tips/suggesties voor opzetten sounddesign bedrijf?

bastardsunited

criticus maximus
Dag allen,

Ik ben bij mezelf te raden gegaan en heb bedacht dat ik nu toch al wel ongeveer 12 jaar studio ervaring heb en dit best wel een rendabel zou willen maken.

Mijn idee is dan ook om een eigen bedrijf te beginnen in Sounddesign. Dus snippets, themes, samples, soundscapes voor bedrijven die ze kunnen gebruiken in films,reclames, presenaties, sites etc.

Wie heeft hier ervaring mee? Ik ben erg benieuwd naar de markt, de vraag, de inhoud van het werk en uiteraard ook benieuwd of het voor sommigen rendabel is.

Ik woon zelf in Groningen, misschien dat er mensen hier zijn die al iets vergelijkbaars hebben opgezet in dezelfde stad? Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

groeten

Voor sounddesigners geldt wat voor veel takken van sport geldt denk ik: netwerk. Wie ken(t) je en waarom zouden ze voor jou kiezen?

Rendabel zijn hangt af van je aanpak, je bedrijfsplan. Ga je op je zolderkamertje aan de slag? Of wil je wat groter aanpakken (meer kosten)?

ok, bedankt voor de suggestie. Maar ik ben eigenlijk op zoek naar mensen die zelf echt ervaring hebben in deze branche vanuit het perspectief van eigen bedrijf, klantenwerving, etc

Alles wat je de concurentie zou willen vragen kan je zelf ook wel beantwoorden.

Belangrijkste punt: hoe kom je aan je klanten en DAT zullen ze je juist niet vertellen, kom nou :)
Dus...
1 wat kan je? Dat moet je een potentiële klant kunnen laten horen, dus maak je 'port-folio' met je CV erbij, maar wel kort.
2 pak de gele gids (bestaat die nog ;)) en zoek alle bedrijven op die je klant zouden kunnen worden. Laat je fantasie er maar op los. Gaan ouwe hoeren met de concurentie kost je alleen maar tijd, want die wordt je klant toch nooit of dacht je van wel :D
3 stuur ieder een mailing met je CDtje en wacht af.
Niets naar opleidingen en scholen sturen, want worden die je klant? Ook de bakker op de hoek niet, dus...

Reclame bureaux en productie maatschappijen, die zijn toch wel te vinden?

Oh ja, probeer een specialiteit te bepalen, dus niet alles wat met geluid te maken heeft oplepelen, want dan denkt de klant dat je alles maar een beetje kan. Het liefst één specialiteit!

4 oefen jezelf in het klanten-binnenhaal-gesprek, dus je fysieke presentatie, wat in het begin heel frustrerend werkt. Pak niet meteen de grootste klant aan, maar begin met iets wat niet vreselijk is als je die verliest. Probeer veel fouten te vermijden. Je verliest beslist de klant als je moet bekennen dat je niet het juiste snoertje voor de presentatie bij je hebt; je hebt hem bijna altijd als jij dat apparaat wel aan de praat krijgt :)

5 En dan komt het moeilijkste... Je prijs :D
Maar daar kan de Kamer van Koophandel je veel betere tips over geven dan ik.

In ieder geval hou bij afwijzingen de deur altijd open, in de stijl van: "Als U me nodig hebt, dan weet U mij te vinden" en geef je kaartje.

Heb smoesjes bij de hand als je een opdracht eigenlijk niet wil, bijvoorbeeld dat je dan al met een opdracht bezig bent. Verkooppsychologie!

Financiëel zal er ook wel een plaatje zijn, maar dat is voor de bank en je ondernemingsplan.

Wout

Laatst gewijzigd:
je hebt natuurlijk gelijk als je een strijd wil leveren met de concurrentie. Momenteel ben ik eigenlijk alleen aan het kijken of ik dit interessant ga vinden. En dan is veel praten (en wellicht een opdrachtje doen voor een bestaand bedrijf) een erg interessante optie.

netwerk blijft inderdaad het belangrijkst.

