TR-505 werkt niet op een adapter

bikkel

Everything is on the One
Ik heb een prima TR-505 overgenomen van iemand, alleen doet hij het alleen op batterijen. Ik heb een multiadapter die wel de juiste voltages geeft en het juist plugje heeft, maar hij geeft dan toch geen sjoege.

Als ik zo kijk dan gaat hij eigenlijk alleen naar binnen bij het stekkerblokje, dan door nog een spanningsregulator (? een zwart blokje iig, JK1), en daarna loopt het allemaal door de zelfde sporen als ook de batterijen gebruiken.

Zou dat ding niet gewoon een keer opgeblazen zijn? Zo ja heeft iemand een donor of een plek waar ik dat ding kan krijgen?

Hey Bikkel,
Het kan zijn dat je last hebt van een koud/los soldeertpunt of een vuil adapter aansluitingkie. Als je de adapter erin stopt kan je bij de voltage regulator kijken of er wel stroom binnen komt. Ik zie ook dat er een fet switch(Q5 in het schema) zit. Misschien dat die naar de galemiezen is.
En heb je de polariteit van je multi adapter gecheckt? Tip = min Ring = plus.
En die voltage regulators zijn overal verkrijgbaar.

ff bijgevoegd het schema van de 505 voeding.

Attachments

• PSU schem 505.JPG
    PSU schem 505.JPG
    27,8 KB · Bekeken: 94
Als bovenstaande het schema is dan lopen batterij- en adapterstroom door hetzelfde circuit, dus als hij het wel doet op batterijen is de kans dat daar wat mee mis is niet zo groot.

Q5 is trouwens gewoon een NPN-transistor, geen FET.

Check ook even de polariteit van je adapter. Als die verkeerd om zit, dan schakelt hij wel de batterijen uit (met de switch die in connecter JK1 zit) maar gebeurt er verder niks (D7 houdt de boel dan tegen).

Ik laat de mijne op een oude boss psa adapter lopen. Het moet wel een oude zijn, want die kan meer miliamperes verhapslikken. Dan wodt hij ook niet zo warm. Maar check eerst het binnen werk. Ik heb gemerkt dat als een multi adapter gebruik hij meer ruist. Als je gaat kijken voor'n psa let op dat hij minimaal 500mA heeft

Ik vermoed wel dat er iets stuk is, want de vorige eigenaar heeft hem ook niet op een adapter aan de praat gekregen. Ik dacht eerst dat het me niet zo zou boeien want het ding werkt best lang op batterijen, maar ik ben zo'n handige harry die alles op een switch aangesloten heeft en zo zijn hele studio in een keer uit zet.

Behalve die TR-505 dus.

Die dan 's ochtends vroeg begint te brommen omdat de batterijen zo goed als leeg zijn....

Ja .com.uk(stond alleen niet in m'n favorieten,dus alleen getypt wat'r stond) Ik heb 2 505's, daar heb ik er een van gebend. En de ander gebruik ik als sequencer voor m'n neptune2.

Ho, stop niet de adapter op de batterij draden. Is de chip van de spanningsregelaar nog heel? Die is nl vervangbaar. Bij www.dil.nl hebben ze hem wel volgens mijn zeer technies onderlegde bandlid. Hij moet zeer standaard zijn.

Is de chip van de spanningsregelaar nog heel?

"de chip van de spanningsregelaar" :confused:
Heb je überhaupt al naar het schema gekeken? :D
De 5V wordt geregeld door een 2SD666C transistor met een 5V6 zenerdiode. Niks spanningsregelaar, niks chips. En ook de batterij-spanning gaat daar doorheen, dus dat deel is niet stuk (anders deed hij het op batterijen ook niet...)

Hij moet zeer standaard zijn

Niks moet. Ik denk dat je bandlid denkt dat er een 78xx regelaar in zit, maar dat is niet zo. En nee, DIL verkoopt geen 2SD666's.

Hopelijk heb ik vanavond weer even tijd om er naar te kijken, alvast bedankt voor jullie input tot dusver :)

Als ik vanaf de pootjes van D4 en D5 aan de onderkant meet naar de uitgang (?) van de batterijen krijg ik 4.5 volt, en als ik de adapter gebruik is het 6. En aan het begin ik denk voor Q5 8 ongeveer.

Volgens mij zijn vanaf dat punt de batterijen en de adapter paden toch bij elkaar gekomen, zou het dan aan maximaal 1,5 volt verschil liggen :confused: Je zou toch zeggen dat het voor de hand ligt 9 -> 6 volt.

Ik weet verder ook niet precies waar ik zou moeten weten om wat te weten te komen, ik probeer nog even een plaatje van de printplaat op internet te vinden om te omcirkelen waar ik de pennen tegen aan houd.

Mijn iets handigere schoonvader heeft hem doorgemeten, en het zit hoogstwaarschijnlijk al meteen in FL1, misschien in D7. Als iemand die onderdelen nog heeft (met name FL1) zou het fijn zijn als ik die kon hebben.

Ik wil iedereen en met name Hill alvast bedanken voor het meedenken (en het geduld ;) )

Last edited by a moderator:
Nou ik heb alle onderdelen binnen gekregen, ik ga het dit weekend als ik tijd heb eens proberen :okdan:

Het heeft iets langer geduurd dan gepland *kuch* maar ik heb van het weekend eens geprobeerd die twee zwarte blokjes te vervangen. Dat hielp niet. Maar ik ga eerst eens zoeken naar beter desoldeergereedschap voordat ik verder ga....

Hmmm jammer dat het niet gewerkt heeft man....misschien ligt het toch aan de adapteraansluiting zelf.....had ik die nou mee gestuurd of niet?
Zo niet pb me even je adres dan gooi ik hem alsnog voor je op de post. Graties.

Back