Synth->Patchbay->AudioInterface zet m'n stereo om naar mono

Nyquist

Lurker
Ik heb een Synth met L/R out, die verbind ik met m'n patchbay (neutrik NYS-SPP-L1) (bovenste inputs(a) ) door middel van een Y kabel (dubbel mono naar stereo maw insert kabel).
In de onderste input steek ik een stereo naar stereo kabel die naar TRS input 1 van m'n profire loopt.. Nu is m'n signaal mono als ik het uit profire laat lopen.
Kan je dat niet doen met een patchbay?
Iemand tips? Of info over wat ik verkeerd doe?

Nog effe een Paint art workje
attachment.php

Attachments

• Stereo-Mono.JPG
    Stereo-Mono.JPG
    14,6 KB · Bekeken: 86
Laatst gewijzigd:
Ik zal je uit je lijden verlossen, aangezien niemand anders het doet...

Je verward 'gebalanceerd' met stereo.
Kort door de bocht: als je gebalanceerde kabels en aansluitingen gebruikt gaat daardoor een mono signaal. Je moet twee kabels hebben voor L en R.
Zo moet je niet een insert kabel gebruiken om je synth aan te sluiten maar gewoon 2 aparte kabels. Als je synth geen gebalanceerde uitgangen heeft heeft het geen nut om daar een 'stereo' kabel voor te gebruiken.

Dus: twee kabels uit je synth (L en R) naar 2 ingangen op je patch bay, en van daaruit met 2 aparte kabels naar resetievelijk de L en R van je interface.

Lees eens wat over patchbays, gebalanceerde verbindingen, enzoverder op het net...

Grtz,
ARD.

Hey, bedankt voor deze verheldering. Dus als ik het goed begrepen heb dan zijn de 8 'gebalanceerde' ingangen op m'n Fireworx " Profire " niet bruikbaar als stereo ingangen? Maw. ik heb plaats voor 4 stereo instrumenten?

De meningen lopen uit een als je de zoek functie hier gebruikt, maar de meeste zeggen dat gebalanceerd geen stereo is.
Toch kan ik door een gebalanceerde kabel 2 signalen laten lopen, en 2 signalen l+r is dan toch een stereo beeld?

Ps: Leuke track op je Myspace btw :okdan:

Laatst gewijzigd:
Hey, bedankt voor deze verheldering. Dus als ik het goed begrepen heb dan zijn de 8 'gebalanceerde' ingangen op m'n fireworx niet bruikbaar als stereo ingangen? Maw. ik heb plaats voor 4 stereo instrumenten?
De gebalanceerde snoeren zijn natuurlijk als ongebalanceerde stereo kabels te gebruiken, net als die 5 pole din pluggen uit de zeventiger jaren voor stereo audio heen-en-weer ook voor Midi te gebruiken zijn :)
Maar helaas je gebalanceerde mono ingangen NIET! In de electronische schakeling van die FireWorx wordt het ene mono kanaal met het andere kanaal gecompenseerd en dat zullen twee stereo signalen ook wel een beetje doen, maar dan wel in mono :) Het balanceren gebeurt niet in de kabel, maar in de electronische schakelingen bij de respectievelijke uitgangen en ingangen.
Denk niet dat de audio uit die versterker van je grootvader door het gebruik van een din kabel plots in Midi wordt omgezet!

Wout

PS met die PatchBay is niets aan de hand, want die geeft heus wel het stereo geluid door, als alles goed is (nooit geprobeerd, dus) Het gaat mis bij de ingang van die FireWorx.

Bedankt voor de reply, daar kan ik mee verder :okdan:
:slotje:-----------v
Nog effe open :o:

Edit:
Moest dus Profire zijn (my bad), niet FireWorx sla ik die twee nu door elkaar.
Over een FireWorx weet ik natuurlijk dat het 2 Mono inputs zijn.

Laatst gewijzigd:
Sorry voor de verwarring, moest dus Profire zijn in m'n derde post. (M-Audio Profire 2626)
Over die ingangen op de interface, op de site / handleiding staat:

• Eight 1/4" TRS balanced line inputs
"TRS" tip ring sleeve, is toch Stereo?

Edit:
Nog effe een linkje voor het gemak
http://www.maudio.be/mobilerecordings/maudioprofire2626.php

Ik informeer me wel voor ik iets aankoop, maar als daar op staat 8x 'trs' .. dan verwacht ik wel 8 stereo ingangen.
Aan de voorkant heb je 2 'ts' (mono) ingangen voor gitaar / mic.
Ik kan natuurlijk Mono kabeltjes gebruiken maar dan kan ik er maar 4 dingen aan hangen in plaats van 8.

of kraam ik hier nu nonsens?

Laatst gewijzigd:
Nee niet per definitie. Het hangt er maar vanaf welk signaal je erdoor laat lopen. Dat kan stereo zijn als je er een links en een rechts signaal doorheenstuurt, maar je kan er ook bijv twee keer een links signaal doorheen sturen of zoals in het geval van een gebalanceerde source en ontvanger een mono signaal en een geinverteerd mono signaal.

