Is een principe en vooroordeel hetzelfde?

Mooi dat je er een topic over bent gestart, want het kriebelde wel om duidelijk te maken dat de twee zeker niet hetzelfde zijn, maar dat is inmiddels al aardig aan getoond :)

Wel een beetje een valse tegenstelling

In principe heb je gelijk, maar ik hanteer het principe om soms te chargeren zodat het punt in principe duidelijk is. Al ben ik daar niet altijd even principieel in.

Ja eigenlijk kun je het nooit goed doen :D
En dat is ook wel een beetje zo natuurlijk want welke invalshoek hanteer je uiteindelijk?
Principes kosten geld maar het is maar net welke invalhoek je hanteert of je iets kan verantwoorden, gaat het om millieu, ethisch of wat dan ook.
In het eerdergenoemde voorbeeld van die Ford Pinto is het niet zo ethisch van Ford om te kijken of het goedkoper was om die auto van de markt af te halen of de nabestaanden geld uit te keren en dat hebben ze jarenlang geprobeerd om dat buiten de openbaarheid te houden ivm imago, uiteindelijk kwamen journalisten na jaren er achter en werd het een schandaal.
Maar ik denk dat er nu niemand meer een Ford voorbij loopt om die reden.
Ik keek het net even na maar het zit nog net anders in elkaar; de reparaties waren goedkoper maar door de schadeclaims liep het voor Ford uit op een pittig dure story uiteindelijk.
Hier een lijstje van verschillende merken die het niet netjes hebben gedaan maar ik denk dat niemand hier met een boog om die merken heen loopt; Top 10 autoschandalen - wijkopenautos.nl

Mooi dat je er een topic over bent gestart, want het kriebelde wel om duidelijk te maken dat de twee zeker niet hetzelfde zijn, maar dat is inmiddels al aardig aan getoond :)
Klopt, ik vond het in het topic niet de plek om een discussie te starten maar ik wilde er wel iets dieper op ingaan en ja, er is een verschil tussen een oordeel en een vooroordeel, dat ik het gisteren een vooroordeel noemde was gewoon niet zo handig ook al is een principe uiteindelijk ook een oordeel natuurlijk.
En uiteindelijk is het ook wel interessant om 'ns te zien waar mensen hun grenzen stellen, is het je portemonnee of zijn het andere redenen?

En uiteindelijk is het ook wel interessant om 'ns te zien waar mensen hun grenzen stellen, is het je portemonnee of zijn het andere redenen?
En dat is ook wel een beetje zo natuurlijk want welke invalshoek hanteer je uiteindelijk?

Ik denk dat dat vrij flexibel is, zoals Disharmonic ook al terecht opmerkte. Als je iets wil en er zijn meerdere keuzes/alternatieven maak je een afweging op van alles, variƫrend van prijs, (vermeende) kwaliteit, gevoel dat je bij een merk hebt, ervaringen uit het verleden, gunfactor, noodzaak, etc. Je kunt een bloedhekel hebben aan Shell en niet langs de snelweg willen tanken vanwege de hoge prijzen, knappe jongen als je dan toch heel principieel dat Shell-station langs de A2 voorbij rijdt als je nog maar voor 10km brandstof in je tank hebt.

Yes principes kosten geld. Jan koopt zijn fiets liever in een speciaalzaak waar diezelfde fiets net wat duurder is omdat de eigenaar heel chill is. Hij slaat de grote fietsenwinkel daarnaast over omdat hij zich er onpersoonlijk behandeld voelt. En daarom betaald hij liever 200 euro meer.

Het gaat bij een merk vaak om gevoel en imago.

