Experimenteren met klanksynthese

Stabby

Ouwe rot
Hey, ik gebruik al enkele weken een Microkorg, mijn eerst synth. Ik heb inmiddels geleerd wat elke parameter betekent en wat het in grote zin doet, maar ik slaag er niet in een degelijke variatie aan klanken te produceren.

Daarom de vraag: hoe kan ik best te werk gaan als ik experimenteer? Beginnen met één oscilator, of al meteen twee mengen? Bij de eerste stap de ADSR aanpassen? Meteen filteren of pas later? Hoe de klank in grote mate veranderen door een andere wave form te selecteren? Als ik de wave form van een preset verander, gebeurt er niet al te veel met de klank. Aan welke parameter zou ik na deze stap best beginnen prutsen? Enz...

Ik denk dat ik vooral in de volgorde verkeerd ga. Meestal loop ik dood, of kom ik bij na 20 minuten bij een klank terecht die te veel op een preset lijkt. Een aantal tips zouden erg van pas komen!

Als je écht wilt weten wat alles doet, dan moet je gewoon kaal beginnen. Zit er geen init-patch in de Microkorg? Als je daarmee aan de slag gaat, dan kom je er namelijk direct achter wat het verschil is tussen saw, square en sinus, wat cut-off en resonance met je geluid doen, waarom detunen leuk kan zijn (bij gebruik van meerdere oscs tegelijk) enz. etc. usw.

Wat ook handig kan zijn, is om iets te lezen over hoe substractieve eigenlijk precies werkt. Da's geen kwestie van dikke boeken doorlezen; een kort-maar-krachtige introductie vind je bijvoorbeeld op pp. 190-205 van de manuel van de Nord Modular (pdf). En als je iets meer tijd hebt, check dan zeker de Synth Secrets waarover in Sound On Sound geschreven, handig boven elkaar gezet in deze thread (vooral de derde post). Deze verzameling 'columns' is niet echt iets om nu in één keer door te lezen, maar wel iets waar je naar terug blijft grijpen, voor tipts&tricks.

Succes! :okdan:

Bedankt voor de tips! Je 2de link zal enorm van pas komen! Naar hetgeen je verwijst in je eerste link is niet nieuw voor mij. Ik weet al waarvoor elke waveform dient en ook wat alle parameters doen (waaronder dus ook cutoff en resonance), maar ik krijg nooit hetgene wat ik wil. Ik begin vaak met de init patch, maar zelfs dan hoor ik nog niet veel verschil tussen de verschillende waveforms. Met ook aan andere parameters te prutsen zal het verschil veel distinctiever zijn.

Om het eenvoudig te verwoorden, ik weet wat alle parameters apart doen, maar ik ervaar problemen met de grote verscheidenheid aan mogelijke combinaties.

Uhm, je hoort toch wel het verschil tussen de basisgolfvormen saw, square en sinus? Ik kan zo snel online geen samples vinden zodat je ze naast elkaar kunt horen, maar als je in je init patch het verschil niet hoort tussen alleen al deze drie, dan doe je iets niet goed, is er iets met je Microkorg, of moet je naar de oorarts... (of ik snap je probleem niet :P )

Ik weet trouwens niet hoe die init patch eruit ziet, maar het is toch wel maar één osc tegelijk hè?

Edit: Ah, toch gevonden. Deze wiki is een korte sample met achter elkaar sinus, square en wave. Ietwat schel, maar het verschil lijkt me duidelijk...

Laatst gewijzigd:
Ik hoor wel degelijk het verschil tussen de verschillende golfvormen, maar ik kan nog niet goed afleiden welk resultaat ik bereik door aan de andere parameters te prutsen. Ook als ik een de golfvorm van een preset wijzig hoor ik pas een groot verschil als ik de andere parameters verander. Bij een init patch activeer ik meteen ook de 2de osc. wat misschie niet de beste methode is.

gewoon een beetje draaien tot je iets hoort wat je leuk vindt en dat gebruiken in een liedje. Dat een paar jaar doen, bij voorkeur op verschillende synthesizers en dan komt het wel goed.

