Testing testing 1, 2
Testing testing 1, 2
Bij deze test in kwestie wil ik graag een aantal opmerkingen maken.
- als je 2 toestellen met elkaar gaat vergelijken kan je pas tot een behoorlijk vergelijk komen indien dit in dezelfde omgeving wordt gedaan. Zelfde speakers, mixtafel, effecten enz dus.
- als ik met een Pro One dezelfde sound maak,dit post maar echter beweer dat het met een digitale VA synth is gedaan
om gelijk te halen, dan kan niemand dat controleren.
- analoge synths VS digitale of VA synths vergelijk is pas zinvol als je dat in realtime doet. Dit betekend dat van zodra je een analoog signaal in digitaal omzet (wav, mp3, SDII,AIFF) vergelijk eigenlijk al zinloos is in die zin dat de reproduktie al niets meer met het orgineel te maken heeft. Maw, analoge bandopname zou nog kunnen.
- de discussie over analoog= vet is hier al 10tallen keren gevoerd. Geloof me, op een paar specifieke klanken en/ of exotische toestellen na (bv M12 of PPG) zal niemand bij een eindprodukt (CD) gaan staan roepen : Heeey, hoor ik daar een orginele Mini, Pro One, 909...
- ervaren studiotechnici laten zelfs een casio-orgeltje zo vet klinken (Tube Tech kan helpen...) dat je denkt dat er 3 Mini-Moogs werden gelayerd.
Bijgevoegd een sample in Mp3 formaat met 2 verschillende sounds. Wie kan mij zeggen welke sound de analoge is ? En waarom ?
Ps>als ik wat meer tijd had kon ik misschien proberen die Pro One sound na te maken.