Ach ik ben minder principieel. Bij gitaren heb je het ook. in het begin had je fender en Gibson gitaren en bij alle andere merken heb je nu gitaren die er precies op lijken. Effectpedalen er zijn daar honderdduizenden soorten van maar heel veel circuits lijken op elkaar of zitten maar hele kleine aanpassingen in. Elektronische drumstellen lijken toch wel veel op elkaar.
En natuurlijk Behringer synths lijkt wel heel veel op het origineel. Maar het verschil is dat het (zoals ik mag geloven) iets minder klinkt. Al ben ik blij met mijn pro 800 wat uiteindelijk ook geen exacte clone is.

Yes principes kosten geld.
Dat hangt van je principes af. Je kunt ook uit principe alleen maar gebruikte spullen kopen op Marktplaats of bij de Kringloop omdat je tegen de wegwerpmaatschappij bent, of principieel weigeren meer dan €500 voor een synth te betalen. Da's dan wel lekker goedkoop.

Goed dat je deze post nog maakt, daar had ik ook nog wel op reageren, maar zie dat dat al genoeg is gedaan. Een vooroordeel is per definitie niet iets goeds, dus iemands overtuigingen als vooroordeel neerzetten komt niet heel vriendelijk over.

Goed dat je deze post nog maakt, daar had ik ook nog wel op reageren, maar zie dat dat al genoeg is gedaan. Een vooroordeel is per definitie niet iets goeds, dus iemands overtuigingen als vooroordeel neerzetten komt niet heel vriendelijk over.
Nice, je verwoordt echt perfect waarom ik de behoefte had om te reageren in het originele topic.

Yes principes kosten geld.
Dat hoeft helemaal niet. Ik probeer bijvoorbeeld uit principe tegen ieder medemens vriendelijk te zijn, omdat ik vind dat iedereen een kans verdient (en zeker de stereotype personen). Als deze persoon zich vervolgens alsnog als een eikel gedraagt, dan is het wegens een ander principe ook snel klaar met de vriendelijkheid en aandacht (energieslurper = zo snel mogelijk wegwezen). Dat kost allemaal geen geld.

Het mooie is dat het toepassen van een principe bij veel herhaling in een gewoonte kan veranderen, waarbij je niet meer hoeft na te denken.

Laatst gewijzigd:
Bij gitaren heb je het ook. in het begin had je fender en Gibson gitaren en bij alle andere merken heb je nu gitaren die er precies op lijken.
Ja, ik heb zelf een Yamaha als Strratocaster imitatie en een Ibanez Art Core series met een hollow body, die beiden kosten indertijd samen 700 euro en als je Gibson of Fender koopt betaal je de hoofdprijs.
Ik heb het afgelopen jaar heel veel goede recensies van Harley benton gelezen, het huismerk van Thomann, dan kost een goede gitaar ook niet veel en als je een pakket koopt die je nog in elkaar moet zetten ben je voor onder de 100 a 150 euro al klaar.
Doe een upgrade van sommige onderdelen en je hebt een prima gitaar.

Bij de iconische Fender en Gibson modellen zijn destijds wel vergelijkbare discussies gevoerd. Ik weet er niet heel veel van verder, maar ik herinner mij dat Fender en Gibson weinig deden om hun modellen te beschermen. Pas toen er kopieƫn kwamen die ook kwalitatief concurrerend waren hebben ze geprobeerd het tegen te houden, maar toen was het al zo wijd verbreid dat het min of meer als public domain werd gezien Behalve de headstock, welke vorm wel weer uniek is voor Fender. Ik denk dat dat ook de reden is dat je wel veel strato/telecaster/les paul-achtigen ziet maar geen jazzmasters of jaguars. Al zullen die vast wel bestaan. Ook het overnemen van succesvolle concurrenten is een tactiek, met submerken als Squier bij Fender en Epiphone bij Gibson voor de goedkopere modellen. Beetje zoals Aristona bij Philips vroeger.

