de grote SSQ Pro One A/B test

Origineel geplaatst door lo-fi
Precies hetzelfde geluid maken lijkt me niet ideaal als Pepsi proef. Volgens mij klinkt het ook niet hetzelfde als je de knop-posities van 'n JPEG-je overneemt op 'n andere pro-one. Dan gaan mensen roepen dat de analoge versie beter klinkt, terwijl het geluid gewoon ietsje anders is.

Inderdaad, een bijkomende eigenschap van analoge toestellen is dat ze soms heel erg verschillend kunnen klinken.

In die zin spreekt men soms wel eens van een 'dode' Minimoog. Het is maw wel een Mini, maar hij klinkt om reden van...voor geen centimeter. Mini kenners weten dat bepaalde serie nummers dik ok zijn, terwijl anderen eigenlijk de naam niet waard zijn.

Re: Testing testing 1, 2

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Bij deze test in kwestie wil ik graag een aantal opmerkingen maken.

- als je 2 toestellen met elkaar gaat vergelijken kan je pas tot een behoorlijk vergelijk komen indien dit in dezelfde omgeving wordt gedaan. Zelfde speakers, mixtafel, effecten enz dus.

lijkt me een leuk idee voor de volgende meeting:)

...
... zodra je een analoog signaal in digitaal omzet (wav, mp3, SDII,AIFF) vergelijk eigenlijk al zinloos is in die zin dat de reproduktie al niets meer met het orgineel te maken heeft. Maw, analoge bandopname zou nog kunnen.

...

en analoge tape compressie heeft geen invloed zeker?
't beste is om ze allebei op dezelfde set met dezelfde instellingen te beluisteren, lijkt me.. maar dit is toch ook geen "officiële" test?

Wie kan mij zeggen welke sound de analoge is ? En waarom ?

beide geluiden zijn digitaal omdat je er een mp3 van gemaakt hebt :D
ok, beetje wise-ass opmerking van mij maar het is wel waar.

uiteraard moeilijk te onderscheiden

Skelet, je hebt engiszins gelijk, maar je gaat denk ik wel een beetje te ver. Je moet het ook weer niet té serieus nemen. We zijn hier niet bezig met een professionele wetenschappelijke test of zoiets. Dat een digitale opname van een analoge synth "niets meer met het origineel te maken heeft" lijkt me toch wat overdreven. Tuurlijk gaat er van alles verloren in een mp3, maar de bedoeling hier is gewoon de klank (ruwweg) te vergelijken omdat, zoals je al zegt, die "analoog is vet" discussie nog steeds gevoerd wordt. Het feit we hier zowel een digitale als een analoge versie van dezelfde synth konden testen maakt het interessant.

"- als je 2 toestellen met elkaar gaat vergelijken kan je pas tot een behoorlijk vergelijk komen indien dit in dezelfde omgeving wordt gedaan. Zelfde speakers, mixtafel, effecten enz dus."

Je mag wel een keertje bij me langs komen :)

"- ervaren studiotechnici laten zelfs een casio-orgeltje zo vet klinken (Tube Tech kan helpen...) dat je denkt dat er 3 Mini-Moogs werden gelayerd."

tuurlijk, maar dat heeft hier even niks mee te maken omdat we hier de kale klank testen, zonden effecten en processing.

ennuh...

"- als ik met een Pro One dezelfde sound maak,dit post maar echter beweer dat het met een digitale VA synth is gedaan
om gelijk te halen, dan kan niemand dat controleren."

Wat moet ik daar nou weer mee? Ik zal nog eens met een initiatief komen hier, volgens de een een plaat voor me hersens, volgens de ander een oplichter...(okee misschien bedoel je het niet zo, maar ik vind het wel een rare opmerking).

Re: Re: Testing testing 1, 2

Re: Re: Testing testing 1, 2

Origineel geplaatst door bounce
beide geluiden zijn digitaal omdat je er een mp3 van gemaakt hebt :D
ok, beetje wise-ass opmerking van mij maar het is wel waar.

Ja, u heeft volkomen gelijk ! Smart guy ! En dat bedoelde ik dus.

Idd een goed idee voor de Synthforum dag om uit te maken wie nu uiteindelijk gelijk heeft. De grote Analoog vs Digitaal discussie.

