Philips Personal Music Composer PMC-100

Daswell Tippin

Stamgast
Onlangs reageerde een van de beheerders van dit forum een beetje, laten we zeggen kinderachtig op mijn advertentie waarin ik een pmc 100 aanbood. Hij vond hem te duur (35 euro). Nou, als je niet verder wilt kijken dan je neus lang is en je hebt een extreem korte neus, daar zit ik niet mee.

Waar ik wel mee zit is dat ik de pmc verkocht heb, omdat de andere die nog hier staat momenteel veel gebruikt wordt: Eenvoudige bend, zelfgemaakte looping tape* erin (seconde of 4,5), eenvoudig basloopje programmeren met een van de inderdaad wat melige geluiden, effectje eroverheen en voor pakweg 35 euro heb je meer mogelijkheden dan Kraftwerk in hun beginfase met een hele vrachtwagen vol aparatuur. (Let op: mogelijkheden, talent niet meegerekend) Gecombineerd met een sampletje uit een pandora gitaareffect bijna een complete backing. Binnenkort zet ik wel even een filmpje op YouTube.

*sample van een gebende Vtech kinderlaptop, vertraagd afgespeeld en opgenomen op een looping cassette. Wat een gepruts, jamer dat die tapejes kant-en-klaar uitgestorven zijn.

De moraal van dit verhaal: haal nooit je neus (lang of kort) op voor andermans spullen, wie het laatst lacht valt niet in de kuil van een ander, gooi nooit wat weg en lang leve de PMC-100!

het stelt stand alone niets voor net als een casio SK1, MT68 of DM100 die ik allemaal heb gehad
het is alleen leuk jeugdsentiment maar uiteindelijk kan je er niets mee..

omdat iets oud is is het echt niet altijd interessant

Ik heb al genoeg fm en pm bakjes, daar kan die pmc weinig meer aan toevoegen, en het lofi geluid weegt niet op tegen de onhandigheid van het apparaat. In het verleden gebruikte ik 'm nog als cassette speler bij optredens, maar nu de aandrijfriem verrot is doe ik dat ook niet meer. Nu staat 'ie mooi te wezen in een kastje.

35 euro is trouwens een nette prijs, meestal zitten ze tussen de 30 en 50 euro, afhankelijk van de staat en of er een handleiding bij zit of niet.

Ik heb ook nog zo'n PMC-100 staan :) Ik heb er nog niet veel mee gedaan maar ze zijn heus wel bruikbaar hoor, zolang je je fantasie maar gebruikt. Zeker in het laag klinkt hij met sommige geluiden echt lo-fi en kan je met de sequencer mooie FM-baslijntjes maken. Even sampelen in je S950 en je hebt al een stevig fundament voor een fijne track :W

Afhankelijk van wat voor muziek je maakt is eigenlijk ALLES wel bruikbaar :eureka:

Mods mogen geen kritiek op vraagprijzen geven hoor.

Top en tip

Top en tip

"Afhankelijk van wat voor muziek je maakt is eigenlijk ALLES wel bruikbaar"
Top!

Kijk, daar kan ik het nou mee eens zijn, en wie er anders over denkt heeft vermoedelijk meer knoppen in huis dan talent ;)

Mijn buurjongen heeft een kaossilator gekocht, drukt op een knop en denkt dat hij muziek maakt. Zijn zusje heeft een radio, drukt ook op een knop en snapt dat iemand anders muziek maakt.

Smaken verschillen, gelukkig maar!

Tip:
http://www.youtube.com/watch?v=xFkBkbB-ysU

Dit ding zou toch echt te gek zijn als je nou de sequencer met midi kon sequencen

@ j baars er zitten zo van die typische progressies in die je terug vind in franse dramatische pop uit de 60s

Dit ding zou toch echt te gek zijn als je nou de sequencer met midi kon sequencen

@ j baars er zitten zo van die typische progressies in die je terug vind in franse dramatische pop uit de 60s

ja, nu je het zegt............

deze geluiden zou je met sucses uit bij. een fb01 of zelfs een dx7 moeten kunnen halen.
gewoon 2 op. gebruiken, en niet meer.
dan wordt het sequencen makkelijker.
:koffie:

Tsja, die drums erin kun je echt beter overslaan :D Maar ik blijf erbij dat hij in het laag bij sommige sounds echt wel lekker klinkt.....mooi materiaal om bijvoorbeeld door je Sherman FB II te halen en dan te samplen :eureka:

Ach, het is gewoon een grappig ding uit het verleden en je kunt er niets mee wat je niet met andere spullen kan eigenlijk. Ondertussen staat er nu wel een op MP voor 75,- zag ik. Verkoper denkt ook: vintage is vintage :)

ja, ik heb een dx 21
maar zo'n bakje als de pmc 100 is een all in one met leuke sequencer
dus

wie gaat zich verdiepen in de pmc 100 midi-mod !? :D

ja, ik heb een dx 21
maar zo'n bakje als de pmc 100 is een all in one met leuke sequencer
dus

wie gaat zich verdiepen in de pmc 100 midi-mod !? :D

ik ga niet zeggen dat dat onmogelijk is, ben er wel mee bezig geweest.
maar om dit ding midi te geven, dan moet je lekker de tijd hebben.

ik heb er wel wat mods voor, het ding ip prima te benden.

:mega:

Back