Dus helaas "Eight 1/4" TRS balanced line inputs" betekend acht mono kanalen of vier stereo (maar wel gebalanceerd !).

Het snoer maakt niet dat het gebalanceerd is of niet, dat doet een aantal chipjes achter de input (en de output, natuurlijk) Net zoiets als een microfoon versterkertje als eerste in de lijn van een mengtafeltje. Je hoeft het niet te gebruiken als je mic signaal genoeg geeft. Wil je een balanced input gebruiken, dan moet de uitgang van de output van datgene wat daar ingaat balanced zijn, het snoer (TRS) en en die ingang natuurlijk. In jou geval maak je een zeer bijzondere schakeling, want het negatieve signaal in de balance is een totaal ander signaal. Die schakeling in die input is wel heel vriendelijk dat er gewoon mono van maakt. Ik had helemaal geen geluid verwacht.

Wout

Ok, dus moest er nu staan: 8 TRS inputs, zonder 'balanced' dan is het wel stereo oO ?

Ik denk niet dat ik in 'opnameland' ooit al gehoord heb (naast een hoofdtelefoon) van een stereosignaal door 1 kabel.

TRS is mijns inziens gewoon gebalanceerde kabel (of insertkabel) en heeft dus niets te maken met stereo of mono. Voor stereo moet je gewoon altijd twee kabels gebruiken. En liefst balanced.

In het begin vond ik dit ook zeeeeeer verwarrend, maar uiteindelijk IS het gewoon zo, er is niks aan te doen.

Op een 16 kanaals mixer zitten vaak maar 2 stereo ingangen, terwijl de 'mono' of mic-channels ook meestal gebalanceerde ('''stereo''') aansluitingen heeft. De stereo ingangen hebben gewoon mooi 2 ingangen.

Raar, ja, als je het niet gewend bent.

... TRS is mijns inziens gewoon gebalanceerde kabel (of insertkabel) en heeft dus niets te maken met stereo of mono. Voor stereo moet je gewoon altijd twee kabels gebruiken. En liefst balanced. ...
Nu werken de meeste stereo koptelefoons nog op deze wijze, maar voor normale in/outputs is het zeer ouderwets. Bepaalde obscure recorders hadden het in de zestiger jaren nog wel, zoals Tandberg, geloof ik, maar toen waren de meeste mensen die met zulke dingen bezig waren ook wel bereid om een snoertje om te solderen. Maar de TRS komt bij koptelefoons in stereo bijzonder vaak voor :)

Wout

Ok, dus moest er nu staan: 8 TRS inputs, zonder 'balanced' dan is het wel stereo oO ?

uhm nee... ik moet eerlijk zeggen dat ik je logica ook niet helemaal snap, slechts omdat iets een TRS input/output heeft wil dat natuurlijk niet zeggen dat het stereo is, zelfde als dat je via een printer poort ook niet persee een printer hoeft aan te sturen...

als iets stereo is: dan staat er stereo bij...

ik kan in een bouw werk ook wel een stereo input stoppen, wil niet zeggen dat ik er ook daadwerkelijk wat mee doe... beter nog: in mijn basgitaren heb ik stereo output, enige reden daarvoor: ik zorg dat mijn actieve EQ uitstaat als er geen kabel inzit, oftewel ik gebruik m'n stereo output als schakelaar...

p.s. dit is allemaal niet lullig bedoeld, wil je alleen duidelijk maken dat je anders moet gaan lezen en/of denken... slechts omdat iets een mogenlijkheid zou kunnen hebben wil dat niet zeggen dat dat ook zo gebruikt gaat worden...

... als iets stereo is: dan staat er stereo bij. ...
Volledig juist.

Waarom gebruikt een balance schakeling nu een TRS snoer? Eenvoudig gezien om storingen op te vangen. Een signaal kan door een twee aderig snoer gestuurd worden, echter, er kan bijvoorbeeld een brom worden opgepikt. Gebruik van een TRS snoer en pluggen geeft een draad extra, die aangesloten wordt op de balance schakeling. Deze stuurt een ander gepoolde signaal door de loze draad en die pikt ook de storingen op. In de ontvangende schakeling wordt dit gestoorde signaal van het normale signaal afgetrokken en de storing is bijna weg. Het werkt natuurlijk wel wat ingewikkelder.

Dus...
Een TRS snoer kan gebruikt worden voor balanceren
en
voor een stereo signaal.

Een gebalanceerd signaal is per definitie mono (hot, cold en terug) door een drie aderig snoer.
Of iets stereo of gebalanceerd is wordt bepaald door de in en uitgangen van de apparatuur.

Vuistregel: als het geen koptelefoon betreft, dan is iedere TRS aansluiting een gebalanceerde mono aansluiting.

Wout

Back