Welke audio interface?

Stabby

Ouwe rot
Ik zou graag wat van mijn Microkorg opnemen op mijn netbook, dus ben ik op zoek naar een USB audio interface met een stereo input. Meer moet ik niet hebben. Welke merken zijn hiervoor aan/af te raden? En naar welke prijsklasse kan ik best kijken? Ik zoek gewoon iets deftigs, hoeft helemaal niets speciaals te zijn.

Verder vraag ik me af welke software ik best kan gebruiken? Liefst zo eenvoudig mogelijk.

Alvast bedankt!

Ik heb een Tascam us 144, ben er zeer tevreden van.
Ik gebruik het voornamelijk om op te nemen via mijn Dj-set.
Echt proper en zuiver geluid (cd kwaliteit).
Je krijgt er programmeke bij om op te nemen (Cubase ES dacht ik :) )
Werkt allemaal prima en is via usb :)

Groetjes Tommeken

Dat is allesbehalve een antwoord op mijn vraag.
Je geeft ook geen budget. Cijfers moeten we hebben :D.

Omdat een interface meestal iets is waarvan je er maar 1 koopt is het nogal lastig om dingen te gaan vergelijken, tenzij je een upgrade doet, en dat gebeurt meestal omdat je meer inputs of betere converters wil, allebei deftigere opties dan wat jij specificeert.

Als ik de prijzen van de aanbevolen producten bekijk zou ik al liever in de richting van een recorder gaan. Dat lijkt me ook eenvoudiger. Is Tascam een goed merk voor recorders?

je kan ook een kabeltje die naar de line in van je laptop gaat
deze grote jack naar kleine jack genaamd

je doet de grote jack in je hoofdtelefoon uitgang van je micro korg en de kleine jack naar de ingang van je laptop

is het goedkoopst lijkt me

@Stabby : er is zoveel keus, dat het helpt als je iets meer info geeft. Bijvoorbeeld je budget en eventuele overige hard- en software eisen.

Ik heb geen line-in op men netbook, enkel microfoon-ingang.

kan voor hetzelfde gebruikt worden...
idd gewoon grote jack naar mini jack kabel kopen is de goedkoopste oplossing...

je kan ook een kabeltje die naar de line in van je laptop gaat
deze grote jack naar kleine jack genaamd

je doet de grote jack in je hoofdtelefoon uitgang van je micro korg en de kleine jack naar de ingang van je laptop

is het goedkoopst lijkt me

Dat heb ik geprobeerd en dat gaf perfect geluid live, maar als ik de opname herspeelde op Audacity klonk het opeens verschrikkelijk slecht. Ik heb alle instellingen proberen veranderen, ook op verscheidene fora gevraagd hoe ik het kan oplossen, maar geen antwoord dus ja...

ben je niet keihard aan't oversturen bij je opname ?
zou normaal gezien wel moeten lukken via die mic ingang hoor
je moet alleen zien dat het volume een beetje binnen de perken blijft bij het opnemen

en als je iets anders afspeelt op je audacity, klinkt dat ook slecht ? (want dan ligt het niet aan je opname !)

Ik heb nog niets anders geprobeerd, maar het klinkt goed als ik door de ingang speel. Maar de opname niet. Ik heb zowat overal de volume-instellingen proberen aanpassen, in Audacity, de netbook, Microkorg zelf, maar de opname klinkt slecht.

doe eerst die test eens, wie weet speelt die audacity alles slecht af en heeft het niks met opnemen te maken...
beetje vindingrijk probleemoplossend te werk gaan eh gast, dan vind je heel veel zelf...niet té veel van de fora verwachten.
zolang problemen niet echt duidelijk omschreven zijn, zal je weinig reactie krijgen. Probeer zélf wat dingen uit zodat wij beter kunnen weten wat er juist wél en niét werkt. Er zijn zovéél mogelijkheden waar het mis kan zijn...

Ik heb het geprobeerd en bij andere toestellen hetzelfde probleem. Live door de microfoon ingang klinkt het nochtans goed, dus dat kan het niet zijn... (enkel de opname is slecht)

Ik neem ookaltijd op met me line in, eerst had ik ook last van slechte opname kwaliteit maar dat kwam omdat ik opname instellingen van cool edit niet goed had staan(stond op 22khz) deze op 44 gezet en het werkt nu prima

mischien is dat de rede waarom het zo slecht klinkt?

als het 'live door de ingang' goed klink, ben ik geneigd te zeggen om te denken dat het dus niet aan je geluiskaart ligt ! maar eerder de instellingen van je opname. Een andere geluidkaart gaat in dit geval niet echt helpen...
dus nogmaals :
wat gebeurt er als je één of ander nummer (waarvan je wéét dat het goed klinkt) afspeelt via audacity ? (ik vraag niet : neem iets anders op. ik vraag : neem iets waarvan je zeker bent dat het goed klinkt als je't bvb met windows media player afspeelt-test dit!!- en importeer dan die track in audacity en speel hem af. Wat is dan het resultaat ??)

Het lijkt erop dat de interfaces die zich in de prijsklasse € 100.00 - 200.00 bevinden van gelijkwaardig niveau zijn. Met datgene wat EMU, Tascam of M-Audio op het moment aanbiedt op dit vlak kan men niet echt verkeerd gaan.

Wel zijn nog niet al deze producten compatible met Windows Vista.

Zelf is mijn oog gevallen gevallen op de POD Studio UX2 (zie: http://line6.com/podstudioux2 ) van Line6, daar deze erg compleet is qua in- en uitgangen en mij praktisch in het gebruik lijkt.
Echter vraag ik mij wel af of deze kaart geschikt is voor de gebruiker die ook met MIDI wenst te werken: MIDI-aansluitingen ontbreken namelijk (product is immers in de eerste plaats op de gitaarmarkt gericht).
Is dit bezwaarlijk in zo'n geval of geheel niet omdat je ook via USB een midi-instrument kunt aansluiten op pc of laptop?
Heb nog niemand iets zien schrijven over hetgeen je dan krijgt: MIDI-data (vanuit een synth/controller) die via een USB-poort getransporteerd wordt naar pc/laptop en vervolgens verwerkt dient te worden door een externe audio interface die aan een tweede USB-poort gekoppeld is en informatie eveneens terug dient te zenden naar de pc/laptop.
Kan het problemen opleveren of werkt dit doorgaans goed?

Laatst gewijzigd:
Back