goed gezegt, krat.
die white power bandje is echt niet serieus bedoeld hoor. ofja, hij's echter bedoeld om gewoon provocerend te zijn inderdaad. ik denk dat dat vanzelf spreekt. die bands houden zich verder totaal niet bezig met neo-nazisme of dergelijks. het is evengoed wel begrijpelijk als zo'n ongemakkelijke concept zo vaak gebruikt wordt dat het lijkt of de band het wel serieus neemt. die grey wolves nummer is een perfecte voorbeeld daarvan. ik moet er ook altijd aan denken. ik voel niks als ik naar dat muziek luister, dat moet ik toegeven. het heeft maar een inhoud: boze shit. dat mag heus, maar ik vind dat niet zo heel tof. net zoals bij genocide organ. oke, ik begrijp wel dat ze uiterst politisch-incorrect willen zijn (en daar zijn ze ook verrek goed in,) maar daarvoor zit ik helemaal niet bij de industrial.
dat zal wel zeker iets zijn waar krat en ik in schelen. ik geloof er juist wel in dat je noise, power electronics en industrial in het algemeen op een meer emotionele manier kan benaderen. 'fundustrial' wil ik het niet noemen, maar... denk bijvoorbeeld aan japanoise. dat scheelt qua concept zo enorm veel van de europese acts. terwijl europeanen zo boos en aggro proberen te doen, zijn die jappen juist in competetie om te kijken wie er het meest idioot en overdreven kan doen. dat vind ik zoveel fijner als al die pissed off shit uit duitsland enzo. waarom? omdat alle aandacht besteedt wordt aan de mensen achter de instrumenten, en niet datgene wat ze o-zo-graag willen overbrengen aan de publiek voor een schrikeffect.
ik denk niet dat het een discussie waard is om te bullshitten over wat wel of niet moet, maar het punt ligt echter in het feit dat je als industrial muziekant je outlet moet vinden in je eigen muziek. zal ik het maar zo zeggen, als je je volledig kan laten gaan in je muziek, echt totaal niet terughoudend, dan maakt het toch geen ene flikker uit of je maar wat boze shit schreeuwt, of alleen wat gaan flippen achter de mic. wat mensen zien en horen is puur jou, hoe jij je voorstelt op de podium, en jou podiumpersonage. vanuit daar moeten de luisteraars toch zelf weten of ze het leuk vinden klinken of niet?.....
(sjit wat een lange comment!)