Ik werk momenteel in de detachering, dus klanten binnenhalen is een spelletje wat ik wel aardig beheers. Als ik dan ook nog mijn eigen product aan moet prijsen wat dat alleen maar makkelijker. Bovendien hoef ik er ook niet mijn 'main-income' van te maken, dat maakt me lekker onafhankelijk en artistiek vrijer (voor zover dat in die sector echt interessant is)

En bedenk dat je niet meteen geld verdient, zonder CV zou ik als bedrijf in elk geval niet meteen mijn portemonee trekken. Hoeveel voorbereidingstijd heb je of wil je nemen? En hoeveel tijd hou je dan nog over voor het musiceren? Speelt ook mee.

Ik weet dat de cd's van Amp Library veel worden gebruikt, waarin onderscheid je je, waarin lever je meerwaarde en hoeveel extra kost dat? Zomaar wat vragen :)

http://amplibrary.com/

Ik ben echt nooit onder de indruk als ik zie wat er in het nederlands sounddesign wereldje gebeurd.
Ik verwacht altijd mooie modulaire systemen oa maar blijkbaar heb ik een totaal verkeerd beeld.

@mono, misschien komt het omdat er door tijdsdruk vanaf de kant van de opdrachtgever niet wordt gekozen voor echte modulaire systemen..

Ik kan me zo voorstellen als ik een hele patch heb gemaakt voor opdracht "A" , en er komt een spoedje opdracht "B" tussendoor dat ik niet heel de patch weer om ga gooien. Waar ze dan wel mee werken vaak, geen idee (super-collider / Kyma / virtueel analoge meuk / Nord modular wellicht / ???)

Ja man, gewoon doen! je bent er al zo lang mee bezig, mogelijkheden genoeg zou ik zeggen (mijn zege heb je alvast)

En idd, je blinkt niet echt uit misschien en 2 andere belangrijke dingen zijn ook: je eigen plezier in het maken van je sounds met de modulars, en de luisteraars worden getrakteerd op mooie unieke modulair analoge sounds :P

er was ergens een grooote tread hier oip SF over geld verdienen met dit soort spul, stond heel veel info in.

Ja, daar moest ik ook aan denken, maar valt (mij) nog niet mee om die even terug te vinden. Ja, wel wat (en ook wel nuttig; laat je niet door threadtitels afschrikken)...

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=54473
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=26972
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=8039
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=1031

...maar niet precies waar ik naar zocht.

Ik ben echt nooit onder de indruk als ik zie wat er in het nederlands sounddesign wereldje gebeurd.
Ik verwacht altijd mooie modulaire systemen oa maar blijkbaar heb ik een totaal verkeerd beeld.

klopt maar dan heb je nog Sounddesign dat geheel achter de Computer wordt gedaan en in de studio en tevens het veldwerk dus met een mic op pad een geluiden verzamelen.

Je hebt dan ook nog een geluidenbibliotheek waar de meeste geluiden
al in zitten dus ja concurrentie genoeg.

Trouwens de geluiden van The forbidden planet zijn met modulaire systemen gemaakt
als ik het goed heb.

Ja ok maar met libraries gebruik je toch de sounds van een ander?
Forbidden Planet is gemaakt met allerei spul want toen waren er nog geen synthesizers
Ik denk dat ik mischien is ff een mooi visite kaartje moet maken en zelf mischien is wat netwerken.

Er zijn trouwens twee soorten sounddesign en wel, dat wat jullie bedoelen: mensen die een stukje geluid produceren dat toegevoegd wordt aan een ander product, zoals audio-visuals en... zij die echt een geluid ontwerpen voor een bepaald product.
Ooit mocht ik aanwezig zijn op een bijeenkomst van echte geluidsontwerpers, die demonstraties gaven hoe ze het geluid van de Phillips Lady Shave ontwierpen en technisch mogelijk maakten, maar ook het motorgeluid van de Smart en het dichtslaan van de portieren van een Volvo. Vaak denken we dat zulke geluiden gewoon maar ontstaan en daarom voor lief genomen worden, maar door stalen en loden plaatjes in het portier te plaatsen kan de auto met een zware, doffe 'tjoemp' dichtslaan, wat een veilig gevoel geeft. Dat was het eenvoudigste voorbeeld en de Lady Shave het meest hilarische, echter, dat moet je niet lezen maar horen.
Er waren vijf verschillende Smarts met totaal andere geluiden: van koffiemolen-achtig tot bijna een Harley Davidson :)

Wout

Back