Nieuwe geluidskaart nodig, maar watvoor?

Djones

Stamgast
Ik gebruik al jaaaaaren een Creamware Pulsar geluidskaart.
Destijd gekocht, tweedehehands voor 1200 Duitse marken:bekdicht:.

Echter, denk ik niet dat deze kaart nog voldoet aan de hedendaagse eisen.

Ik ondervind namelijk een vervelende latency by midi aansturing, en ook beschikt deze kaart niet over professionele in/outputs.

Wat ik eigenlijk voor kaart wil, is een met een paar stereo jack inputs, voor mixer en een eventuele synthesizer, en een zo laag als mogelijke latency.
En voor toekomst 'plannen', zou het ook wel handig zijn als de kaart extern is.
Kan ik 'm altijd nog op een laptop aansluiten.

Echter, heel veel geld mag het niet kosten.
Een 200 Euro (nieuwprijs), dat is zo ongeveer wel mijn limiet.

Als ik zo de verschillende merken bekijk, is een ding wat mij in ieder geval opvalt, dat er heel veel kaarten tegenwoordig zijn.

En eerlijk gezegd heb ik geen idee wat wel en niet goed is.

Kom maar op met jullie tips:okdan:

Ik ondervind namelijk een vervelende latency by midi aansturing,
Wat voor latency praten we over? Dit is wel met ASIO-drivers geselecteerd en de juiste buffergrootte en alles?

en ook beschikt deze kaart niet over professionele in/outputs.
Tja, de line-ins zijn tulp, maar de rest lijkt me toch echt wel professioneel te zijn.

Wat ik eigenlijk voor kaart wil, is een met een paar stereo jack inputs, voor mixer en een eventuele synthesizer, en een zo laag als mogelijke latency.
En voor toekomst 'plannen', zou het ook wel handig zijn als de kaart extern is.
Extern betekent een net iets hogere latency.

Echter, heel veel geld mag het niet kosten.
Een 200 Euro (nieuwprijs), dat is zo ongeveer wel mijn limiet.

Voor 200 euro krijg je geen 4 inputs maar 2.
http://www.thomann.de/nl/echo_audiofire_4.htm was het goedkoopste wat ik zo even kon vinden.

En eerlijk gezegd heb ik geen idee wat wel en niet goed is.
Een goede kaart heeft fatsoenlijke converters en goede drivers, en die drivers, da's het grootste pijnpunt. Echter, op het moment dat iemand zo'n kaart koopt gaat hij er niet 2 andere bij halen, dus vergelijken tussen twee modellen is lastig. Je kunt het beste kijken naar de ervaringen - moet er exotische hardware voor worden aangeschaft, zijn de drivers al 6 maanden lang doffe ellende en wordt er niks aan gedaan, etc.

Tascam US122L (2 x 2 + MIDI) of US144 (4 x 4 + MIDI)... goedkoop te krijgen en onverwoestbaar. Op Rock Werchter nog een paar zeer oude (witte) zien hangen aan de mengerd in de Marquee en mijn US144 heeft ook al zijn deel van de wereld gezien.

De latency die ik nu heb is 13ms, maar toch ervaar ik dit als veel teveel.
Dit merk ik namelijk vooral wanneer ik probeer virtueel piano te spelen.
Heb mijn hobby als piano spelen dan ook al lang naast mij neergelegd, puur omdat ik totaal geblokkeerd raak ivm die miniscule vertraging.

Was jij er ook bij met die fantastische Canadees (Patrick Watson) die dan maar met akoestische gitaar en een megafoon het publiek in stapte? Inderdaad had dat nou niks met een oude Tascam te maken ... De PA en de power komt van iets grotere dingen ;-) Ik wou alleen even aanhalen dat die dingen best tegen een live stootje kunnen.
Ik haal een latency van 4ms uit de US144 ... onhoorbaar.

Back