Inderdaad,ook bij synthese is de ervaring een erg belangrijk iets, net als bij sexualiteit :) Ik ken de Micro Korg niet zo goed, maar het lijkt zo op het eerste gezicht niet een erg 'open' synth, vooral omdat de knoppen iets anders aanwijzen dan de werkelijk gebruikte waarde. Eigenlijk is een softsynth met knopjes een beter leerinstrument, zodat je een geluid kan laden en zien hoe alles staat. Dan heeft veranderen ook zin. Maar ga niet meteen een modulaire synth (bv de G2 Demo) proberen, want dan verzuip je gelijk in de mogelijkheden.

Dus leer vanuit de presets!

Wout

een adsr is het tijdsverloop hoe bv je filter opent of je amplifier (vca) opent.
vaak staan die bij traditionele synths prepatcht naar je filter en VCA iig.

Dat is ook wel handig om te weten denk ik.

Natuurlijk is draaien aan knoppen en trial & error ook een methode, niets mis mee.

Tegenwoordig ben'k bezig met een eindwerk rond 'de synthesizer in de klas', waarbij ik in pakweg 50 bladzijden met theorie (deels bestaand, deels zelfontwikkeld), luisterfragmenten en voorbeelden aan jongeren van 16 probeer uit te leggen hoe je eenvoudige klanken zoals een viool of klarinet kan benaderen, m.b.v. een synthesizer.

Op het moment dat je dit kan, ben je eigenlijk bezig met kennis te synthetiseren, als je wilt: het (bijna) hoogste niveau van cognitieve verwerking. Kennen en begrijpen is slechts het begin. Door toe te passen en te analyseren (bv. presets ontrafelen) kan je pas komen tot het zelf doelgericht bouwen (synthetiseren).

Een tip die ik je kan geven: probeer eens doelgericht te luisteren naar geluid, zonder direct 'te kijken wat de knopjes doen'. Onderzoek de klankeigenschappen van het geluid, los van de synthesizer waarmee het geluid gemaakt is.

Voorbeeldje op de subtractieve manier:

- Welke toonhoogte(n) is / zijn er aanwezig?

- Welke klankkleur (bepaalt keuze golfvorm & filterinstelling)

- Hoe zit het met de verschillende stadia in de luidheid (aanzwellen (A), terugval (D), luidheid van aanhouden (S), uitsterven (R)) (amp envelope)

- Veel geluiden zijn niet statisch, maar dynamisch, m.a.w. ze bewegen, er verandert, moduleert iets: wat is het verloop van toonhoogte (pitch envelope), klankkleur (filter envelope), ... Die 'envelopes' die je kan toewijzen naar eender welke bestemming, zijn er net om je het leven makkelijker te maken: je kan niet aan 10 knoppen tegelijk draaien om een sound interessant / realistisch te houden, je laat de synthesizer dat voor je doen door een verloop te programmeren voor een bepaalde parameter.

- Zijn er modulaties in toonhoogte, klankkleur die zich herhalen? (pitch modulatie m.b.v. lfo, filter modulatie m.b.v. lfo, ...)

Eens je klankeigenschappen kan analyseren, is het vertaalbaar naar de knopjes op de synthesizer (want net daarom dat zo'n ding dié knopjes heeft). Enkel de sprong moet je kunnen maken (door veel te lezen, te begrijpen en kennis uit diverse voorbeelden te extraheren, zodat je genoeg bagage hebt om doelgericht aan de slag te gaan).

Ieder z'n leerstijl natuurlijk, maar het beste is nog een combinatie van alle leerstijlen: eerst doen, dan denken, én omgekeerd.

Laatst gewijzigd:
- Hoe zit het met de verschillende stadia in de luidheid (aanzwellen (A), terugval (D), duur van aanhouden (S), uitsterven (R)) (amp envelope)

Volgens mij moet er bij S iets van 'luidheid bij aanhouden staan'; S is de enige level parameter in ADSR, de anderen geven een duur aan.

