Is een principe en vooroordeel hetzelfde?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Ik post het nu even in de algemene discussie want gisteren reageerde ik in een topic van @Dorian Urac en even later regeerde @kobuz op mijn post omdat ik het woord vooroordeel had gebruikt ivm denkbeelden over Behringer, hij vond dat dit een principe is.
Ik wilde er geen discussie van maken in een topic over een keuze van synthesizers want vind ik dit een soort woordenspelletje, wat mij betreft zegt het beide iets over je standpunt ten opzichte van iets, positief of negatief.
Voor mij is een principe gebaseerd op iets wat je wel of niet tegenstaat en daarover voor jezelf een oordeel hebt gevormd want als het je niet uitmaakt dan is er geen oordeel en wordt het ook geen principekwestie.
Maar ik weet dat op het forum op sommige zaken soms fel gereageerd kan worden dus ik wil wel 'ns van de anderen horen of zij daar een verschil in zien en zo ja, wat is het verschil?

Inderdaad - een principe is een (politieke of morele) kwestie van smaak en kan niet aan de feiten getoetst worden. Een vooroordeel is een mening over feitelijkheden die niet op een voorafgaand onderzoek van die feiten gebaseerd is, een "voortijdig oordeel" dus eigenlijk. Een vooroordeel kan correct zijn of niet, en wat het is kun je nagaan door de feiten te onderzoeken. Een vooroordeel en een principe zijn dus ook duidelijk verschillende zaken. Maar het wordt verwarrend als je uit principe iets wel of niet doet terwijl je daarbij vooroordelen als onderbouwing aanroept. Maar ik weet niet wat precies de aanleiding tot deze discussie geweest is.

En daarin had Dorian helemaal gelijk. Een vooroordeel is, net als vooringenomenheid, niet op feiten gebaseerd. Op dit forum gelukkig een zeldzaamheid.

'Vooroordeel' is trouwens geïntroduceerd door dezelfde man die de wereld ook heeft verrijkt met de definitie van bijgeloof: Bijgeloof: het geloof van een ander

Als je het over Behringer hebt vind ik het vanzelfsprekend als mensen daar principes over hebben.
En bv niet willen bijdragen aan de koers die dat bedrijf vaart.
Maar een vooroordeel zou dan zijn omdat er Behringer op staat klinkt het niet goed. Wat zeker niet altijd zo is.
Ik vind dat dat allemaal kan en mag. Moet iedereen voor zichzelf weten :)

Oké, maar dan de vraag; heeft Behringer met de Pro-800 de regels overtreden of onethisch gehandeld?
Of wordt het een principekwestie omdat Behringer af en toe juridisch gezien zich in het schemergebied bevindt en geldt dat dan meteen voor alle modellen.
Ik weet dat Volkswagen/Audi de boel besodemieterde vanwege sjoemelsoftware en Ford lang geleden in de VS een Ford Pinto op de markt bracht die later bleek statisch gezien vaak in brand te vliegen vanwege een ontwerpfout, Ford toen heeft berekend hoe vaak een auto in de fik vloog er doden vielen en wat dit het bedrijf zou gaan kosten ivm het van de markt halen van de Pinto en toen de schadeclaims goedkoper uitvielen bleef men de Pinto gewoon verkopen.
Zo maar even snel een paar voorbeelden en zo zijn er talloze natuurlijk maar betekend dit dat de SF leden die zulke sterke principes hanteren dus ook geen VW of Ford meer rijden, of is het meten met twee maten in zo'n geval?

Laatst gewijzigd:
Oké, maar dan de vraag; heeft Behringer met de Pro-800 de regels overtreden of onethisch gehandeld?
Of wordt het een principekwestie omdat Behringer af en toe juridisch gezien zich in het schemergebied bevindt geldt dat dan meteen voor alle modellen.

