Experimenteren met klanksynthese

Volgende stap is oscillator sync! Welke onderdelen zijn daarmee verbonden?

http://www.clavia.se/nordmodular/Modularzone/Hardsync.html geeft een leuke uitleg maar is helaas wel een beetje machine-specifiek.

Voor sync heb je 2 oscillators nodig - de "master" en de "slave".

Als ze beiden t.o.v. ontstemd zijn en ze zijn -niet- gesynchroniseerd hoor je ze allebei. Wat sync doet is de "slave" oscillator resetten op basis van de master.

Een golfvorm wordt de hele tijd herhaald. Deze begint bij een zaagtand bijv. onderaan en klimt dan gestaag naar boven. Wat sync doet is dat afhankelijk van wanneer de master de top heeft bereikt (even van 2 zaagtanden uitgaande) de slave terugmeppen - ook al is die nog niet helemaal klaar met zijn golfvorm doorlopen. Hij maakt de zaagtand maar half af.

Door de frequentie te varieren van de master-oscillator (als ik het goed heb) krijg je een metaal-achtig, scheurend geluid.

Ik vind pitch envelope niet direct terug op mijn Microkorg (of is dat gewoon pitch?)
Synthesizers met 2 oscillators hebben vaak ook maar 2 envelopes en een gelimiteerde envelope voor pitch - of zelfs helemaal geen (want de filter-envelope wordt dan dubbel gebruikt).

Probeer eens met patch source en destination aan de gang te gaan en kijk of je de filter-envelope naar de pitch kan sturen?

Overigens kun je natuurlijk ook een LFO gebruiken, en als je niks met de pitch doet - kan ook! Je kunt zo het aantal standaard-golfvormen een beetje uitbreiden. Alleen is dat bij de MicroKorg niet echt van toepassing - de DWGS zorgt al voor genoeg exotisch bouwmateriaal.

Ik heb de handleiding in pdf-formaat doorgezocht (gezocht op "frequency"), maar ik vind enkel iets over de cutoff frequency en de frequentie van de LFO's. Maar dat is het toch niet?

Kijk eens op pagina 30, daar is het uitgelegd. Pak als Source Filter EG, pak als DEST OSC 2 Tune, zet Sync aan, pak voor beide oscillators een zaagtand en stel de filter EG in met de ADSR als 0 50% 0 0.

"Pitch" en "Tune" of "Semitone" worden vaker gebruikt dan "Frequency" - het laatste is een getal dat veel meer betekenis heeft voor filters (20Hz-20kHz) en LFO's (0.5 - 50Hz) dan voor oscillators omdat het lang niet zo makkelijk is om te zeggen welke frequentie de noot Bb (3e octaaf) heeft.

Alles wat ik zeg staat op Sound On Sound, alleen niet specifiek voor een Microkorg. Nog leuker wordt 't als je nagaat dat ik niet eens zo'n ding heb.

Installeer anders eens http://www.dontcrack.com/freeware/downloads.php/id/422/software/microKORG-SoundEditor/ of zo - laat je al meer zien dan die 5 knopjes op het apparaat zelf. Overzicht is alles. Misschien als volgende stukje apparatuur een 2ehands Nord Rack 2 oppikken - werkt een hoop makkelijker!

zo op het 1e oog zal je één van de bestaande envelopes (AMP EG of FILTER EG) moeten opofferen en met een vPatch toewijzen aan OSC2 (PITCH of TUNE)

good luck :)

EDIT: iemand had zoiets al gepost. Ik dacht ff dat deze draad slechts 1 pagina had :dubbel:

... Misschien als volgende stukje apparatuur een 2ehands Nord Rack 2 oppikken - werkt een hoop makkelijker! ...
Is de Clavia G2 Demo (gratis te downloaden) niet beter? Kan je ook mee syncen en zo, alleen monofoon...

Wout

Ik ben er al weer wat bovenop. Ik zal men plan nu wel trekken, hier zijn een aantal zeer handige links geplaatst. Iedereen bedankt!

