RMS en correlation?

bitrip

ERE LID
Hallo,

Is er iemand hier die haarfijn uit kan leggen wat RMS is.....en wat is het verschil tussen RMS en Peak.
En wat is Correlation? Ik zie dit in sommige analyzers wat snap niet wat het doet of laat zien.

Of weet iemand een site (liefst nederlands maar engels mag ook) waar alles over audiotermen wordt uitgelegt?

Mijn dank is groot!

XfadeR

Ik heb getracht de termen iets aanschouwelijker te maken. (Zie bijlage).

Correlatie tussen 2 signalen is ietsje moeilijker uit te leggen. In principe neem je signaal A als referentie en verschuift het signaal in tijd in hele kleine stapjes. Bij ieder stapje vermenigvuldig je de samples van A en B en neemt het gemiddelde. Zo onstaat het getal 1 bij 2 identieke signalen die ook qua tijd gelijke beginnen en deze waarde 1 neemt af tot 0 indien de signalen totaal verschillend zijn (minder correleren).

BV: 2 ruis-achtige signalen van bv 2 hihats zullen een correclatie van nagenoeg 0 hebben. 2 sinus signalen van gelockte oscillatoren die precies op tijd (in phase) gelijk beginnen zullen een correlatie van nagenoeg 1 hebben.

Groetjes,

Cooper

Tja, ik heb in het antwoord formulier een heel klein gif tekeningetje bijgevoegd en op plaats antwoord gedrukt. De bijlage is niet te zien in de thread. (!?) Zal wel aan mij liggen.

Dit is mijn laatste poging....

Attachments

• rms-peak.gif
    rms-peak.gif
    5,5 KB · Bekeken: 142
Back