Ik heb het afgelopen jaar heel veel goede recensies van Harley benton gelezen, het huismerk van Thomann

Veel daarvan schijnt te komen uit de fabriek van Core-Tek in Indonesiƫ, net als sommige modellen die onder de merknamen van Squire, Ibanez, Epiphone etc. worden verkocht. Vond dit een tijdje geleden, Hans Thomann legt uit:

Hans Thomann explains that his company Harley Benton produces guitars in factories where Fender or Gibson also produce their Epiphone or Squier brands. He explains that his company pays 50 dollars for a guitar, for example, while their American counterparts with a little more volume and pressure might pay 48 or 49 dollars. The guitar is then imported, resulting in costs of around 50-52 euros, depending on the value of the goods in a container and the respective container costs, which can vary between 1200 and 18,000 dollars.
This guitar is then sold for 89 euros including VAT. Thomann compares this with the costs incurred by the competition: Fender itself takes a mark-up of 70-80%, the distributor or subsidiary another 50% or more, and the retailer calculates with a factor of 1.5 to 1.6, so that the same guitar would cost three times as much there, i.e. around 159 euros.
Thomann can offer its own brands more cheaply because it achieves higher margins and puts a lot of effort into quality control and marketing. He emphasizes that they offer many products that are only available from them. He also believes that it doesn't make sense to always want to be the cheapest supplier with inferior products.

Heb sinds een tijdje een gitaar (Strat kopie) in huis die kennelijk ook afkomstig is van Cor-Tek, met het merkje 'Antiquity', dat was het huismerk van Play Music Today in de UK. PMT verkocht de gitaar destijds voor iets meer dan 100 pond, dacht ik. Maar ze gingen failliet, Gear4music nam de voorraad over en ik kocht de gitaar voor ongeveer 50 euro. Prima ding, heb daarna nog wat effectjes erbij gekocht... van Behringer. :D Fukc principes. ;)

Ik zie dat de principe/vooroordelen discussie via Behringer naar de gitaren is gegaan.
Diezelfde route kunnen we ook volgen bij de orgels. Daar heeft Hammond indertijd de toon(wiel) gezet. Er zijn legio cloneweels. Zowel electromechanisch als ook volledig electronisch.
Ook veel grote synthesizer merken proberen in hun workstations de Hammondsound te imiteren.
Van veel orgels zijn de looks ook vrijwel 1op1 overgenomen van de Hammonds.
Daar schijnen principes dan weer niet van toepassing te zijn.

Zegt een zeer tevreden Behringer gebruiker ;-)

Hola.
Niet zo druk maken hoor.
Als de benzine straks goedkoop uit rusland komt.
Tankt iederen er lustig op los..
Wat ik wil zeggen als het maar goedkoop is.
Principe gaat gauw overboord.

Groeten van andreos.

Hola.
Niet zo druk maken hoor.
Als de benzine straks goedkoop uit rusland komt.
Tankt iederen er lustig op los..
Wat ik wil zeggen als het maar goedkoop is.
Principe gaat gauw overboord.

Groeten van andreos.
Denk dat we nog eerder dat we de gaskraan in Groningen weer opendraaien, de kolen massaal in de elektriciteitscentrales schrepen en overal kerncentrales gaan bouwen.
Want wat heb je aan principes (of vooroordelen) als je in de kou blijft zitten of je Behringers niet meer aankrijgt.

In de praktijk is het een kwestie van gradatie: de een is principiƫler dan de ander. Geheel en al volgens principes leven lukt niemand. Maar om dan maar te stellen dat iemand die maar enigszins volgens principes leeft daarmee een huichelaar is vind ik dan weer zo kinderachtig. Laat iedereen gewoon zijn eigen ding doen, en niet claimen beter of heiliger te zijn dan die is. En als je daarbij ook wat morele principes als richtlijnen probeert te volgen des te beter.

Ok, qua principes zijn we er wel uit denk ik. Maar als we terug gaan naar de vooroordelen:

Is het waar dat synthnerds zonderlinge witte mannen van middelbare leeftijd zijn met slecht of vergaan haar en twijfelachtige persoonlijke verzorging?

Back