Bij het binnenkomen opteert u voor 3 mogelijkheden :

1: U bent absoluut analoogfreak en krijgt een groene badge.

2: U haat ouwe rommel en krijgt een rooie badge + een baseball knuppel

3: U bent wijs, onthoud zich van alle commentaar en denkt aan uw mooie setje thuis. U krijgt gratis drankbonnen.

Best ok.

Best ok.

Nou King of Snake, je hebt ook gelijk. De test op zich is best intressant, maar om welke conlusies te trekken ?
Ik denk dat er zowel aan analoog als aan digitaal een aantal voor-en nadelen zitten. Inderdaad is de klank van een Oberheim M12 tot op heden nog niet gesimuleerd met software. Het zou me, de complexe klank architectuur (matrixmodulatie met 49 mogelijke bestemmingen) van het toestel en de specifieke electronische componenten indachtig, ook bijna een wonder lijken. Idem dito voor de Yamaha CS 80.

Dus durf ik te stellen dat voor een aantal heel erg specifieke klanken, geen software, noch digitaal alternatief bestaat dan het orgineel.
Maar het betreft hier volgens mij slechts een handvol apparaten waarvan ik hoop voor de eigenaars dat ze niet zullen worden gesimuleerd.

Het is intussen toch wel duidelijk dacht ik, dat een aantal 1voudige analoge apparaten zoals een Pro One of een Minimoog heden ten dage probleemloos worden gesimuleerd via softsynths of VA, zonder de nadelen van analoog.

Tot slot: alle respect voor je contest. Maar analoog = vet is naar mijn mening heel erg relatief. Vandaag toch. 15 jaar geleden misschien niet. Toen klonk digitaal idd nogal dunnetjes. Maar de ontwikkeling van technologie heeft niet stilgestaan. Dat bewijzen idd een kaart zoals de Creamware Pulsar II of een aantal anderen zoals de Nord Lead.

Laatst gewijzigd:
ik zal er maar niet meer op in gaan anders wordt er straks misschien echt met honkbalknuppels gezwaaid ;)

Re: Best ok.

...
..Tot slot: alle respect voor je contest. Maar analoog = vet is naar mijn mening heel erg relatief. Vandaag toch. 15 jaar geleden misschien niet. Toen klonk digitaal idd nogal dunnetjes. Maar de ontwikkeling van technologie heeft niet stilgestaan. Dat bewijzen idd een kaart zoals de Creamware Pulsar II of een aantal anderen zoals de Nord Lead.

maareh..ben je nou voor of tegen?
;)

Voor/Tegen

Voor/Tegen

Origineel geplaatst door oozi
maareh..ben je nou voor of tegen?
;)

Het is niet echt een kwestie van voor of tegen. Zoals ik eerder zei: Voor een aantal heel erg specifieke klankeigenschappen zoals die van een Oberheim M12 een PPG 2.3 of een CS80 bestaan geen alternatieven. Voor de 909,808, 303 en zovele andere over-gehypte apparaten duidelijk wel. De sound van een M12 blijft zelfs na een digitale opname overeind, net omdat hij die erg specifieke sound heeft. Die fameuze PPG VST komt nog niet in de buurt van het orgineel, geloof me want ik heb het echte apparaat ooit in mijn bezit gehad.
Het is natuurlijk best leuk als je een Pro One hebt, maar dat is zeker geen unicum met de uitstekende VA en andere softsimulaties die we vandaag kennen. Een Pro One, een 909 of 303 zijn unieke items op zich, maar niet als klankbron.

Vandaar dat ik al veel eerder in dit soort discussies wijs op het verschil tussen de verzamel of emotionele waarde, en de
waarde als klankbron.

En dat bedoel ik. Hoe vaak veer je recht bij het beluisteren van synthesizer muziek en zeg je: WOOOOW, moet je die Minimoog, die Pro-One en die TR303 horen!!! Wie kan in godsnaam horen of er orginelen, dan wel alternatieven zijn gebruikt ?

Laatst gewijzigd:
Volgens mij heb ik de aanleiding gegeven voor deze thread. Ik heb een Pro-one en geloof(de) niet dat een computer dat geluid kan maken.

Mijn conclusie is dat de "softies" (soft-synth gebruikers) terrein aan het winnen zijn. So be it!

