Stabby
Ouwe rot
Hey, ik gebruik al enkele weken een Microkorg, mijn eerst synth. Ik heb inmiddels geleerd wat elke parameter betekent en wat het in grote zin doet, maar ik slaag er niet in een degelijke variatie aan klanken te produceren.
Daarom de vraag: hoe kan ik best te werk gaan als ik experimenteer? Beginnen met één oscilator, of al meteen twee mengen? Bij de eerste stap de ADSR aanpassen? Meteen filteren of pas later? Hoe de klank in grote mate veranderen door een andere wave form te selecteren? Als ik de wave form van een preset verander, gebeurt er niet al te veel met de klank. Aan welke parameter zou ik na deze stap best beginnen prutsen? Enz...
Ik denk dat ik vooral in de volgorde verkeerd ga. Meestal loop ik dood, of kom ik bij na 20 minuten bij een klank terecht die te veel op een preset lijkt. Een aantal tips zouden erg van pas komen!
Daarom de vraag: hoe kan ik best te werk gaan als ik experimenteer? Beginnen met één oscilator, of al meteen twee mengen? Bij de eerste stap de ADSR aanpassen? Meteen filteren of pas later? Hoe de klank in grote mate veranderen door een andere wave form te selecteren? Als ik de wave form van een preset verander, gebeurt er niet al te veel met de klank. Aan welke parameter zou ik na deze stap best beginnen prutsen? Enz...
Ik denk dat ik vooral in de volgorde verkeerd ga. Meestal loop ik dood, of kom ik bij na 20 minuten bij een klank terecht die te veel op een preset lijkt. Een aantal tips zouden erg van pas komen!
)
Ik ken de Micro Korg niet zo goed, maar het lijkt zo op het eerste gezicht niet een erg 'open' synth, vooral omdat de knoppen iets anders aanwijzen dan de werkelijk gebruikte waarde. Eigenlijk is een softsynth met knopjes een beter leerinstrument, zodat je een geluid kan laden en zien hoe alles staat. Dan heeft veranderen ook zin. Maar ga niet meteen een modulaire synth (bv de G2 Demo) proberen, want dan verzuip je gelijk in de mogelijkheden.
.