Prophet '08 knoppen kwaliteit?

ja kan misschien voorzichtig aan Dave voorstellen dat ze met een soft/hardware modificatie komen en alle encoders vervangen met (goeie, dus geen Alpha) potmeters.
dan heb je tenminste 20 jaar lol van de synth.
groeten,
jeroen

ow ja, en als ze zeggen dat het te duur is...

eenpaar door de fabriek gemaakte printen met potmeters erop en aanvullende elektronica zou iets van 100,- tot 150,- kunnen kosten.
software omschrijven een paar dagen, hooguit.

staat de synth in een wat meer vochtige af en toe onverwarmde ( dus wat grotere temparatuurverschillen) ruimte?
daar houden zowel potmeters en encoders ook niet van.
:mega:

Vochtig is het er niet, wel onverwarmd maar zonder al te extreme temperatuurverschillen ... en de andere spullen die ik heb (inclusief andere Dave Smith meuk) hebben er nooit last van gehad, dus dat kan het haast niet zijn.

Maar goed, ik heb sinds de laatste post veel zitten draaien en geen onregelmatigheden meer gezien.

Voor wat het waard is hier mijn ervaringen met m'n Prophet 08 module. Ik heb 'm tweede hands gekocht, en merkte bij de koop al dat er een paar knoppen tussen zaten die dwars deden. Raar verspringen, alleen nog maar omhoog willen draaien.

Nu is hier prima omheen te werken zolang de knop naast je display het nog goed doet, want die verandert namelijk altijd de laatst gebruikte parameter. Dan pak je dus eerst de knop van de waarde die je wilt bepalen (ENV 3 attack bijv.), en vervolgens draai je met die knop naast het display de waarde zoals je 'm wilt hebben. Maar... dit is natuurlijk een work-around en niet echt een oplossing.

Op aanraden van een collega toch eens een goede contactspray geprobeerd (zo eentje die niets achter laat) op enkele haperende encoders. Ik ben zoals op de DSI website keurig uitgelegd staat (alleen gebruiken zij Deoxit wat wat stroperiger is geloof ik) te werk gegaan. Het resultaat is nogal wisselend. Bij de encoders waar ik wat meer in gesprayd heb gaat het goed. Ze draaien wat lichter dan normaal (vandaar dat DSI graag heeft dat je er wat stroperiger spul in doet misschien?), maar de waarden veranderen vloeiend van 0-127 en omgekeerd. Bij een encoder waar ik een heel klein beetje in gedaan heb werkte het eerst goed, maar nu is het probleem weer terug.

Omdat ik er op zich weinig voor voel om het apparaat 1x per maand een smeerbeurt te geven, en ik 'normale' potmeters prettiger vind werken heb ik bij ome Dave een PE-board ('potentiometer edition') besteld. Hiermee vervang je het hele knoppenpaneel, en hebben de meeste parameters een normale potmeter in plaats van een eindloze encoder. De kosten incl. verzending: omgerekend 170 euro (en misschien nog wat invoerrechten). Het 'oude' knoppen-board kan ik dan nog prima gebruiken voor reserve onderdelen.

Als het nieuwe board erin zit zal ik hier m'n ervaringen posten (of jullie het nou leuk vinden of niet ;)).

Die knoppen kwestie is heel vervelend. Voor de kopers, maar natuurlijk ook voor ome Dave zelf die dit vast niet willens en wetens zo bedacht heeft. Als die PE-upgrade naar tevredenheid werkt ben ik op zich al lang blij, maar ik kan me voorstellen dat als je zo'n apparaat voor de volle mep gloednieuw gekocht hebt dat je daar minder makkelijk over denkt. Als je een nieuwe Prophet 08 koopt dan zou ik zeker meteen voor een PE-versie gaan, als je 'm tweedehands koopt zou ik qua prijs rekening houden dat je uiteindelijk toch wel een PE-upgrade zult willen bestellen.

Voor de rest niets dan lof over deze prachtige synth overigens. 8 stemmen analoog polyfoon, geweldig makkelijk te programmeren modulaties, heel eenvoudig te bedienen stepsequencer en arp die in combinatie met split/stack echt voor waanzinnige sounds kunnen zorgen :) Laat je niet foppen door de presets (zoals bij veel synths) met een beetje programmeerwerk kun je echt heeeeele mooie sounds eruit toveren :)

Ok zojuist de 'PE-board' upgrade in m'n Prophet 08 module gezet en het mag gezegd worden: een wereld van verschil. Het is gewoon een compleet andere synthesizer met deze knoppen.

De potmeters voelen lekker zwaar, deed me een beetje aan m'n Nord Rack 2 van ooit denken en het is gewoon veel lekkerder draaien met een 'echt' begin en het eind in plaats van die eindloze (on)dingen. Veel prettiger om je sound bij te schaven, meer precisie, meer gevoel.

