkere hardcore kick te maken, kom ik uiteindelijk tot de vaststelling dat mn mixerkanaal redelijk staat te oversturen.
En het ding is, dat klinkt goed! Dit komt eigenlijk gewoon door de harde output van mn distortions, maar als ik die naar beneden haal en de gain wat hoger zet klinkt het nergens naar...

Ik dacht dus: dan maak ik een extra group channel en lus deze overstuurde track door naar die andere en zet zo het volume wat lager. Maar blijkbaar werkt dit niet zoals verwacht, want als ik het volume daarvan lager zet gaat ook de oversturing van de eerste track mee naar beneden...

Wat kan ik hier aan doen ?

Is het niet de oversturing van je masterbus die je uiteindelijk hoort?

Ik zou in ieder geval aanraden om je oversturing ergens anders uit te halen. Er zijn voldoende plugins die vergelijkbare dingen doen (soms nog beter) en het lijkt me prettig als je het volume van je track kunt aanpassen zonder dat je klankkleur verandert.

Groeten,

Rutger

Gewoon een bitcrusher als vst fx gebruiken ipv de mixer van cubase volgas digitaal te laten clippen.

Nja kijk, ik zal het wat verder uitdiepen:

Ik maak eerst mijn kick in mn synth, wat extra effecten, en daar een quadrafuzz over. En het is bij die quadrafuzz dat het probleem begint.
Op zich klinkt het allemaal lekker en krakend (dat is trouwens de bedoeling), maar het kanaal van de kick staat te oversturen en dat geeft een lekker rauw randje wat ik wil behouden. Nu omdat die staat te oversturen is het volume gewoon veel te hoog in vergelijking met mn andere kanalen. (Het is trouwens niet de master-bus die over z'n nek gaat, maar echt dat kanaal.) Zet ik het volume omlaag dan verdwijnt dat rauwe randje. Een extra distortion toevoegen maakt alles zompig gewoon, dus ik wil gewoon de overstuurde output van dat kanaal doorlussen naar een ander kanaal en daar het volume kunnen bepalen.

Maar hoe doe ik dit ? Want tot op heden is me dat nog niet gelukt...

kick bouncen naar sample, kan je daarna volume van sample regelen op audiotrack;)

exact... gewoon die kick opnemen en op een nieuw kanaal met het opgenomen stuk verder gaan.. brrrr ik moet er overigens niet aan denken overigens al die digitale oversturingen, je hoort het steeds meer en vaker in hardcore en ik word er persoonlijk niet bepaald vrolijker van, in tegendeel.. oversturing is digitaal nog niet goed genoeg na te bootsen t.o.v. analoog vind ik, maarja, dat terzijde hehe..

Dat is leuk maar dan kan ik dus niets meer aanpassen. M'n kick moet absoluut "live" blijven (zo zal ik het maar noemen) omdat ik redelijk veel aan de knopjes draai om veel variaties der uit te krijgen tijdens heel de track. Met een simpele kick-sample voel ik me echt verloren gewoon.

Dan ga je een flinke sessie zitten freaken en aan knoppen draaien terwijl je aan het opnemen bent.. Kun je daarna knippie plakkie doen..

digitaal clippen is sowieso niet goed, zowel niet in de plugin inputs als subgroups of master.... ververm in de plugin maar hou je levels zo rond de -6db anders hou je uberhaupt geen headroom over voor je einmix. Wil je harder? zet dan gewoon je monitoring harder;)

Dan ga je een flinke sessie zitten freaken en aan knoppen draaien terwijl je aan het opnemen bent.. Kun je daarna knippie plakkie doen..

Inderdaad, ik doe precies hetzelfde tegenwoordig, zelfs met harwarekicks. Je kan daarna nog extra bewerkingen daarop gooien die je anders niet zou kunnen doen omdat je al aan het freaken was, zoals bv een slicer of looper.

Tkomt echt niet in orde op de manier die ik voor ogen had. Zelfs in Ableton Live reageert hij exact hetzelfde. Ik kan zoveel kanalen bijvoegen als ik wil en doorlussen en al, als de laatste in volume laag staat, dan ben ik mn rauwe edge kwijt...

Is een andere oplossing misschien om een analoog mengpaneeltje te kopen en daar de kanalen gaan oversturen misschien een beter plan ?

als je geluid goed klinkt nu, gewoon samplen zoals het nu klinkt.
Neem een berg op en gebruik de beste stukken. Als je veel variatie hebt kan je in je track kiezen welke "freakstuk" te gebruikt. En mis je iets? Dan ga je weer terug naar je bassdrumtrack en maak je dat stukje los om hem vervolgens daarna als sample weer in de volledige track te voegen.

Het is extra werk, maar muziek maken is nou eenmaal hard werken als je goeie resultaten wilt (iets wat veel mensen onderschatten ....)

Ja je hebt gelijk, het zal niet anders gaan. Het gefreak opnemen en dan knippie plakkie doen, en dan gewoon mn synth muten tot ik weer iets wil veranderen, en terug recorden.

Klinkt eigenlijk best logisch, dat ik het niet eerder langs die kant bezien heb.
Hier kan ik mee verder denk ik, bedankt gaste!

Tenzij iemand weet hoe die mijn manier aan de praat krijgt, dan mag je dat altijd laten weten natuurlijk :peukie:

digitaal clippen is sowieso niet goed, zowel niet in de plugin inputs als subgroups of master.... ververm in de plugin maar hou je levels zo rond de -6db anders hou je uberhaupt geen headroom over voor je einmix. Wil je harder? zet dan gewoon je monitoring harder;)

Ach, hou op. En de rest die zegt dat het NOT DONE is ook. Het werkt voor deze gast blijkbaar prima, het klinkt juist goed in zijn oren (dat kan ik me trouwens prima voorstellen in bepaalde situaties, ik doe het zelf héél af en toe ook nog wel).

Digitaal clippen is net zo "NOT DONE" als analoog clippen, alleen is het veel vaker ongewenst..

edit: en er zit inderdaad weinig anders op dan zoveel mogelijk getweak opnemen, of je zou al een extra output op je geluidskaart eraan willen/kunnen besteden, dan zou je nog wel een workaround kunnen verzinnen waardoor je wel mee kan tweaken.. Maar je komt het dan alsnog vroeg of laat op te nemen.

Bij digitaal clippen heb je gewoon een keiharde tik, bij analoog clippen squash je gewoon tegen de headroom aan. Dat is een wezenlijk verschil.
Maar misschien neem je dit eerder aan van een van de gelauwerde hardcore goden hier op het forum;)

Kortom distortion / saturation als FX heeft geen reet van doen met digitale clipping.

Zet een brickwall limiter op de insert zodat het niet clipt, en ruimte voor de rest overlaat, maar wel vollop distort. gebruik desnoods een inflator om het nog verder te pushen.

Zowiezo heb ik moeite met de opmerkingen of iets not done is. Ik heb net een nummer gemasterd die ook een kick had die te gedistort was in mijn beleving en vond het vreselijk om naar te luisteren. Maar hij wilde de kick nog vetter hebben, en dat heb ik gedaan. Over smaak valt niet te twisten. Knopje om en je geeft een nog vettere kick.

Ik zou zeggen, probeer de D16 Group Devestator plugin eens....

Ik zou zeggen, probeer de D16 Group Devestator plugin eens....

Bedoel je deze (devastor) want die devastator kan ik niet vinden op de d16 site?

Back