Volgende stap is oscillator sync! Welke onderdelen zijn daarmee verbonden?
http://www.clavia.se/nordmodular/Modularzone/Hardsync.html geeft een leuke uitleg maar is helaas wel een beetje machine-specifiek.
Voor sync heb je 2 oscillators nodig - de "master" en de "slave".
Als ze beiden t.o.v. ontstemd zijn en ze zijn -niet- gesynchroniseerd hoor je ze allebei. Wat sync doet is de "slave" oscillator resetten op basis van de master.
Een golfvorm wordt de hele tijd herhaald. Deze begint bij een zaagtand bijv. onderaan en klimt dan gestaag naar boven. Wat sync doet is dat afhankelijk van wanneer de master de top heeft bereikt (even van 2 zaagtanden uitgaande) de slave terugmeppen - ook al is die nog niet helemaal klaar met zijn golfvorm doorlopen. Hij maakt de zaagtand maar half af.
Door de frequentie te varieren van de master-oscillator (als ik het goed heb) krijg je een metaal-achtig, scheurend geluid.
Synthesizers met 2 oscillators hebben vaak ook maar 2 envelopes en een gelimiteerde envelope voor pitch - of zelfs helemaal geen (want de filter-envelope wordt dan dubbel gebruikt).Ik vind pitch envelope niet direct terug op mijn Microkorg (of is dat gewoon pitch?)
Probeer eens met patch source en destination aan de gang te gaan en kijk of je de filter-envelope naar de pitch kan sturen?