Zijn er ook tutorials om drum en percussie geluiden te maken? Ik wil dit wel eens proberen op mijn Korg DS-10.

Zijn er ook tutorials om drum en percussie geluiden te maken? Ik wil dit wel eens proberen op mijn Korg DS-10.
Over een paar weken brengt Roland Kuit een data DvD uit voor verschillende (soft)synthesizers waar het percussie deel wel behoorlijk aanwezig zal zijn. Veel uitleg werkt met de G2Demo, maar die is gratis; de DvD zelf zal ongeveer € 40 gaan kosten. Waarschijnlijk naast Engelse en Franse tekst ook in het Nederlands.

Wout

http://www.clavia.se/nordmodular/Modularzone/Hardsync.html geeft een leuke uitleg maar is helaas wel een beetje machine-specifiek.

Voor sync heb je 2 oscillators nodig - de "master" en de "slave".

Als ze beiden t.o.v. ontstemd zijn en ze zijn -niet- gesynchroniseerd hoor je ze allebei. Wat sync doet is de "slave" oscillator resetten op basis van de master.

Een golfvorm wordt de hele tijd herhaald. Deze begint bij een zaagtand bijv. onderaan en klimt dan gestaag naar boven. Wat sync doet is dat afhankelijk van wanneer de master de top heeft bereikt (even van 2 zaagtanden uitgaande) de slave terugmeppen - ook al is die nog niet helemaal klaar met zijn golfvorm doorlopen. Hij maakt de zaagtand maar half af.

Door de frequentie te varieren van de master-oscillator (als ik het goed heb) krijg je een metaal-achtig, scheurend geluid.
Via onze synthwiki had je natuurlijk ook al een plaatje over osc-sync kunnen vinden.
http://www.synthwiki.nl/index.php/Oscillator-sync

Osc_sync.png

adsr

adsr

Volgens mij moet er bij S iets van 'luidheid bij aanhouden staan'; S is de enige level parameter in ADSR, de anderen geven een duur aan.

ik weet niet wie dat schreef, dat klopt. De A(ttack) zal altijd, bij een normale EG module stijgen naar, of beginnen met, het hoogste luidheid niveau. Afhankelijk van de tijdsduur. De D(ecay) is de tijds factor waarmee het niveau van luidheid daalt naar het niveau van de S(ustain), mocht dat lager liggen. Dit is het niveau wannneer b.v. een toets ingedrukt blijft. Met de R(elease) zakt de luidheid naar nul na het loslaten van de toets. Ook tijdsafhankelijk. Het is wel zo dat, wannneer je een wat langere attack tijd hebt ingesteld en de toets maar even beroerd, dat je niet naar de volledige luidheid gaat wanneer je de toets weer snel loslaat. Dit was vroeger een manier om wat meer dynamiek in je spel te krijgen. Nu kan dat met de keyboard velocity. Maar het kan geen kwaad deze techniek in je spel te intregeren omdat je weer een extra uitdrukkings mogelijkheid hebt.

Wanneer een oscillator gesynced staat, moet je er altijd voor zorgen dat de frequentie hoger is dan de 'master' oscillator, en/of een pitch modulatie krijgt waardoor de frequentie beweegt(lfo, eg modulatie).
Stel dat de master oscillator op 220 Hz. staan en de gesyncte oscillator op 440Hz, zal deze laatste 2x zo snel trilling maken. Door de het syncen wordt de (zeg maar) 'slave'oscillator gedwongen om iedere keer dat de master oscillator een nieuwe fase(cycle) genereert, dat de slave ook gedwongen word zijn fase te starten, waardoor hij deze niet helemaal kan afmaken. Hij gaat dan meer als een 'boventoon'generator werken.

heej vrinden. had nog een tip. wanneer je het geluk hebt om een sample & hold module aan boord van je synth te hebben, verstem de gesyncte osc bv een octaaf hoger en geef deze een random(naast clock signaal in, ruis op de andere ingang) sample & hold pitch modulatie. dan krijg je het geluid van een heftige únderworld'.

Back