Voor sommige parameters is nog wel een eindloze encoder aanwezig (denk aan LFO sectie, modulatie toewijzingen en dat soort dingen) en dit is in de meeste gevallen handig. Prettige verrassing was dat er bij dit upgrade board voor compleet andere encoders gekozen is! Waar het oude knoppenpaneel 'glad' en 'slap' aanvoelde, zijn deze eindloze knoppen stevig en heeft een stapje ook echt een voelbare klik. Veel, veel beter dus.

Wat mij betreft de +/- 200 euri (incl. verzendkosten, BTW en invoerrechten) meer dan waard. Zaterdag besteld, de vrijdag erop in huis en met nog geen 15 minuten werk om erin te zetten. Bij mijn model moest nog een kleine aanpassing op het mainboard gemaakt worden (verbindinkje doorsolderen) maar voor iemand met redelijke soldeerskills (voor mij niet dus :P) is dit echt een fluitje van een cent met de duidelijke beschrijving erbij.

Eindconclusie: de Prophet 08 (zowel module als toetsenversie) hadden gewoon meteen met de 'PE-edition' knoppen moeten uitkomen: zo veel mogelijk echte en kwalitatief goede potmeters en een enkele eindloze encoder hier en daar. Ik geloof best dat dit meer kost en dat het apparaat daardoor iets duurder op de markt gezet zal moeten worden, maar wat mij betreft is deze kleine extra investering een grote aanwinst op het plezier wat je van deze synth zult beleven.

Maar goed, voor mij is het eind goed al goed al ben ik wat duurder uit dan in 1ste instantie gedacht :) Ik zou nooit en te nimmer iemand een 'niet-PE' versie aanraden, ga voor die echte potmeters!

Bij mij komt 't PE board er ook in, maar ik heb nog niet besteld. Ook in NL gewoon verkrijgbaar, uit m'n hoofd voor 249 euro. Denk niet dat al dat gedoe met de customs 't me waard is, maar jij hebt er dus geen problemen mee gehad. Dank voor de update!

Hmm, misschien upgrade ik ook wel naar het PE bord. Sinds het wisselen van de panel boards heb ik geen problemen, maar voor performance achtige toepassingen en waardevastheid lijkt het me wel een goede investering.

Waar heb je het gekocht?

Mijn Prophet 08 Module is compleet onwerkbaar geworden de afgelopen maanden, een stuk of 10-15 knoppen die gewoon waardeloos zijn, dus ik heb de knoop doorgehakt en gisteren een nieuw encoder board besteld via DSI in de US. Ik gokte op zo een 150 Eur excl shipping (mijne heeft geen garantie meer namelijk).

Blijkt $25 te kosten all-in (geen shipping costs ook, hoort bij de service) :D

Ik wil niet gelijk hallellujah schreeuwen over DSI maar dit vind ik een nette service, ook omdat ze retesnel waren met reageren.

En zijn die encoders wel goed?
Aangezien ik gisteren de bestelling gedaan heb, heb ik het board nog niet binnen maar ik mag hopen van wel :D

Ursamajor schreef:
Of krijg je na een tijdje weer dezelfde problemen?
Dat zal de tijd moeten uitwijzen, Napole0n heeft zijn board(s) vervangen en ik hoor er weinig slechts meer over... of toch wel Nap?

Hmm, misschien upgrade ik ook wel naar het PE bord.

DOEN !

De pot conversion kit is, zoals mikeandrews al schrijft, echt een wereld van verschil !
Compleet andere synth.
Ik was zelfs ondanks alle encoder toestanden toch al blij met de synth, want hij klinkt gewoon te gek en heeft super veel features,
maar nu voelt 'ie echt als compleet of zo. Heerlijk om te tweaken.
En die encoders met klikjes zijn ook echt 100% verbetering ten opzichte van de oude.

Natuurlijk hadden die pots er gewoon al vanaf het begin op moeten zitten, maar ja met 'hadden' schiet je nooit iets op..
Het is helaas allemaal al gebeurd en de pot conversion kit is de way out !

Echt aan te raden !

tetra heeft daar geen last van. (?)
het waren vooral alle keyboard modellen (evolver, prophet) en prophet module, die eerst met encoders kwamen die daar zwaar last van hadden
tetra heeft pots (filter) en nieuwe soort encoders,...

Dat zal de tijd moeten uitwijzen, Napole0n heeft zijn board(s) vervangen en ik hoor er weinig slechts meer over... of toch wel Nap?

Klopt, sinds de nieuwe boards heb ik weinig tot geen problemen meer.

Al zou ik nu wel kiezen voor de PE versie als ik nieuwe boards zou moeten installeren.

Back