de grote SSQ Pro One A/B test

Okee, naar aanleiding van die "welke synth voor techno" thread, de grote Pro One a/B vergelijking!! :)

Hopelijk willen de bezitter van echte Pro One's hieraan meerwerken, het leek me namelijk wel een aardig experiment gezien het grote aantal software/hardware discussies wat toch nog altijd losbrandt op dit forum.
De te testen versies zijn dus: de echte originele analoge SSQ Pro One, en de Zarg/Creamware DSP versie ervan. (op vintagesynth.com kun je beschrijvingen van allebei vinden).

Het idee is dus dat de bezitter(s) van een echte Pro One een zo vet mogelijk geluid in elkaar zetten, dit vervolgens als wav file hier posten, en een tekening/foto van de knoppenposities plus een midifile naar mij sturen, waarna ik hetzelfde geluid zal (proberen te) manken en ook hier posten. Eigenlijk zou dit via een tussenpersoon moeten zodat niemand weet welke de echte is.

Laatst gewijzigd:
je hebt gelijk, ik weet niet hoe ik nou bij SSQ ben gekomen.... in mijn sig staat het ook maar half goed!

Mwahaahaha, whatever...:confused:

LOL!

Is het niet gewoon Yamaha? Die heeft SCI nl opgekocht. :)

Maar eh, ik ben benieuwd. Of deze 'pepsi' test gaat lukken.
Ik gok dat 1/3 de fout in gaat en 2/3 het verschil wel zal horen.

Ok,heb ff de geleende pro one van omiel erbij genomen,en ff iets ingespeeld,en wat getweaked zodat je een beetje een beeld kan krijgen van het filter.(en jezus wat gaat die diep)!!!
Dit is gewoon een kale pro one zonder processing,heb er alleen iets later een ondersteunend beatje bij gepropt(op een zacht volume,want het gaat tenslotte om de pro one.)

Ik raad je aan om op een niet al te hoog volume te luisteren,want de bassen gaan ERG diep en het filter kan als een scherp mesje door je tweaters heen snijden:)

je kan hem hier downloaden: http://members.lycos.nl/shivermusic/pro1.mp3

hmmm ligt het aan mij of werkt die link niet?

met een beat eronder lijkt het me nou ook niet echt handig vergelijken...verder is het denk ik handig om te checken met hoeveel dB is opgenomen en evt genormalised...... en misschien proberen om dezelfde soundcard te gebruiken voor het opnemen van de hardware pro one?

Olaf

Ik ben benieuwd !

Niet naar welke gaat winnen hoor, dat is geen wedstrijd !

Wel benieuwd naar hoe die creamware plug klinkt, want ik hoor daar goede dingen over.

Al klinkt ie niet als een echte, dan nog kan ie wel vet klinken. Denk aan de minimax, pro5.

Origineel geplaatst door Niels
Ik ben benieuwd !

Niet naar welke gaat winnen hoor, dat is geen wedstrijd !

Idd, het is zeker geen wedstrijd, gewoon ee wetenschappelijk experiment :)

Origineel geplaatst door Shivah
Ok,heb ff de geleende pro one van omiel erbij genomen,en ff iets ingespeeld,en wat getweaked zodat je een beetje een beeld kan krijgen van het filter.(en jezus wat gaat die diep)!!!
Dit is gewoon een kale pro one zonder processing,heb er alleen iets later een ondersteunend beatje bij gepropt(op een zacht volume,want het gaat tenslotte om de pro one.)

Ik raad je aan om op een niet al te hoog volume te luisteren,want de bassen gaan ERG diep en het filter kan als een scherp mesje door je tweaters heen snijden:)

je kan hem hier downloaden: http://members.lycos.nl/shivermusic/pro1.mp3

geeft nix.. erg vet!

je moet me dan wel ff een midifile sturen (als je al die pitchebends en filtersweeps tenminste ook als midi hebt, anders wordt het wel érg lastig om het precies na te maken. Dan moet je misschien een iets eenvoudiger loopje bouwen) en iets van een patchsheet of tekening van de knoppen, zodat ik weet hoe je geluid in elkaar zit. Het moet namelijk wel precies hetzelfde geluid worden!

De inzending die ik voor de monosynthcontest maakte is van begin tot eind met de Pro-One gemaakt:

Uiteraard kan ik de knoppenstanden hiervan niet meer achterhalen
misschien is het een iedee om een soortgelijk iets met die plug-in te doen.
geeft wel een goed beeld van de capaciteit.

je kunt ook gewoon een eenvoudig loopje maken waarvan jij denkt dat het het geluid van de pro one goed weergeeft. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het idee was nou juist om een directe a/b vergelijking te doen, met precies hetzelfde geluid dus. Dat is toch de beste manier om verschillen en overeenkomsten te laten horen.

Precies hetzelfde geluid maken lijkt me niet ideaal als Pepsi proef. Volgens mij klinkt het ook niet hetzelfde als je de knop-posities van 'n JPEG-je overneemt op 'n andere pro-one. Dan gaan mensen roepen dat de analoge versie beter klinkt, terwijl het geluid gewoon ietsje anders is.

Misschien is het beter om gewoon 'n hele berg zo vet mogelijke loopjes en andere sampletjes te maken met beide synths. En dan iemand die dingen in 'n hoge hoed laten gooien (nummertjes geven). Vervolgens allemaal luisteren, en bij elk sample kijken of je denkt dat het analoog of digitaal is. Resultaten in 'n statistisch programma gooien, en dan weten we voor eens en voor altijd zeker (nou ja, met 'n 95% betrouwbaarheidsinterval), of je het verschil hoort of niet.

DAT zijn resultaten waar ik benieuwd naar ben.

sjonge jonge wat is dit nou weer????
nou voor mij is de winaar al bekend en voor wie niet dan?
zeker een plaat voor je hersens???

oow en eh bounce sla je altijd je sounds zo op?

Back