Het zal voor veel mensen niet echt specifiek van één enkel model afhangen, maar gaat het erom in het algemeen hoe Behringer opereert. Aan de andere kant, kijk naar de Arturia Keystep en de Behringer Swing, dat was een voorbeeld van een model die voor tegenstanders van Behringer duidelijk liet zien wat, naast andere dingen, volgens hen niet deugt.

ik heb vooroordelen over Behringer en daarom uit principe koop ik t niet. Duidelijk? :D
En mocht ik t kopen, gaat t zeker weer buiten voor de garantie vervalt.

Ik heb niet zoveel principes want ik vind ze niet zo nuttig. Voor mij valt Behringer over het algemeen af omdat ik het meeste dat ze maken lelijke, goedkope meuk vind en ik hun pogingen om hun clones op het origineel te laten lijken door kleuren, vormgeving, lettertypes en zelfs logo's zoveel mogelijk te kopiëren behoorlijk triest vind. Als ik een studiofoto zie van iemand waar op eerste gezicht een paar classics lijken te staan maar die bij nadere beschouwing Behringer clones blijken is toch altijd even een moment van teleurstelling, alsof je zelfs door alleen maar even te kijken al genept wordt. Ook vind ik hun marketing waar ze hoog opgeven over een classic alsof het hún verdienste was, om vervolgens net te doen of hun schrale kopie een exacte replica is die het binnen handbereik brengt van een nieuwe generatie redelijk tenenkrommend. Maar goed, als dat je allemaal niets kan schelen en je vindt het spul goed genoeg, gewoon kopen.

Geen principes of vooroordelen dus, gewoon smaak :D En ik wil nog steeds die Enigma, wanneer komt die eens.

Principes zijn leuk, als je je dat kunt veroorloven. "Geen kiloknaller voor mij", is een mooi principe als je duurder vlees van de slager kunt kopen, voor de bijstandsmoeder is het goedkope vlees uit de supermarkt een gelegenheid dat de kinderen het af en toe toch op hun bord krijgen. Wil je met een smalle beurs een klein thuisstudiootje inrichten? Kun je allerlei mooie principes hebben, maar dan komt het er niet van, of het gaat wel heel erg minimalistisch worden met spullen van andere merken. Dus, Behringer it is.

Uit principe lees ik dit soort discussies niet omdat mijn vooroordeel eruit bestaat dat het vaak oeverloos gezwets is:)
vermoedelijk de beste comment uit gans de draad :)

Vooroordeel: Ongefundeerde mening over dingen/anderen.

"In België zijn alle wegen slecht."
"Alles van Behringer is slecht."
"Vleeseters zijn gezonder."

Principe: Bewuste richtlijn voor je eigen gedrag op basis van overtuigingen/vooroordelen.

"Ik vermijd slechte wegen want die slopen mijn auto."
"Ik vermijd producten die op basis van gejatte ideeën en mensonterende werkomstandigheden zijn ontstaan."
"Ik eet geen vlees omdat er teveel dieren onder lijden."

Bij een vooroordeel kom je soms dom over... en bij een principe hyprocriet. :D

Laatst gewijzigd:
Een principe kan gebaseerd zijn op een vooroordeel, dus nee, het is niet hetzelfde.

Principes zijn leuk, als je je dat kunt veroorloven. "Geen kiloknaller voor mij", is een mooi principe als je duurder vlees van de slager kunt kopen, voor de bijstandsmoeder is het goedkope vlees uit de supermarkt een gelegenheid dat de kinderen het af en toe toch op hun bord krijgen. Wil je met een smalle beurs een klein thuisstudiootje inrichten? Kun je allerlei mooie principes hebben, maar dan komt het er niet van, of het gaat wel heel erg minimalistisch worden met spullen van andere merken. Dus, Behringer it is.

Wil je met een smalle beurs een klein thuisstudiootje inrichten? Kun je allerlei mooie principes hebben, maar dan komt het er niet van, of het gaat wel heel erg minimalistisch worden met spullen van andere merken. Dus, Behringer it is.
Wel een beetje een valse tegenstelling, óf bakken geld uitgeven óf Behringer omarmen. Er is enorm veel keuze in het instapsegment tegenwoordig van allerlei merken met vaak originele of in elk geval eigen designs. Korg, Roland, Zoom, Waldorf, Arturia, Novation etc.

Back