De ontwikkelingen gaan ook snel verder. Eerst moesten de VA en softsynths de oude analoogjes na kunnen doen. Inmiddels maken ze ook nieuwe eigen geluiden. De ontwikkeling is richting muzikanten die alleen nog maar een laptop hebben. Hierbij gebruiken ze ook geen midi meer maar gaan puur aan de slag met stukjes audio (1000'den keren copy-paste per nummer is dan niets bijzonders).

Dus, verkoop allen uw analoge zooi nu de prijzen nog redelijk hoog zijn want ze vertonen al een dalende trend!

Het is intussen toch wel duidelijk dacht ik, dat een aantal 1voudige analoge apparaten zoals een Pro One of een Minimoog heden ten dage probleemloos worden gesimuleerd via softsynths of VA, zonder de nadelen van analoog.

Tot slot: alle respect voor je contest. Maar analoog = vet is naar mijn mening heel erg relatief. Vandaag toch. 15 jaar geleden misschien niet. Toen klonk digitaal idd nogal dunnetjes. Maar de ontwikkeling van technologie heeft niet stilgestaan. Dat bewijzen idd een kaart zoals de Creamware Pulsar II of een aantal anderen zoals de Nord Lead.

Jij zegt het al, daar ben ik het dus helemaal mee eens, maar het leek me nou eens leuk om het d.m.v. een test ook echt te laten horen. Je zag in één van de reacties aan het begin van de thread, en in de reacties in de thread waar dit hele verhaal begon, dat er meteen al grote vooroordelen waren t.o.v. de emulatie. Ik werd door sommigen al weggehoond toen ik suggereerde dat de software versie wel eens net zo "vet" zou kunnen klinken als de hardware versie. Ik wilde dus kijken of er nou echt zo veel verschil in zou zitten. dit is precies waar het hier om ging. Dat een VA synth (zoals de Nord) ook vet kan klinken wisten we al, van de Nord is geen analoge versie om te vergelijken. Hier hadden we dus zowel een echte als een digitale Pro One en konden we dus precies hetzelfde geluid proberen te maken om zo te kijken in hoeverre de emulatie geslaagd is. Omdat het tot nu toe nog maar één testje is kun je niet echt gedetailleerde conclusies trekken natuurlijk, maar goed...

PS. Bounce had niet meer zo'n zin om verder te testen. Mocht er nog iemand anders tijd over hebben, moet je maar even wat posten/mailen. Ik denk dat mijn volgende stap een nummer voor de monosynth contest zal zijn :)

Origineel geplaatst door dekzster
Volgens mij heb ik de aanleiding gegeven voor deze thread. Ik heb een Pro-one en geloof(de) niet dat een computer dat geluid kan maken.

Dus, verkoop allen uw analoge zooi nu de prijzen nog redelijk hoog zijn want ze vertonen al een dalende trend!

Nee dekzster, dat hoeft helemaal niet, want een orginele blijft een orginele. En van de orginelen zijn er steeds minder omdat er altijd meer en meer verloren gaan. (brand of hopeloos stuk bv)

Als je nu een oude Yamaha CS80 hebt, dan is die binnen 30 jaar gewoonweg onbetaalbaar. Omdat het dan een heel erg exclusief item zal zijn. En ongetwijfeld zal die Pro One dan ook een betrekkelijk hogere verzamelwaarde hebben.

Kijk maar eens naar de prijs van een Mellotron. Maar wie wil er in godsnaam muziek maken met zo een 'ding' dat al stuk ging als je d'r naar keek ?

En tot slot weet ik met een VA synth als een Nord sounds te maken waarvan ik weet dat het niet kan met een analoge.
Nochtans is de architectuur van een Nord net dezelfde als die van soortgelijke analoge synth.

Re: Re: Best ok.

Re: Re: Best ok.

Origineel geplaatst door King of Snake
Ik denk dat mijn volgende stap een nummer voor de monosynth contest zal zijn :)

juist! laamaarzitte die tests

gewoon lekkere/dope tunes maken, of je dat nou met een antieke broodrooster doet of een hi-tek geluidskaart maakt nie uit... ik ben ook alweer bezig... coming up: Mono/Poly ghetto funk

Back