Voor wat het waard is hier mijn ervaringen met m'n Prophet 08 module. Ik heb 'm tweede hands gekocht, en merkte bij de koop al dat er een paar knoppen tussen zaten die dwars deden. Raar verspringen, alleen nog maar omhoog willen draaien.
Nu is hier prima omheen te werken zolang de knop naast je display het nog goed doet, want die verandert namelijk altijd de laatst gebruikte parameter. Dan pak je dus eerst de knop van de waarde die je wilt bepalen (ENV 3 attack bijv.), en vervolgens draai je met die knop naast het display de waarde zoals je 'm wilt hebben. Maar... dit is natuurlijk een work-around en niet echt een oplossing.
Op aanraden van een collega toch eens een goede contactspray geprobeerd (zo eentje die niets achter laat) op enkele haperende encoders. Ik ben zoals op de DSI website keurig uitgelegd staat (alleen gebruiken zij Deoxit wat wat stroperiger is geloof ik) te werk gegaan. Het resultaat is nogal wisselend. Bij de encoders waar ik wat meer in gesprayd heb gaat het goed. Ze draaien wat lichter dan normaal (vandaar dat DSI graag heeft dat je er wat stroperiger spul in doet misschien?), maar de waarden veranderen vloeiend van 0-127 en omgekeerd. Bij een encoder waar ik een heel klein beetje in gedaan heb werkte het eerst goed, maar nu is het probleem weer terug.
Omdat ik er op zich weinig voor voel om het apparaat 1x per maand een smeerbeurt te geven, en ik 'normale' potmeters prettiger vind werken heb ik bij ome Dave een PE-board ('potentiometer edition') besteld. Hiermee vervang je het hele knoppenpaneel, en hebben de meeste parameters een normale potmeter in plaats van een eindloze encoder. De kosten incl. verzending: omgerekend 170 euro (en misschien nog wat invoerrechten). Het 'oude' knoppen-board kan ik dan nog prima gebruiken voor reserve onderdelen.
Als het nieuwe board erin zit zal ik hier m'n ervaringen posten (of jullie het nou leuk vinden of niet

).
Die knoppen kwestie is heel vervelend. Voor de kopers, maar natuurlijk ook voor ome Dave zelf die dit vast niet willens en wetens zo bedacht heeft. Als die PE-upgrade naar tevredenheid werkt ben ik op zich al lang blij, maar ik kan me voorstellen dat als je zo'n apparaat voor de volle mep gloednieuw gekocht hebt dat je daar minder makkelijk over denkt. Als je een nieuwe Prophet 08 koopt dan zou ik zeker meteen voor een PE-versie gaan, als je 'm tweedehands koopt zou ik qua prijs rekening houden dat je uiteindelijk toch wel een PE-upgrade zult willen bestellen.
Voor de rest niets dan lof over deze prachtige synth overigens. 8 stemmen analoog polyfoon, geweldig makkelijk te programmeren modulaties, heel eenvoudig te bedienen stepsequencer en arp die in combinatie met split/stack echt voor waanzinnige sounds kunnen zorgen

Laat je niet foppen door de presets (zoals bij veel synths) met een beetje programmeerwerk kun je echt heeeeele mooie sounds eruit toveren