Verder natuurlijk een leerzaam betoog, mrt!

oh en voor Stabby, n.a.v. de reactie van Cheimoon:

persoonlijk heb ik voor élke synth een eigen INIT-patch gemaakt, zelfs als deze al standaard in de synth zat. Daardoor weet ik exact hoe alles ingesteld staat. En zo draai je altijd eenvoudig 'ergens heen', of juist vandaan.

Het komt -kort door de bocht- neer op een zaagtand uit één oscillator, met een sustain van 100%, cutoff 100%. De rest is uit, 0, min, none, zero.

Volgens mij moet er bij S iets van 'luidheid bij aanhouden staan'; S is de enige level parameter in ADSR, de anderen geven een duur aan.

Verder natuurlijk een leerzaam betoog, mrt!

True! :) My bad.
Even aangepast!

Daarom de vraag: hoe kan ik best te werk gaan als ik experimenteer?
Wil je dingen namaken of wil je vanuit INIT werken?

Beginnen met één oscilator, of al meteen twee mengen

Luister eerst naar alle toonhoogtes bij 1 oscillator. Het liefst die zonder de DWGS-golfvormen, overigens. Zet de volume-envelope op een gate - d.w.z. attack is 0, release is 0, decay en sustain beiden op maximaal. Zo houdt je geluid op als je de toets loslaat en begint het als je 'm indrukt.

Vervolgens ga je op deze oscillator een filter toepassen. Geen modulatie met LFO of envelope - gewoon kijken wat er op alle toonhoogtes gebeurt als de filter half open staat, of maar voor een kwart. Kijk wat er gebeurt als je resonantie toevoegt, en kijk wat Keytracking doet.

Zet er dan effecten achter - probeer met een reverb of een delay aan de gang te gaan. Zo ga je alle golfvormen en alle filtermodellen langs.

Zet dan alles weer terug en voeg de tweede oscillator toe. Experimenteer met lichtjes onstemmen en met ontstemmen in halve noten (vaak "coarse tune" of "semitone" genoemd. Probeer +3, +5, +7, +12) maar gebruik dezelfde golfvorm. Voor de DWGS zou ik de oscillator die dit niet kan gewoon uitzetten, en dan alles doen wat je in de eerste paragrafen moet behandelen.

Pas dan moet je beginnen met oscillator sync en dat soort fratsen, omdat daar meerdere onderdelen samenwerken (bijv. pitch envelope).

Als ik de wave form van een preset verander, gebeurt er niet al te veel met de klank.
Dat kan aan de volgende redenen liggen:
- de oscillator waarvan je de waveform verandert staat uit of op een laag volume in de oscillator-mix
- de filter verwijderd (teveel) hoge (of lage) frequenties en wat er overblijft is toevallig hetzelfde als bij de andere waveform
- het geluid verdrinkt in de effecten die eventuele nuances weghalen.

Ik denk dat ik vooral in de volgorde verkeerd ga. Meestal loop ik dood, of kom ik bij na 20 minuten bij een klank terecht die te veel op een preset lijkt.

Da's an sich niet een probleem als je van nul start; sterker nog, klanken namaken vanuit init die op presets lijken is goede training ;).

Geluid heeft maar 3 eigenschappen - toonhoogte, volume en timbre. Dat eerste zit op je toetsenbord, het tweede wordt geregeld door de volume-envelope, en het derde door de oscillators, filters en effecten.

Heb je de tips al geprobeerd?

Misschien had je het zelf al gevonden in de manual maar SHIFT - 3 (dan nog een keer 3) maakt een INIT patch op je microkorg.

Dat van die INIT-patch wist ik.

Ik heb me gisterenavond een paar uur voor de Microkorg gezet en alle tips gevolgd. Het heeft al veel geholpen. Nu is het tijd voor de volgende stap!

Laatst gewijzigd:
Ben ik dan zo'n lastpak :P

Volgende stap is oscillator sync! Welke onderdelen zijn daarmee verbonden? Ik vind pitch envelope niet direct terug op mijn Microkorg (of is dat gewoon pitch?)

Back